Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Audi přiznal, že firma je ve velkých problémech, situaci řeší doslova ze dne na den
5.10.2021 | Petr Prokopec
Značka se čtyřmi kruhy je další, která už se ani nepokouší malovat jakkoli růžové zítřky. První letošní pololetí přežila dobře, v dom druhém ale čeká těžké chvíle a problémy prý řeší, jak se zrovna dá.
Před několika málo dny šéf společnosti Intel Pat Gelsinger objasnil, proč vlastně vznikla současná automobilová krize. Důvodem není nedostatek čipů obecně, nýbrž nedostatek specifických čipů. Výrobci aut totiž netouží po současných verzích, které jsou vhodné do telefonů či počítačů. Chtějí jednodušší na úrovni těch, jaké užíval třeba původní iPhone. Jde tedy o zastaralou technologii, která nicméně automobilkám vyhovuje. Často tyto čipy mají na starosti třeba jen stěrače, nemusí tedy mít extra výkon, potřebují odolnost a spolehlivost.
Výrobcům čipů se nicméně nevyplatí udělat několik kroků zpátky, i proto automobilky mluví o tom, že by se do dané branže vrhly samy a produkovaly by si čipy na míru. O něčem takovém uvažoval i koncern VW, momentálně jsou však firemní strategie trochu jiné. Šéf Audi a bývalý manažer BMW Markus Duesmann v novém rozhovoru pro agenturu Reuters uvedl, že automobilka hledá způsob, jak navázat užší vztahy s výrobci čipů. S ničím jiným než s úspěchem přitom nepočítá, a proto by dle Duesmanna měla z krize vyjít silnější. Než - a pokud vůbec - se tak ale stane, projde si peklem.
První letošní půlrok přitom pro Audi nebyl špatný, nedostatek aut si firma kompenzovala vyšším cenami. Automobilka tak zvýšila svou ziskovou marži z 8 procent v roce 2019 na 10,7 procenta. Duesmann nicméně ví, že lépe už bylo: „Měli jsme silnou první polovinu roku, očekáváme ale o hodně slabší druhé pololetí. Máme opravdu velké problémy,“ říká Duesmann a pochopitelně naráží na nedostatek čipů. Situaci dokonce přirovnal k „dokonalé bouři“, skrze kterou zvládá značka proplouvat jen tak tak. „Je to řešení problémů ze dne na den,” popisuje situaci šéf Audi.
Přesto neztrácí víru, že Audi zůstane v černých číslech, a to i po přechodu na elektromobilitu. Ten odstartuje v roce 2026, po kterém již automobilka nemá představit žádný nový vůz se spalovacím motorem. Místo toho je hodlá nejpozději do roku 2033 vypustit z nabídky zcela. Duesmann pak dodává, že v příštím nebo maximálně v přespříštím roce by zisk z prodeje elektromobilů měl být na stejné úrovni jako u aut se spalovacím ústrojím. U drahých značek to problém nebude.
Na rozdíl od čipů VW Group nehodlá u softwaru spoléhat na externí dodavatele, ale skutečně si vše navrhne sám. „V současné době... by nás to zpomalilo, celý proces by se stal složitějším. Samozřejmě bychom mohli naši softwarovou platformu sdílet s ostatními automobilkami, ovšem to je záležitost středně dlouhého či dlouhodobého charakteru... půjde o nějakých pět až deset let.“
Znovu se tak potvrzuje, že do budoucna již nemá být - alespoň tedy dle výrobců - důležitá dynamika vozu, jeho spotřeba či praktičnost, jakkoliv i na to bude brán zřetel. O úspěchu a neúspěchu by nicméně měl rozhodovat software, jak ostatně již nyní dokazuje Tesla. Ta totiž není nejhodnotnější automobilkou proto, že vyrábí výrazně méně aut než Audi, ale právě kvůli „náskoku díky technice“. Nebo spíše elektronice?
Šéf Audi říká, že firma byla značně zasažena nedostatkem čipů a ve druhém pololetí letošního roku bude mít vážné potíže. Zatím nedostatek aut kompenzuje vysokými cenami. Foto: Audi
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 4 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024