Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí

Dá se očekávat, že profesionální pilot dá na tak náročném okruhu autu za uši citelně více než obyčejný řidič, ovšem skutečné náklady na jeho šestatřicet kol mohou leckoho překvapit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí

30.9.2020 | Petr Prokopec

Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí

/

Foto: Misha Charoudin@YouTube

Dá se očekávat, že profesionální pilot dá na tak náročném okruhu autu za uši citelně více než obyčejný řidič, ovšem skutečné náklady na jeho šestatřicet kol mohou leckoho překvapit.

Před několika málo dny se Severní smyčka Nürburgringu dočkala slavné návštěvy. Na německý okruh totiž zamířil bývalý jezdec Formule 1 Robert Kubica, který si Nordschleife chtěl před závodem DTM vyzkoušet na vlastní kůži, protože navzdory veškerým svým zkušenostem zná tuto trať jen ze simulátoru. Když se ale obrátil na místní půjčovny, které poskytují auta pro takový účel, dočkal se obvyklé informace, že se silnějším vozem může na trať jen s instruktorem. A fakt, že umí skoro jistě řídit mnohem lépe než jakýkoli instruktor v širokém okolí Nübrurgu, na půjčovny nezabíral. Tedy až na jednu.

V rámci svého hledání se Kubica zatoulal i do firmy Apex Nürburg, kterou spoluvlastní nám též dobře známý ruský emigrant Misha Charoudin. Ten byl naopak jeho návštěvou poctěn a zeptal se jej, zda by s ním mohl vyrazit natočit alespoň jedno kolo. To se stalo a vznikly poměrně zajímavé záběry s upraveným BMW M4 F82 v ostré akci. Nás ale více zaujalo až to, na co došlo posléze. Misha se totiž rozhodl ukázat, v jakém stavu skončila půjčená M4 po Polákově šestatřicetikolovém řádění.

Než se ovšem dostaneme ke konkrétním následkům, je třeba zmínit, v jakém stavu vůz byl předtím, než do něj Kubica nastoupil. Ve srovnání se sériovou M4 tento vůz ztratil dost kilogramů díky absenci tlumících materiálů. Kromě toho se dočkal také dvojice skořepin Recaro či ochranné klece, stejně jako Alcantarou potaženého volantu. Dále byly vyměněny brzdy, tlumiče a pružiny JRZ RS Pro, motor však zůstal ve zcela sériovém stavu.

Jde tedy o auto připravené na ostré zacházení lépe než tovární verze, přesto bylo po této zápůjčce potřeba nemalé množství oprav. Kubica se volantu chopil s patřičnou razancí a BMW opravdu nešetřil. Po něm tak zůstala poškozená ložiska kol, na která byl i kvůli podložkám pod disky kladen větší tlak. Mimo to bylo třeba vpředu vyměnit brzdové destičky, zatímco do všech rohů se nastěhovaly nové pneumatiky. Zároveň také trochu roztavil zadní nárazník.

Díky tomu se celá záležitost ukázala být pro Apex prodělečnou, tedy alespoň čistě skrze samotnou zápůjčku. Kubica si původně zaplatil za dvanáct kol, což u Apexu vyjde na 2 250 Eur (cca 61 300 Kč) za pronájem vozu, palivo i propustku na okruh. Nakonec ale na okruhu strávil šestatřicet kol a i když za to firmě zaplatil 6 750 Eur, čili asi 183 000 Kč, náklady na výše zmíněné bezpečně překročily 7 tisíc Eur (asi 191 000 Kč). A to je třeba říci, že Misha nekalkuloval s amortizací vozu, využitím průběžně měněných kapalin a dalšími „drobnostmi”, které provoz tohoto auta obnáší.

Za ujetých 756 ostrých km docela soda, kdo ale někdy byl na Nordschleife s podobně výkonným autem a je schopen tam z něj dostat maximum, ví, že nejde o levnou záležitost. Kolega z redakce kdysi říkal, že cena kilometru ostré jízdy na Ringu se pohybuje řádově ve stovkách Kč a jakkoli to zní jako hodně, tato zkušenost to nerozporuje. Pokud bychom jako bernou minci brali oněch 191 000 Kč, pak jeden Kubicův kilometr vyšel na 253 Kč.

Misha to bere sportovně a říká, že tak to prostě chodí a vše vykompenzuje někdo, kdo pro změnu najede s autem 20 kol na nádrž a sotva jej zahřeje. Navíc bere v potaz i marketingovou hodnotu Kubicovy návštěvy. Pokud byste ale snad chtěli z hecu půjčit své auto na Ringu ex-pilotovi F1, raději se připravte na tučný účet za následný servis...


Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 1 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 01Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 2 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 02Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 3 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 03Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 4 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 04Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 5 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 05Půjčit auto ex-pilotovi F1 na 36 kol na Nürburgringu se opravdu moc nevyplatí - 6 - BMW M4 Coupe Robert Kubica 2020 videoscreen 06
I upravené BMW M4 Coupe se se zátěž v podobě jízdy Roberta Kubicy vyrovnávalo těžko. Po 36 kolech na Ringu tak byly třeba opravy za asi 200 tisíc korun. Foto: Misha Charoudin@YouTube

Zdroj: Misha Charoudin@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.