Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty

(+ videa) Vážně, Toyota staví V12. A texaského majitele německého grand toureru napadlo, že tímto japonským motorem nahradí původní osmiválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty

23.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Vážně, Toyota staví V12. A texaského majitele německého grand toureru napadlo, že tímto japonským motorem nahradí původní osmiválec.

Pět litrů objemu pod kapotou Porsche 928 není vůbec neobvyklý úkaz, některé osmiválce Porsche takový objem měly. Co však neobvyklé vskutku je, je dvanáct válců pod kapotou Porsche 928. Navíc se bavíme o dvanáctiválci, o kterém spousta petrolheadů možná v životě neslyšela - vyrobila ho japonská Toyota a má označení 1GZ-FE.

Důvod, proč se o tomto motoru v euroatlantickém prostoru moc nepíše, je, že ho Toyota montuje do jediného auta, které je určeno primárně pro japonský trh. Je to Toyota Century, velká čtyřdveřová limuzína, a tyto vozy slouží zejména japonské vládě a panovníkovi. Není se tedy co divit, že tyto dvanáctiválce jsou dost vzácné.

Také to není motor, který by vyhledávali příznivci ohromných výkonů. Podle oficiálních pramenů dává z pěti litrů objemu nějakých 280 koní, ve skutečnosti je ale toto číslo spíš okolo 310. I tak - 4,7litrová V8 v Porsche 928 S dávala v roce 1982 stejný výkon, takže namontovat tuto japonskou V12 pod kapotu zas tak velké zlepšení není, alespoň po stránce výkonu.

Točivý moment této V12 je nicméně 481 Nm a 400 Nm je k mání už od 1 200 otáček, takže na slabé pružné zrychlení si majitel této upravené 928 stěžovat rozhodně nemůže. Zásoba výkonu v nízkých a středních otáčkách se také ukáže na jednom z videí, které najdete pod článkem - motor bez sebemenšího problému protočí zadní kola, a to nijak málo.

Jak vidno na obrázcích a videích, jsou tu jiná kola, silnější brzdy a matná fólie na karoserii, ale zbytek vypadá na této 928 z roku 1982 sériově. V útrobách se však změnila převodovka, je tu manuální šestikvalt z Chevroletu Corvette z roku 2002, a patrně je v motorovém prostoru spousta dalších úprav, protože V12 je přeci jen o dost větší než V8, i když je objem stejný.

A samozřejmě, také je dost odlišný zvuk. Není tak sametový, jak by člověk od V12 očekával, je mnohem drsnější, ale to stroji jen dodává na zajímavosti. Nejšílenější 928 na světě to však není - pamatujete si na šestikolý pick-up?


Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 1 - porsche 928 v12 z toyoty 00Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 2 - porsche 928 v12 z toyoty 01Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 3 - porsche 928 v12 z toyoty 02Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 4 - porsche 928 v12 z toyoty 03Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 5 - porsche 928 v12 z toyoty 04Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 6 - porsche 928 v12 z toyoty 05Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 7 - porsche 928 v12 z toyoty 06Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 8 - porsche 928 v12 z toyoty 06aPorsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 9 - porsche 928 v12 z toyoty 07Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 10 - porsche 928 v12 z toyoty 08Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 11 - porsche 928 v12 z toyoty 09Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 12 - porsche 928 v12 z toyoty 10Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 13 - porsche 928 v12 z toyoty 11Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 14 - porsche 928 v12 z toyoty 12Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 15 - porsche 928 v12 z toyoty 13Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 16 - porsche 928 v12 z toyoty 14Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 17 - porsche 928 v12 z toyoty 15Porsche 928 V12: poršáku lze pomoci i motorem od Toyoty - 18 - porsche 928 v12 z toyoty 16
Dostat dvanáctiválec pod kapotu 928 asi nebylo nic snadného, ale výsledek za to stojí

Zdroj: Rennlist

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.