Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požáry elektrických autobusů jsou stále častější, první město zakázalo jejich provoz
13.10.2021 | Petr Prokopec
Němečtí kolegové hovoří dokonce o „zeleném ohnivém pekle”, neboť vedle autobusů stále častěji hoří i osobní auta a dokonce také elektrokola. Rizika spojená s elektrickým pohonem jsou přesto stále přehlížena.
Pokud patříte mezi tzv. Husákovy děti, nejspíše při pohledu na mnohé palcové titulky médií jen nechápavě kroutíte hlavou. Často se totiž z nicotných komárů dělají velbloudi obřích velikostí. Z trhu jsou kvůli tomu stahovány desítky produktů, pokud u nich úřady objeví jen lehké překročení jakýchkoli limitů. Nejvíce patrné je to u dětských hraček, které mohou obsahovat více olova, kadmia či ftalátů, než je povoleno.
Tím nechceme tuto věc zlehčovat nebo dokonce jejich výrobce bránit. Je ale třeba si uvědomit, že za dob našeho mládí nám nad hlavou poletoval jaderný spad z Černobylu. Třískali jsme se vlastnoručně vyrobenými dřevěnými meči, jež s bezpečnostními normami neměly pranic společného, stříleli po sobě „flusbrokem“ a ve škodovkách jezdili na zadních sedadlech bez pásu - ne nepřipoutaní, žádný tam nebyl. Přesto jsme přežili.
Jistě, doba se změnila a nemáme problém to akceptovat, ve světle až hysterických reakcí na někdy i banální problémy nás ale fascinuje liknavost úřadů, jakmile přijde na problémy spojené s elektromobilitou. Tam najednou jako by negativa neexistovala. A pokud je existence nějakého připuštěna, pak je vždy zároveň zmíněno, že pozitiv je daleko více. Realita ale takto nevyznívá.
Nejspíše jste již zaregistrovali, že před několika málo dny shořelo stuttgartské autobusové depo, ve kterém byla uskladněna řada vzácných historických exemplářů. Žádný z nich ale podle prvotních závěrů příčinou požáru nebyl, vše spíše ukazuje na elektrickou novinku, která se v depu kvůli prezentaci dopravního podniku objevila též. Při incidentu pak sice naštěstí nikdo nezemřel, dva lidé ale museli kvůli kouři do nemocnice.
Nejde přitom o první požár elektrického autobusu, záznamy o takových incidentech jsou vedeny jen v Německu již od roku 2017. Pokaždé je přitom součástí požáru tak hustý kouř plný nebezpečných chemikálií, že vedlo toho dieselové náklaďáky působí jako zdroje čerstvého horského vzduchu. Ochránci životního prostředí se nad tím však nepozastavují, pro ně jsou totiž původcem emisí jen a pouze výfuky.
Nejde však pouze o stále větší četnost požárů, liknavost politiků je spojena i s jejich likvidací. Ta je ve srovnání se spalovacími vozy daleko náročnější, přesto však nikdo netlačí na lepší průpravu i vybavenost hasičských jednotek. Místo toho si politici daný problém přehazují jako horkou bramboru a uvádí, že odpovědnost nese pokaždé někdo jiný, jednou je to stát, podruhé město a potřetí... třeba vy.
Dovedete si představit, že by se takhle apaticky někdo stavěl třeba k plastové pískací žábě, která smrdí chemií na sto honů? Nejspíše nikoliv, v takové chvíli by politici byli vláčeni médii dennodenně. Jelikož však je na elektromobilitu nahlíženo jako na spásu, nic takového se neděje. Byť z několika současných náznaků již začíná být patrné, že pohár trpělivosti již začíná přetékat.
V reakci na požár ve stuttgartském depu totiž Mnichov jako první velká německá metropole oznámil, že stahuje z provozu elektrické autobusy do doby, než se celá záležitost důkladně prošetří. Pojišťovny pak od zákazníků chtějí vědět, zda elektrická auta nabíjí doma - a pokud ano, berou to jako dodatečné riziko, jež vede ke zvýšení pojistného. A zatajení faktu k nevyplacení či zkrácení plnění.
Zmínit lze také stále četnější zákazy parkování elektrických aut v podzemních garážích či v bytových komplexech. Indicií o jejich nebezpečnosti je totiž stále více, což si běžní lidé, o jejichž majetek jde, již uvědomují. Politikům se však stále v hlavě nerozbřesklo, nejen kvůli obavě o vlastní image. Tím však elektromobilitě jen škodí - pokud by totiž uznali, že existuje nějaký problém, který nemá jednoduché řešení, obavy zákazníků by tím zaplašili. Takto je ale štvou proti samotnému alternativnímu pohonu i proti sobě.
Stuttgartská sbírka vzácných autobusů lehla popelem, podle prvotních závěrů hasičů kvůli elektrickému autobusu zaparkovanému mezi ně. Pro takový Mnichov šlo o poslední kapku, autobusy s alternativním pohonem tak stáhl ze služby, problémy jsou ale spojené i s auty a dokonce také s elektrokoly. Foto: Andreas Rosar, Fotoagentur Stuttgart
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před hodinou - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 3 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 10:17 - pavproch
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz