Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si některá otevřená auta říkají Spider a jiná Spyder? Má to logické vysvětlení
22.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Patrně jste si všimli, že otevřené verze některých vozů nesou označení Spider jako pavouk, jiná ale Spyder jako... nic. Proč je to tak a které je přesnější?
Otevřeným autům se říká Spyder docela často. Za příklad vezměme Audi R8 Spyder nebo třeba Porsche 918 Spyder. Obecně značka Porsche používá označení Spyder docela často - kromě hybridního hypersportu 918 člověka napadne třeba 550 Spyder nebo, z novějších aut, Boxster Spyder.
Pak tu ale jsou vozy, kterým výrobce říká Spider - Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider, Ferrari 458 Spider. Pokud nejste zcela neteční ke světu kolem vás, museli jste se ptát, proč někteří výrobci říkají svým kabrioletům Spyder s Y a jiný Spider s I? A vůbec, proč se vůbec používá slovo „spider”, tedy v angličtině „pavouk”? Popravdě řečeno, nevěděli jsme to ani my, americký Autoweek ale nyní přišel s vysvětlením. A je tak zajímavé, že si ho nemůžeme nechat pro sebe.
Začněme od začátku. Označení „spider” pro vozy bez střechy je starší než automobil sám - označovaly se tak vozy tažené koňmi, které neměly žádnou střechu - ani pevnou, ani permanentně uchycenou skládací, a také žádná permanentní boční okna. Jediné, co mohla mít, byl „deštník”, který se v případě deště manuálně uchytil nad prostor pro cestující. Vůz pak vizuálně připomínal pavouka, odtud anglické „spider”. Dobrou ochranou před silným deštěm toto řešení pochopitelně nebylo, spidery také nebyly určeny k dlouhým cestám. Jejich cílem bylo nabídnout spíš potěšení z jízdy než spolehlivou přepravu přes celou zemi za každého počasí.
V začátcích automobilismu byla většina aut bez střechy nebo se skládací střechou, až později začaly být populární vozy s pevnou střechou a z otevřených nebo takových, které měly vlastní skládací plnohodnotnou střechu, tj. „konvertibilních” - odtud anglické označení dnešních kabrioletů jako „convertibles” - se stalo luxusní zboží.
A právě tehdy začali někteří výrobci používat označení Spider pro auta bez pevné střechy. A někteří se rozhodli pro drobnou úpravu slova na „Spyder”, což je de facto chybný zápis, ale po stránce marketingu dokázal přilákat pozornost. A uchytil se tak, že je v současnosti častější než „Spider”.
Některá auta ale stále zůstávají u původního Spider. Někdy z úcty k tradici, ve většině případů je ale důvod mnohem jednodušší - v naprosté většině jsou to auta italská, i výše jsme zmiňovali Ferrari, Alfu a Fiat, a italská abeceda nezná písmeno Y, podobně jako K, W, X a Y. Přesto některé italské značky „mezinárodnější” Spyder používají, třeba Lamborghini (existuje ale třeba i Ferrari 250 GT California Spyder, aby se to nepletolo). Jde ale v tom případě o slovo přejaté z cizího jazyka, nakonec třeba u jména fotbalového klubu Juventus Turín je tomu stejně.
A proč je jeden Boxster prostě Boxster a další je Boxster Spyder, když jsou oba kabriolety? Podívejte se, jak vypadají střechy - tu u Spyderu musíte natahovat ručně, byť je permanentní součástí auta, a je to docela dost práce a obíhání auta. U normálního Boxsteru prostě zmáčknete tlačítko, nic víc. U většiny jiných aut je ale Spyder nebo Spider prostě roadster s hezčím jménem...



Původní správné označení je „Spider”, neboť má jít skutečně o připodobnění k pavoukovi. Italové jej používají i dnes, protože nemají Y
Většina zbytku světa ale přešla na „Spyder”
Jaký je rozdíl mezi Boxsterem a Boxsterem Spyder? Kromě váhy a ceny také to...
...kolik práce máte s natahováním střechy
Zdroj: Autoweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Opěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
včeraMechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
17.7.2025Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
16.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu dle očekávání Marc Marquez včera 15:29
- PP pro Baltuse, 9. místo a třetí řada pro Salače včera 14:27
- Pole Position získal Quido Pini včera 13:35
- Pole Position pro Bagnaiu, Marquez crash včera 11:36
- Na suchu, nebo na mokru: Marc Marquez 18.7.2025
Nejčtenější články
Šéf Mercedesu pod tlakem definitivně odpískal nahrazení spalovacích aut elektrickými. Asi bude lepší nabízet obojí, říká po sérii fiasek
20.6.2025Auto, které EU už roky zkouší zabít svými absurdními pravidly, se do Evropy znovu dokázalo vrátit oknem
20.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Lewis Hamilton se rozplývá nad novým vrcholným Ferrari, zákazníci to ale obvykle vidí docela jinak
20.6.2025Viceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
20.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva