Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol

Pozbýt při jízdě některý z paprsků litého kola, to se může stát, ale přijít o všechny krom jediného? To už chtělo úmysl, jízda s takovouto „úpravou” ale navzdory všem očekáváním trvala překvapivě dlouho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol

3.10.2019 | Mirek Mazal

Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pozbýt při jízdě některý z paprsků litého kola, to se může stát, ale přijít o všechny krom jediného? To už chtělo úmysl, jízda s takovouto „úpravou” ale navzdory všem očekáváním trvala překvapivě dlouho.

Nosná konstrukce hliníkových disků obvykle spočívá na různém počtu paprsků s různými tvary. Množství „loukotí” se liší, legendární Dodge Viper z roku 1991 měl z výroby široké pneumatiky obuté na ráfcích s pouhými 3 rameny, kdežto současná limuzína Alpina B7 používá hned 20 tenkých paprsků.

Přestože se říká, že kola dělají auto a disky z hliníkových slitin se dnes často kupují jen pro zkrášlování, vznikly kvůli úspoře hmotnosti a pevnosti. Někdy se důraz klade na to první, jindy na druhou vlastnost a jakákoliv amatérská úprava může způsobit velké problémy. Co s výdrží disků udělá ztráta části nosných ramen, otestoval ruský experimentátor známý ztřeštěnými nápady, holou hlavou, hlubokým hlasem a jménem Vlad.

Rus si vzal na paškál několik ráfků neznámého původu, jimž upravil tvar pomocí kotoučové brusky. Za volantem staré Lady následně na výmolech zkoušel, co se bude dít. Zpočátku se ale kromě zvýšeného hluku nic podstatného neodehrávalo, rozuzlení nastalo později, než bylo v plánu.

Vlad postupně ubíral paprsky, až zůstal jeden poslední. I ten dlouho snášel veškerou zátěž. Bylo poznat vychýlení rovnováhy kol, až konečně levé přední vzdalo drsný pokus jako první, když při couvání praskl zbytek hliníkové konstrukce. Osazení rezervy umožnilo pokračovat v trápení auta, dokud se nerozpadla zbývající kola upravená úhlovou bruskou. Natáčení se protáhlo, protože nebylo předem jasné, že původně mnohopaprskové disky vydrží tak dlouhé martyrium i s jedním jediným.

Na rozdíl od mnoha jiných Vladových pokusů má tento celkem jasný přínos pro běžný život - pokud se vám na silnici stane, že jeden z mnoha paprsků kola z nějakého důvodu praskne, nemusí to být nutně důvod přezouvat kolo svépomocí nebo volat odtahovku (protože stále více aut žádnou rezervu nemá). Opatrně pokračovat do nejbližšího servisu s prasklým například 1 z 10 paprsků kvalitního disku bude jen stěží nebezpečné za situace, kdy jediný zbývající na disku pochybného původu zvládá i záměrné trápení s cílem jej zničit. Tyhle věci zjevně vydrží hodně.


Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 1 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 01Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 2 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 02Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 3 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 03Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 4 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 04Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 5 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 05Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 6 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 06Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 7 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 07Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 8 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 08Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 9 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 09Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 10 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 10Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 11 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 11Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 12 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 12Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 13 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 13Rus zkusil jet s autem, na kterém zbýval už jen jediný funkční paprsek litých kol - 14 - Rus orezal paprsky litych disku a vyjel foto 14
Vlad tentokrát vyzkoušel trvanlivost hliníkových disků, i po ořezání všech paprsků krom jediného vydržely hodně

Zdroj: Garage 54@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše