Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Docela obyčejná Honda původně za 750 tisíc se už po 19 letech prodá za miliony, a to jezdila
11.4.2023 | Petr Miler
Pravda, nejezdila moc, pořád to ale není žádné vzácné Ferrari dekády schovávané v garáži. Tak rychle a tak moc rostoucí hodnota podobných aut je dána jen tím, že žádané věci jsou vytlačovány z nabídky regulacemi, poptávka po nich ale nikam nezmizela.
Když Honda v roce 1999 představila roadster S2000, automobilový svět šel do kolen. Nestalo se to jen díky designu, který dokáže zaujmout i dnes, ale hlavně díky motoru auta. Pod dlouhou kapotu se nastěhoval dvoulitrový atmosférický plněný čtyřválec vybavený variabilním časováním ventilů VTEC. Do šesti tisíc otáček se motor choval vcelku poklidně, s přepnutím na ostřejší vačku ale přišlo opravdové peklo, které trvalo dalších 3 200 ot./min.
Agregát F20C ovšem nezaujal pouze vysoko položeným červeným pásmem a s ním korespondujícím vytím dvou mohutných koncovek výfuku, ale také výkonem. Na většině trhů (mimo jiné i na tom našem) ze dvou litrů dával 240 koní výkonu a 208 Nm točivého momentu, což je na „atmosféru” mimořádné dodnes. Pro srovnání, Ferrari 360 Modena, které dorazilo ve stejném roce 1999, mělo „pouze“ 111 koní na litr - Honda jich měla 120.
Jistě lze namítnout, že i před dvaceti lety bylo možné dosáhnout vyšších litrových výkonů, vždy u toho ale bylo přeplňování a nebo vysoká cena. Honda se obešla bez turba i kompresoru a vše zabalila do hávu dostupného roadsteru. Ten s 240 koňmi přenášenými šestistupňovým manuálem na zadní nápravu zvládal zrychlit z klidu na stovku za 6,2 sekundy, maximálně se pak rozjel na 241 km/h bez ohledu na polohu střechy.
V této formě Honda S2000 vydržela do roku 2004, na domácím trhu japonská automobilka díky vyššímu kompresnímu poměru 11,7:1 dokonce vyšroubovala výkon na 250 koní. Poté ovšem přišel facelift a jistý sestup ze slávy. Dvoulitrová pohonná jednotka byla totiž nahrazena 2,2litrovou, o světové prvenství v rámci litrového výkonu tak značka přišla. Neznamená to ovšem, že by s modernizací šlápla zcela vedle.
Objemnější agregát si sice zachoval stejný nominální výkon, 240 koní ale nově bylo dostupných již od 7 800 otáček místo předchozích 8 300, pásmo použitelných otáček pak bylo širší. Kromě toho na 220 Nm narostl točivý moment, zároveň však byly sníženy maximální otáčky motoru na 8 200. S rokem 2009 Honda výrobu roadsteru ukončila bez nástupce, čímž se dostáváme k podstatě tohoto článku. Jeden z vyrobených exemplářů totiž za čtyři dny změní majitele za sumu, která z původní koupě S2000 udělala velmi dobrou investici.
Oním autem je S2000 z roku 2004, tedy už modernizované provedení s motorem 2,2, které jako nové přišlo na 33 290 dolarů. Dobovým kursem šlo asi o 750 tisíc Kč, dnes by to bylo ještě méně. Z finančního pohledu tedy šlo o docela obyčejné auto, které si přinejmenším Američané nekupovali jako nějakou svátost. Nyní se ale v aukci na Bring A Trailer prodává právě tento kousek a jeho cena se vyšplhala už na 60 tisíc dolarů. To je skoro 1,3 milionu Kč, do konce dražby ale zbývají čtyři dny. A s ohledem na výsledky jiných aukcí jsme si zatraceně jisti, že pod 2 miliony korun se tento kousek neprodá ani omylem.
To je pozoruhodné, zvláště když vůz nebyl ryzí garážovou královnou - nájezd něco málo přes 7 600 km je malý, zdaleka ale není nulový. Že je Honda S2000 výjimečným vozem a na ceně bude jen stoupat, jsme zmiňovali mnohokrát, ale netušili jsme, že se už 19 let stará auta budou prodávat o stovky procent dráž než nové vozy, i když nestála jen v garáži.
Ceny S2000 zkrátka nejlépe připomínají, o jak výjimečný vůz šlo, i když se jím tehdy zase tak moc být nezdál. A dnes je jím ještě víc - nikoli proto, že by jej už nešlo vyrobit, různými regulacemi je nepřímo prakticky zakázáno jej vyrobit. Tak krásně točivý atmosférický dvoulitr už zřejmě pro silniční auto nikdo nikdy nenabídne a možností koupit zachovalé exempláře zejména verze CR jen ubývá. Nekonečně se utahující šrouby regulací i takové vozy vytlačily z nabídek, bohužel. Ze srdcí potenciálních kupců zjevně nikoli, proto se ceny dostupných exemplářů takto splašily. A nedá se čekat, že by se mohly v dohledné době jakkoli uklidnit, čekáme spíše opak
Honda S2000 nebyla koncem roku 2004 nic až tak zvláštního, v korunách vyšla v USA na asi 750 tisíc Kč. Dnes se prodá v přepočtu za miliony korun jako nic, i když má najeto přes 7 tisíc km. Na ceně roste zejména díky svému atmosférickému motoru, který se zadními koly propojuje manuální převodovka. Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály
Zdroj: WRXWAGON@Bring A Trailer
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva