Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První automobilka zareagovala na krok Volva, rychlost svých aut nikdy neomezí
9.3.2019 | Petr Prokopec
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h a omezení bude jen přibývat. Většina automobilek po tomto kroku Švédů mlčela, jedna značka ale musela přejít do opozice.
Devadesátá léta minulého století byla z českého úhlu pohledu dobou téměř absolutní svobody. Po pádu komunistického režimu se otevřely hranice i možnosti, zatímco nová omezení se teprve tvořila. Dělat jste tak mohli leccos z toho, co je dnes nepředstavitelné, ježdění po veřejných silnicích nevyjímaje. Policie tehdy neměla ani prostředky, ani personál na to, aby zejména proti vysoké rychlosti dokázala bojovat a ani zákony ji nestavily do výhodné pozice. Pokud jste tedy měli dostat peněz, umu a odvahy, mohli jste si pořídit výkonný vůz a jezdit i vysoko na limity, relativní svobodu si mohl užívat každý.
Proč o tom ale hovoříme? Zejména proto, aby švédská automobilka Volvo pochopila vlnu odporu, jež se na českém trhu zvedla po jejím oznámení, že od roku 2020 omezí nejvyšší rychlost svých aut na 180 km/h. I když se jedná o vyšší tempo, než jaké tuzemské zákony dovolují, pro většinu lidí tento krok symbolizuje opětovné odebrání svobody. Je sice hezké, že Volvo myslí na naši bezpečnost, nicméně tím naznačuje, že své zákazníky nepovažuje za svéprávné natolik, aby byli schopni sami se rozhodnout, jakou rychlostí si kde mohou dovolit jet.
Ptát bychom se neměli ani tak na to, zda příklad Švédů bude jinými automobilkami následován, nýbrž spíše, kdy se tak stane. Tlak na vyšší bezpečnost je stále vyšší, k tomu se přidává i boj proti klimatickým změnám. I Němci stále častěji začínají zmiňovat omezování tempa na svých Autobahnech, neboť s vyšší rychlostí jsou spojeny vyšší emise. A ty hodlají naši sousedé maximálně redukovat.
Z toho důvodu, a vlastně nejen z toho, zaujme prohlášení šéfa Porsche Olivera Bluma, který v reakci na krok Volva uvedl, že automobilka z Zuffenhausenu nebude u žádného modelu používat omezovač rychlosti. A to nikdy. „Nejsem fanoušek rychlostních limitů na našich silnicích a mám to štěstí, že můžu jezdit tak rychle, jak chci,“ uvedl Blume v Ženevě. A rovnou dodal, že tyto pocity nemá on, ale všichni zákazníci značky, kteří si mohou dovolit jet tak rychle, jak uznají za vhodné. Alespoň v Německu.
„Porsche bylo vždy zvláštní, a díky tomu jako značka vystupujeme z davu. Pokud budeme pod tlakem, pak s takovým tlakem dokážu žít,“ potvrdil dále Blume skutečnost, že i kdyby se proti automobilce postavilo mínění části společnosti, omezovače rychlosti nedorazí. Zákazníci značky totiž nevyužívají k jízdě jen silnice, ale rovněž závodní okruhy. A na těch by asi jen stěží měli na tváři úsměv, pokud by na cílové rovince dosáhli jen stoosmdesátky.
Působivé je, že ač Porsche hodlá zachovat zábavu za volantem, stejně jako Volvo počítá také s s vysokou úrovní bezpečnosti. Značka proto nedávno začala budovat nové vývojové centrum, jež se zaměří hlavně na ochranu posádky. Kromě toho tu samozřejmě máme mnohé testovací areály koncernu VW, na které má Porsche neomezený přístup. Navíc počítá i s hybridizací a tedy úsporou paliva, což je další argument Švédů pro utahování opasků.
Ač je tedy omezení stále více, pořád se najde přinejmenším jedna automobilka, která za své zákazníky myslet nehodlá. Jak dlouho tomu tak bude, je jinou otázkou, přinejmenším po čas vlády Olivera Blumehi s tím počítat lze.
Oliver Blume je toho názoru, že Porsche nikdy rychlost svých aut neomezí...
...v případě elektrického modelu Taycan to ale nejspíše nebude až tak pravda
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 40 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 41 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva