Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche, s nímž jezdil jediný posmrtný mistr světa F1, bylo nalezeno, teď je jako nové
24.9.2020 | Petr Prokopec
Svého času vládl Formuli 1 tak jasně, že mu titul mistra světa nesebrala ani smrtelná nehoda v průběhu sezóny. Jochen Rindt ale nejezdil jen v F1, jím též používané Porsche 906 bylo objeveno v žalostném stavu a dáno zpět do pucu.
Formule 1 v letošním roce slaví sedmdesáté výročí své existence. Za normální situace by se každá velká cena proměnila ve slavnost, nicméně v důsledku koronaviru si kulaté jubileum připomínáme jen skrze názvy některých závodů. Jede se bez diváků, a tak slavit mohou maximálně diváci u televize tím, že u přenosů neusnou.
Za oněmi 70 léty bychom se mohli ohlížet donekonečna, stala se během nich spousta věcí. Díky bohu ale jen jedinkrát došlo k tomu, že šampionem byl vyhlášen člověk, který byl v té už po smrti. Došlo k tomu v roce 1970, kdy se mistrem světa stal Jochen Rindt. Ten v sezóně 1970 odstartoval v devíti závodech, ve třech případech musel odstoupit a v úvodní jihoafrické velké ceně dojel třináctý. Veškeré ostatní podniky ale vyhrál.
Desátým závodem onoho roku byla italská velká cena, která se jela v Monze. Lotusu německého jezdce reprezentujícího Rakousko však selhaly brzdy a Rindt havaroval ve slavné zatáčce Parabolica. Náraz byl bohužel tak silný, že nehodu nepřežil, nicméně díky zmíněným pěti vítězstvím bylo jeho bodové konto natolik vysoké, že jej již do konce sezóny nikdo nepřekonal. Poprvé a také naposledy v historii tak byl mistr světa korunován posmrtně - bylo mu teprve 28 let.
Rindt se nicméně během své krátké, ale velmi úspěšné kariéry vedle F1 věnoval také sportovním vozům. V roce 1965 tak např. vyhrál 24 hodin Le Mans, a to za volantem Ferrari 250LM. O rok později pak již přesedlal na Ford GT40, kvůli selhání motoru však do cíle nedojel. A nejinak tomu bylo i následující sezónu, kdy již jezdil za Porsche. S modelem 907 zvládnul pouze 103 kol, než se odporoučela vačková hřídel.
Více štěstí neměl v roce 1967 ani s továrním Porsche 906 Carrera 6, za jehož volant se posadil během čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Vůz se po 194 kolech a osmi hodinách jízdy porouchal. Následně se Rindt začal více věnovat F1, my si ovšem nyní posvítíme především na ono kupé z Zuffenhausenu. To bylo posléze prodáno týmu Fred Baker Racing, po roce 197 ale ještě několikrát změnilo majitele a ztratilo se neznámo kam. Žádného pěkného zacházení se každopádně nedočkalo, neboť jeho dosud posledním majitelem bylo nalezeno v žalostném stavu.
Tento člověk se naštěstí rozhodl, že slavnému vozu vrátí jeho zašlou slávu. Kupé proto zamířilo do dílen společnosti TPE, která však zjistila, že rám je až příliš zkorodovaný a poškozený. Došlo tedy na instalaci nového od firmy Behr, která v minulosti vyráběla pro Porsche veškeré rámy, pročež došlo k zachování originality. Dalším problémem se pak ukázala být až příliš zrezlá karoserie, i ta tedy nakonec musela být vyměněna.
S ohledem na rozsah renovace je otázkou, zda je výsledek vůbec ještě Rindtovým autem, nebo tak trochu replikou, nepoužité díly ale dostanete i s perfektně zrenovovaným vozem, který míří do prodeje. Cena auta nicméně diskuze o originalitě nepřipouští, neboť činí 1 350 000 Eur, tedy asi 36,3 milionu korun. Za to můžete mít okruhový speciál s platnou homologací FIA a dodnes platnou registrací pro běžný provoz.
Dodejme, že vůz vznikl pouze v 50 exemplářích, přičemž každý disponoval dvoulitrovým plochým čtyřválcem, jehož výkon se pohyboval mezi 210 a 220 koňmi. To na první pohled nevypadá příliš působivě, nicméně je třeba dodat, že hmotnost speciálu činila pouhých 580 kilo. Porsche navíc oproti minulosti s tímto modelem zamířilo do větrného tunelu, kde byla vypiplána aerodynamika. I přes malý objem motoru tak Carrera 6 zvládala jet až 280 km/h.
Při pohledu na vůz pak lze vzpomínat nejen na Rindta, ale i na Ferdinanda Piëcha, který shodou okolností též jako osmadvacetiletý začal na vývoj závodních Porsche dohlížet právě při vývoji 906. Jeho prioritou přitom byla co nejnižší hmotnost, což nakonec vedlo k nahrazení ocelových karoserií lehkými sklolaminátovými.
Porsche 906 Carrera 6, se kterým Jochen Rindt závodil v Daytoně, je na prodej. Vůz se dočkal rozsáhlé renovace, která znamenala použití řady nových dílů, všechny části původního auta jsou však součástí prodeje. Foto: TPE
Zdroj: TPE
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva