Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úžasná sbírka zesnulého fanatika byla rozprodána rodinou, získala za ní 134 milionů
5.10.2019 | Petr Prokopec
Po někom zůstanou rodině hezké vzpomínky a po jiném sbírka cenných artefaktů Porsche. John Dixon byl tím druhým, jeho rodina se ale bohužel rozhodl výjimečnou kolekci rozprodat.
Pokud je řeč o nějaké automobilové sbírce, takřka vždy mluvíme jen a pouze o autech. To samozřejmě není nic špatného, ovšem pokud hodláte být sběratelem až do morku kostí, pak potřebujete i něco navíc. Své o tom věděl John Dixon, který letos naneštěstí zemřel. Po sobě přitom zanechal kolekci, která není složena jen ze čtyřkolových mazlíků. Dixon byl totiž doslova posedlý značkou Porsche, a tak sbíral vše, na čem se kdy logo značky z Zuffenhausenu objevilo.
Výsledkem byla sbírka zvaná Taj Ma Garaj, která byla složena z více než 30 vozů s emblémy Porsche a Volkswagenu. Kromě toho bylo její součástí i přes 350 doplňků od motorů přes vzácnou literaturu až třeba po plakáty. Nechyběl dokonce ani skibob, na jehož návrhu se designové oddělení značky podílelo. A aby toho nebylo málo, součástí byl dokonce motocykl Fikobike 1500, o který se zasloužil Volkswagen společně s BMW.
Jakkoliv jsou ovšem veškeré tyto pamětihodnosti zajímavé, byla to přece jen auta, která byla na kolekci zajímavá především. Dixona totiž nezajímaly jen běžné modely či speciální edice, ale sáhnul i po zakázkových kouscích. Do jeho sbírky se tak zařadilo třeba Porsche 356 Limousine Custom z roku 1953, u něhož došlo na prodloužení rozvoru a instalaci druhého páru dveří.
Podobných zajímavých exemplářů ale bylo v kolekci Taj Ma Garaj více. Třeba takové Porsche 924 Carrera GTS Clubsport z roku 1981 bylo jedním z pouhých 15 vyrobených. A co je podstatnější, najeto mělo pouze 47 kilometrů, pročež šlo s velkou pravděpodobností o nejméně ojetý kus na světě. Nejcennější byla Carrera GT Speedster s karoserií Reutter, zmínit ale musíme i dva dieselové traktory Porsche, stejně jako kolekci několika Volkswagenů Brouk a Mikrobus. Většina z nich byla zakázkově upravena, jedna z dodávek tak na sebe vzala podobu pick-upu. Otevřený světu je pak i model Thing, se kterým VW přišel na konci 60. let minulého století a který původně vyvinul pro západoněmeckou armádu. Civilní verze se však nakonec dostala na oba americké kontinenty, stejně jako třeba do Indonésie.
Tohle všechno činilo z Taj Ma Garaj unikátní sbírku, kterou si Dixon nenechával jen pro sebe. Americký sběratel nikdy nechtěl, aby jeho auta těšila pouze jeho, a tak ji měl takřka permanentně otevřenou pro návštěvníky i nadšence, stejně jako hostil mnohé charitativní akce. Kromě toho finančně podporoval místní dětskou nemocnici. Člověk by tak čekal, že se jeho rodina pokusí na jeho aktivity navázat, ale nestalo se. Pozůstalí sbírku rozprodali v aukci RM Sotheby's v Daytonu v Ohiu.
Z ekonomického hlediska neudělali špatně. Všechno nabídli bez rezervní ceny, takže rozprodali naprosto vše za celkovou cenu 5,7 milionu dolarů, v přepočtu 134 milionů Kč. Prodejní ceny 10 nejhodnotnějších kusů najdete níže, naprosto je opanovalo Porsche 356 A Carrera GT Speedster z roku 1957, které se prodalo za 1,38 milionu dolarů, tedy asi 32 milionů Kč. Bylo to sice pod odhadní cenou, ale i tak jde o spoustu peněz...
10 nejdražších aut prodaných z kolekce Taj Ma Garaj zesnulého Johna Dixona
1957 Porsche 356 A Carrera GT Speedster - 1,38 milionu USD
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring- 412 000 USD
1997 Porsche 911 Turbo coupe - 368 000 USD
1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport - 357 000 USD
1967 Porsche 911 S coupe - 335 000 USD
1952 Porsche 356 cabriolet - 299 500 USD
1953 Porsche 356 custom limousine - 207 200 USD
1988 Porsche 911 Turbo ‘flat-nose’ coupe - 193 200 USD
2007 Porsche 911 GT3 RS - 184 800 USD
1974 Porsche 911 Carrera coupe - 168 000 USD
Sbírka Taj Ma Garaj čítala vzácné zakázkové exempláře Porsche i mnoho pamětihodností spojených se značkou z Zuffenhausenu i s Volkswagenem. Teď byla celá rozprodána pozůstalými zemřelého majitele
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 6 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 9 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage