Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie

Že vás auto za jízdy přestane poslouchat, je jednou z nočních můr každého řidiče. Tady se stala realitou a jednoduché řešení opravdu neměla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie

16.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že vás auto za jízdy přestane poslouchat, je jednou z nočních můr každého řidiče. Tady se stala realitou a jednoduché řešení opravdu neměla.

Nehod se na silnicích odehrává spousta, povětšinou za nimi ale stojí nepozorní či nezodpovědní řidiči. Občas je ovšem chyba i v samotném automobilu, kdy technická závada přivede řidiče do situace, se kterou si nedokáže poradit. Může jít o problém mechanický, velké potíže ale dnes dokáže nadělat i elektronika, jak jsme zmiňovali třeba listopadu předloňského roku. Tehdy došlo k havárii Škody Octavia ve Velké Británni, během které její majitel a v dané chvíli také řidič přišel o život. Krátce před nárazem vytočil tísňovou linku a chtěl pomoc se zaseknutým tempomatem, kvůli kterému nemohl zastavit.

Tento týden se podobná situace odehrála na floridské dálnici Interstate 95, kdy řidiče BMW X5 též odmítl poslouchat motor vozu, konkrétně hovořil o zaseknutém plynu. Joseph Cooper, jeho řidič, okamžitě vytočil tísňové volání, kde nečekanou událost oznámil policejní dispečerce. S ohledem na velikost a hmotnost vozu byl svému okolí mnohem nebezpečnější než Gandhi, zvláště když se X5 často pohybovalo rychlostí okolo 160 km/h.

Místní televize WSVN zveřejnila záznam telefonátu na tísňovou linku, celou situaci si tak můžeme lépe přiblížit. Je třeba se obdivovat Cooperův klid, s jakým s dispečerkou rozmlouval. Jeho hlavní obavou bylo, aby do nikoho nenarazil a žádal, by mu policie vyčistila cestu. Že byly jeho obavy na místě, dokazovalo i v průběhu telefonátu zaslechnutelné volání na ostatní řidiče, aby mu uhnuli z cesty.

Dispečerka se řidiče i zeptala na možnou příčinu poruchy, dokonce mu navrhuje, jestli zkusil použít parkovací brzdu. Na to on odpovídá, že „to dělat nebudu, jedu 160 km/h, omlouvám se“. Policii pak řidič informoval o dalším vývoji po dlouhých 80 kilometrů jízdy. Během té doby se přitom strážníkům povedlo pročistit cestu před BMW a nainstalovat zpomalovací pásy.

Po proražení pneumatik došlo se rychlost německého SUV sice snížila, přesto pokračovalo v jízdě dál. Policisté tak museli přikročit k tzv. PIT manévru, kdy policejní vůz narazí do pronásledovaného automobilu zezadu z boku a otočí jej proti směru jízdy. Cooperovo BMW tímto bylo plně zastaveno, přičemž byl kvůli bolesti na prsou odvezen do nejbližší nemocnice.

Co přesně bylo příčinou zaseknutého plynu, zatím nebylo zveřejněno. Stejně tak není jasné, proč jej řidič nebyl schopen řešit jinak - použít ruční brzdu bychom v takové rychlosti nedoporučili ani my, ale co běžné provozní brzdy? Ty jsou vždy mnohem výkonnější než motor, otázkou ovšem je, v jaké byly kondici. U této generace X5 by snad ještě mechanický volič měl dovolit přesunout změnit režim automatu z D na N i pod plynem, což by situaci též řešilo. Ani to ale řidič neudělal.

Je tu více otázek, než odpovědí, a tak lidé na incident reagují většinou s tím, že řidič mohl udělat více. Možné to skutečně je, od monitoru se ale snadno radí. Jisté je snad jen to, že si problém nevymyslel, to by nenechal situaci zajít až tak daleko, kam nakonec zašla - takto snadno mohl zemřít jako předloni onen Brit.

Počkejme si na výsledky dalšího šetření, zatím dodejme jediné - pokud by se vám něco podobného stalo v autě s manuální převodovkou, spojka a brzdy řeší vše. Tak můžete vyřadit a zastavit a i když se motor bude točit dál (nepůjde-li vypnout, což platí i za jízdy - některá moderní auta dovolí za jízdy zapalování vypnout, některá nikoli), auto nikomu neublíží. A pokud se to stane ve voze s automatem, je třeba pokusit se vyřadit na neutrál. Kdyby to nebylo možné, je třeba snažit se co nejrychleji auto zabrzdit i přes snahu motoru jej zrychlovat - čím pomaleji a později se o to pokusíte, tím spíše můžete brzdy bez užitku přehřát. Nemusí to vést k úplnému zastavení, ale bude možné alespoň vystoupit a auto před tím nasměrovat tak, aby nikomu neublížilo - kupříkladu jej někde opřít o zeď nebo strom...


Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie - 1 - BMW X5 zaseknuty plynovy pedal 01Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie - 2 - BMW X5 zaseknuty plynovy pedal 02Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie - 3 - BMW X5 zaseknuty plynovy pedal 03Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie - 4 - BMW X5 zaseknuty plynovy pedal 04Řidiči BMW se ve 160 km/h zasekl plyn, po složité operaci ho musela zastavit policie - 5 - BMW X5 zaseknuty plynovy pedal 05
Zaseklý plyn BMW X5 nevyústil v žádnou vážnější nehodu, řidiče ale pořádně potrápil. O zpomalení a následné zastavení vozu se postarala policie z Miami, která nejprve na silnici instalovala zpomalovací pásy, než německé SUV otočila proti směru jízdy

Zdroj: FOX 35 WOFL@Facebook

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše