Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům

Řecké hrátky s čísly jsou již pověstné a není tedy divu, že ovlivňují i prodeje nových automobilů. Ty ovšem i nadále klesají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům

24.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Řecké hrátky s čísly jsou již pověstné a není tedy divu, že ovlivňují i prodeje nových automobilů. Ty ovšem i nadále klesají.

Po příchodu ekonomické krize v roce 2008 se Řecko stalo prakticky synonymem úpadku. Prodeje šly dolů rychleji, než okna výloh při demonstracích nespokojených občanů. Mohlo se tak zdát, že hlouběji již tamní automobilový trh hlesnout nemůže, jenže dosavadní situace naznačuje, že dno země doposud nenašla. Od ledna do září bylo totiž prodáno jen 44 013 nových vozů, což ve srovnání s loňským rokem představuje pokles o 3,3 procenta.

Podle mnohých tak Řecko bude mít co dělat, aby se letos dostalo na 55 000 registrací, což je hodně vzdálený údaj od více než 260 tisíc kusů, jež se na tamním trhu prodávaly v nejlepších letech (jen pro příklad, od ledna do září 2008 bylo vyexpedováno 228 236 vozů, tedy šestkráte více než letos). Naštěstí však na konci každého tunelu existuje alespoň malé světlo.

V září samotném tak region eviduje nárůst o 10 procent na 3 814 registrací, což lze brát jako opravdu dobrou zprávu. Bohužel je však třeba také odkrýt veškeré karty. A když tak učiníme, pak vidíme, že z daného výsledku se ve 44 procentech jedná o auta kupovaná za účelem krátkodobých pronájmů. Kamufláž reality tak očividně v zemi gyrosu a oliv pokračuje.

Z daného důvodu samozřejmě můžeme o dnes prezentovaných údajích pochybovat, přesto však ve výkladu budeme pokračovat. Od září se přesuneme zpátky k prvním devíti měsícům letošního roku, kdy růstu se dočkalo BMW (+20,9 %), Hyundai (+44,9 %), Land Rover (+137,9 %), Mercedes-Benz (+39,7 %), Seat (+55,8 %) a Škoda (+22,1 %).

V rámci propadlíků pak asi nepřekvapí pokles Peugeotu (-37,2 %), podivný je ovšem pád Kie (-37,1 %). Řecko totiž není jedinou zemí, kde menší z korejských značek výrazně ztrácí. Pozoruhodný je také stav Mazdy (-76,7 %), neboť prakticky všude jinde je její aktuální nabídka přijímána pozitivně.

Nejprodávanější značky aut v Řecku, leden-září 2013

1. Toyota - 4 752
2. VW - 4 595
3. Opel - 4 264
4. Hyundai - 3 106
5. Fiat - 2 864
6. Nissan - 2 727
7. Škoda - 2 632
8. Citroën - 2 585
9. Ford - 1 926
10. Suzuki - 1 721
11. Seat - 1 578
12. Audi - 1 341
13. Mercedes-Benz - 1 221
14. Peugeot - 1 208
15. BMW - 1 165
16. Volvo - 1 003
17. Renault - 787
18. Kia - 781
19. Lancia - 664
20. Chevrolet - 553
21. Alfa Romeo - 520
22. Honda - 484
23. Mini - 425
24. Smart - 307
25. Mitsubishi - 288
26. Dacia - 211
27. Daihatsu - 142
28. Mazda - 51
29. Abarth - 21
30. Chrysler - 19
31. Lexus - 19
32. Land Rover - 19
33. Subaru - 18
34. Porsche - 7
35. Saab - 4
36. HX Auto - 1
37. Iveco - 1
38. Bentley - 1

Co se týče jednotlivých modelů, pak čelo pelotonu prozatím patří Toyotě Yaris. Její pozici však výrazně ohrožuje Opel Corsa, který byl dokonce v září prodávanějším vozem. Dobré postavení má pak v Řecku Volkswagen, jehož Polo obsadilo třetí a Golf páté místo. Mezi ně se pak vklínilo Hyundai i20, čímž se jen potvrzuje, že problémy má pouze jedna část korejského koncernu - nejvýše postaveným modelem Kie je totiž až Rio na 34. místě.

Luxusní a prémiové vozy pak na čele žebříčku neočekávejte vůbec, smůlu tak má i BMW řady 3, které na mnoha místech Evropě často figuruje mezi nejlepšími deseti. V Řecku mu ovšem patří ne zrovna lichotivé 49. místo. Zajímavého posunu se ovšem dočkalo Audi A3, které se z loňské čtyřicáté příčky vyšvihlo na letošní čtyřiadvacátou.

50 nejprodávanějších modelů aut v Řecku, leden-září 2013

1. Toyota Yaris - 2 764
2. Opel Corsa - 2 422
3. VW Polo - 1 819
4. Hyundai i20 - 1 603
5. VW Golf - 1 408
6. Citroën C3 - 1 246
7. Nissan Micra - 1 238
8. Fiat Panda - 1 179
9. Opel Astra - 1 163
10. Ford Fiesta - 1 143
11. Toyota Auris - 944
12. Suzuki Swift - 876
13. Nissan Qashqai - 836
14. Škoda Fabia - 812
15. Hyundai i30 - 774
16. Seat Ibiza - 755
17. Toyota Aygo - 727
18. Fiat Punto - 687
19. Hyundai i10 - 678
20. Peugeot 208 - 668
21. Citroën C4 - 662
22. Lancia Ypsilon - 645
23. VW up! - 626
24. Audi A3 - 609
25. Renault Clio - 571
26. Fiat 500 - 530
27. Škoda Octavia - 513
28. Škoda Rapid - 512
29. BMW řady 1 - 510
30. Mercedes-Benz třídy A - 495
31. Seat León - 471
32. Suzuki Alto - 451
33. Ford Focus - 447
34. Kia Rio - 394
35. Volvo V40 - 384
36. Chevrolet Spark - 380
37. Škoda Citigo - 346
38. Nissan Juke - 338
39. Alfa Romeo Giulietta - 332
40. Audi A1 - 306
41. Seat Mii - 305
42. Smart ForTwo - 301
43. Honda Civic - 294
44. Citroën C1 - 278
45. Peugeot 107 - 272
46. Škoda Yeti - 256
47. VW Passat - 252
48. Volvo S60 - 245
49. BMW řady 3 - 226
50. Mercedes-Benz třídy B - 223


Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 1 - Toyota Yaris Trend nove foto 01Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 2 - Toyota Yaris Trend nove foto 02Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 3 - Toyota Yaris Trend nove foto 03Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 4 - Toyota Yaris Trend nove foto 04Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 5 - Toyota Yaris Trend nove foto 05Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 6 - Toyota Yaris Trend nove foto 06Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 7 - Toyota Yaris Trend nove foto 07Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 8 - Toyota Yaris Trend nove foto 08Prodeje aut Řecko, leden-září 2013: pád ke dnu se zpomalil jen díky pronájmům - 9 - Toyota Yaris Trend nove foto 09
Toyota Yaris je neprodávanějším modelem v Řecku, přičemž samotné automobilce se zasadil o více než polovinu nových registrací

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše