PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky

Peugeot a s ním i koncernový partner Citroën splnily slib a začaly zveřejňovat údaje o reálné spotřebě svých aut. Jak dopadly modely 308 a Grand Picasso?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky

4.3.2016 | Marek Bednář | 12 příspěvků

PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot a s ním i koncernový partner Citroën splnily slib a začaly zveřejňovat údaje o reálné spotřebě svých aut. Jak dopadly modely 308 a Grand Picasso?

Ve světle Dieselgate a také při podezření, že i další automobilky přistupují k měření spotřeby paliva a emisí podobným způsobem jako Volkswagen, se někteří výrobci dušují, že jich se něco takového rozhodně netýká. Mezi nimi byl nejhlasitěji slyšet koncern PSA, firma sdružující značky Peugeot a Citroën, která se zavázala být vůči svým zákazníkům transparentnější a zveřejňovat i výsledky měření svých aut z reálného provozu.

Stalo se a jde o první automobilový koncern, který zveřejnil spotřebu svých aut na reálné silnici. O měření emisí ve skutečném provozu se hovoří pod hlavičkou RDE, Real-World Driving Emissions, a měly by být zavedeny do homologačního procesu nových aut od září roku 2017. Aktuální zařízení pro měření ovšem má dost velké nedostatky, hovoří se o odchylce až 30 %.

PSA se přesto k tomuto kroku odhodlal, výsledky ale zatím mají trochu jiné nedostatky - známe spotřebu a tedy emise CO2, zatímco Dieselgate, RDE a emisní normy Euro se zabývají zejména mnohem škodlivějšími emisemi oxidů dusíku (NOx). Ani přesnost údajů nemůžeme zaručit, protože je možné a je to dokonce i pravděpodobné, že bylo použito zmíněné nepřesné měřicí zařízení.

Měřící technika je v tiskové zprávě označována jako PEMS, Portable Emissions Measuring System, tedy stejně jako to, co má být tak zoufale nepřesné. Pro představu - z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg. Je ale možné, že takovou odchylku přístroj má jen u NOx, nikoliv u CO2. A klidně to může být zcela jiný přístroj, protože PEMS zní jako dost obecné označení. Výsledky jsou však prý garantovány společností Bureau Veritas, která měla dohled.

V každém případě máme data z reálných silnic, konkrétně ze silnic v okolí Paříže. Testování bylo připraveno ve spolupráci s organizací Transport & Environment, která stojí mimo jiné za povinným přimícháváním biosložky do paliva, a organizací France Nature Environment. Okruh obsahoval 25,5 km jízdy ve městě, 39,7 km jízdy mimo město a 31,1 km po dálnici.

Tři testovaná auta měla bohužel všechna stejný motor - 120koňovou šestnáctistovku BlueHDi se start-stopem a manuálním šestikvaltem. Testovalo se tak, jak by reálný člověk s autem reálně jezdil, tedy se zapnutou klimatizací a s nějakým nákladem, ale počítejme spíš s nákupem a kabelkou než s dvěma metráky cementu. Tabulka níže ukáže srovnání naměřených hodnot nejen s čísly dle NEDC, která stojí v katalogu, ale také s průměrem, který vyplynul z průzkumu mezi zákazníky daných aut.

Reálná spotřeba tří dieselových aut PSA


PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 1 - psa prvni mereni realne spotreby tab

Vidíme, že systém PEMS naměřil ve všech případech čísla velmi podobná těm, která udali zákazníci v anketě. Peugeot 308 a Citroën C4 Grand Picasso jsou velmi blízko, u DS 3 je odchylka trochu větší, ale 0,2 - 0,4 litru rozdílu je vážně málo, jen odlišný styl jízdy udělá mnohem víc a ten bude u každého jiný.

Pozoruhodné jsou však rozdíly vůči číslům NEDC. Měřicí okruh byl takřka definicí slova kombinace a u Peugeotu 308 vidíme rozdíl 38,9 % oproti katalogovým hodnotám, u Grand Picassa to je dokonce 55,6 % a u DS 3 to je nejméně, ale pořád docela dost - 22,5 procenta. PSA tedy tímto měřením přiznalo, že katalogová čísla jsou k ničemu, což jistě není novinkou.

Nepředpokládali jsme ovšem, že někdo bude ochotný zveřejnit skutečnou spotřebu, která může být o desítky procent jinde než ta katalogová, a očekávali jsme, že bude použita metodika WLTP. Rozdíl v desítkách procent jsme trefili, ale místo konkrétní ukázky rozdílu mezi NEDC a WLTP máme další potvrzení, jak moc je cyklus NEDC vzdálen realitě.

Zatím tu máme výsledky jen tří ne úplně šťastně vybraných automobilů, ale PSA slibuje, že do léta tohoto roku budou známa stejná data u třiceti modelů Peugeotu, Citroënu a DS, které je nyní samostatná značka. Pro dobro těchto značek doufáme, že rekord v odchylce už byl stanoven, ale jsme na výsledky skutečně zvědavi.

PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 2 - psa prvni mereni realne spotreby 308 01PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 3 - psa prvni mereni realne spotreby 308 03PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 4 - psa prvni mereni realne spotreby 308 04
Téměř čtyřicetiprocentní odchylka Peugeotu 308 není povzbudivá

PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 5 - psa prvni mereni realne spotreby c4gp 01PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 6 - psa prvni mereni realne spotreby c4gp 02PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 7 - psa prvni mereni realne spotreby c4gp 03PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky - 8 - psa prvni mereni realne spotreby c4gp 04
Citroën C4 Grand Picasso dosáhl odchylky přes 50 %

Marek Bednář

Diskuze 12 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše