Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ruský miliardář na poslední chvíli prodal nechvalně proslulý Hitlerův Mercedes, má nového majitele
1.3.2022 | Petr Prokopec
Co všechno také nezpůsobil konflikt na Ukrajině, tedy v tomto případě spíše obava z něj. Jednání o prodeji vozu trvala dva roky, až hrozba faktické nemožnosti vůz prodat vedla k rychlé dohodě na ceně.
Za necelé dva měsíce se dočkáme hned dvou výročí, která souvisejí s Adolfem Hitlerem. Někdejší „Führer“ se totiž narodil 20. dubna 1889 a sebevraždu spáchal 30. dubna 1945. Někteří si jistě přejí, aby hlavně druhým zmíněným krokem nechal co nejdříve inspirovat ruský prezident, to však pro tuto chvíli nechme stranou. My se dnes budeme soustředit na nacistického vůdce a jeho slabost pro vozy značky Mercedes-Benz, třebaže i s aktuálním konfliktem má souvislost.
Hitler si oblíbil hlavně model 770, kterému se přezdívalo Grosser. Za tím stály jeho rozměry, vůz první série s kódovým označením W07 totiž měřil 5 600 milimetrů na délku a počítal s rozvorem 3 750 mm. Vyrábět se začal v roce 1930, přičemž Hitler jej začal používat o rok později. Následně pak přepřáhnul na druhou sérii, která do výroby zamířila v roce 1938 s označením W150. Její délka se natáhla na rovných 6 metrů, zatímco rozvor povyrostl na 3 880 mm. Změnila se nicméně i šířka, a to z 1 840 na 2 070 mm.
Je přitom otázkou, kolik těchto aut Hitler vlastnil či používal. Celkově bylo totiž do roku 1943 vyrobeno jen 205 exemplářů, přičemž nacistický vůdce některé kousky daroval zahraničním politikům, mezi něž patřil i Emil Hácha, nejprve český prezident a posléze prezident Protektorátu Čechy a Morava. Toho vůz třícípé hvězdy přežil, neboť posloužil i dalšímu prezidentovi Edvardu Benešovi. V hradní flotile pak dokonce zůstala i po komunistickém Vítězném únoru, musela však do karosárny Sodomka, kde z ní sejmuly veškeré znaky „imperialismu“.
Zpět ale k Hitlerově flotile, z níž jeden exemplář, který vůdce prokazatelně používal nejméně tři roky, byl zabaven americkými vojáky ve Francii (další pro změnu takto skončil v Rakousku). V roce 1946 pak zamířil do Spojených států, kde jej koupil bohatý majitel tabákových plantáží Tom Austin. O třicet let později však měl vůz nového vlastníka, a to Ralpha Engelstadta, majitele Imperial Palace Casino v Las Vegas. Po jeho smrti v roce 2004 ovšem došlo na další prodej, přičemž identita vlastníka nebyla oznámena. Nejinak tomu bylo o pět let později, víme ale aspoň tolik, že jej v roce 2009 koupil ruský miliardář.
Na počátku roku 2018 pak vůz zamířil do aukce, na prodej nicméně nedošlo - dosaženo totiž nebylo požadované minimální ceny. Hitlerův Mercedes tak měl zůstat v Moskvě, kde se o něj začal zajímat australský miliardář Clive Palmer. Ten se totiž rozhodl, že sestaví největší sbírku starých aut na světě. Jakmile jich pak bude mít 600, hodlá všechny vystavit v novém muzeu. Pro to však zatím ještě nemá vybrané konkrétní místo, nejspíše ale půjde o město Gold Coast, kde sídlí a kde je jeho dosavadní sbírka uskladněna.
Palmer měl s ruským vlastníkem jednat o ceně neúspěšně dva roky, nakonec ale náhle došlo na dohodu. Kolik vůz Palmera stál, není známo, zjevné ale je, že k obchodu došlo pod tlakem okolností. Uzavřen byl před pár týdny, kdy měl dosavadní majitel jednat v obavách z Putinova vpádu na Ukrajinu, pokud o něm rovnou nebyl zpraven. Mercedesu se tak zbavil za 5 minut 12 ve snaze cennou komoditu zpeněžit, když ještě může. Za současné situace si nikdo v Rusku nemůže být ničím jistý.
Hitlerův Mercedes-Benz 770K Grosser Open Tourer byl před čtyřmi roky na prodej přes firmu Worldwide Auctioneers, která jej takto prezentovala světu. Pře svou mimořádnost nakonec majitele nezměnil, neboť při aukci nebylo dosaženo minimální požadované ceny. Na té se však nyní domluvil australský miliardář Clive Palmer přímo s jeho ruským majitelem, vůz tak bude moci zaparkovat do své sbírky, jíž hodlá proměnit na muzeum. Foto: Worldwide Auctioneers, tiskové materiály
Zdroj: The Courier Mail
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami