Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW otevřeně haní spalovací auta a tlačí ta elektrická, jeho argumenty jsou naprosto scestné
19.10.2021 | Petr Prokopec
Pokud jste už dříve nabyli přesvědčení, že šéf koncernu VW ztratil rozum, jeho poslední krok vás k pochybnostem nepřivede. Slova Herberta Diesse jsou uvěřitelná asi jako ta o jídelníčku Miloše Zemana na ARO.
Winstonu Churchillovi byl po dlouhá léta připisován citát: „Nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval“. Dnes už víme, že šlo o fámu, kterou rozšířil někdejší nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels, pro nás ale dnes auto není až tak podstatný. Jde spíše o samotná slova, která by šlo v souvislosti s vynucovanou elektromobilitou vytesat do kamene.
Nejnověji se o šíření pochybných dat postaral šéf koncernu VW Group Herbert Diess, který na svém účtu na síti LinkedIn zveřejnil srovnání dieselových a elektrických aut z pera magazínu Auto Zeitung. Ten vedle sebe postavil Volkswagen Tiguan a ID.4, Škodu Kodiaq a Enyaq, a Audi Q5 a Q4 e-tron. Ve všech případech pak za vítěze zvolil elektromobil, ve kterém vás prý jeden ujetý kilometr vyjde o polovinu levněji. S realitou ale zveřejněné srovnání nemá lautr nic společného a nepotřebujete ani žádné hlubší znalosti o této problematice, abyste jeho závěry označili za naprosto vybájené.
Ze srovnání je patrné, že do hry byly jednak započítány velkorysé německé dotace. Na ty ovšem nedosáhne nikdo jiný v celé Evropské unii a věčně nebudou platit ani v Německu, férové by tedy bylo srovnání reálných cen. I kdyby vám ale tohle přišlo přijatelné, nejde zdaleka o jediné šálení. Další je spojeno s konkrétními sumami - u takové Škody Kodiaq byla pro jistotu zvolena pomalu nejdražší verze, což nekoresponduje s variantou Enyaqu.
To ale berme jako pihu na kráse vede faux pas, kterým je absolutní ignorace zůstatkových hodnot, která je pro celkovou cenu vlastnictví naprosto klíčová. I respektovaní němečtí experti na tomto poli tvrdí, že většina dnešních elektrických aut bude relativně brzy bezcenná, což potvrzují i dosavadní zkušenosti s osmiletými elektromobily. Zatímco takový Kodiaq bude po osmi letech bude plně použitelný a nadále s ním bude možné urazit na jednu nádrž více než 900 kilometrů, v případě Škody Enyaq jde o jednu velkou neznámou. I kdyby ale vše šlo nejlépe, jak může, z dnes udávaného dojezdu zmizí desítky procent a bez ohledu na to půjde vzhledem k rychlému vývoji elektromobility (a pokud tou dobou budou nějaké dotace na nová auta, pak i kvůli nim) o vůz, který ztratí ze své ceny mnohem více.
Dnes experti z Bähr & Fess Forecasts hovoří u některých elektrických aut až o 70% ztrátě hodnoty během dalších čtyř let - u konvenčních aut je to obvykle okolo 50 %. Takových 20 % rozdílu nemusí vypadat jako drama, je ale třeba se také podívat na vyšší ceny elektroaut. Nominálně půjde o stovky tisíc korun rozdílu již za tak krátké období.
Je tedy evidentní, že ve srovnání s diesely nevychází elektromobily vůbec dobře. Mimo to je třeba si všimnout i dalších čísel - jak Tiguan, tak Kodiaq deklasují svého sourozence v případě zrychlení, nejvyšší rychlosti i dojezdu. V případě Audi Q4 e-tron tu pak sice máme lepší sprint, ovšem maximálka a dojezd jsou již taktéž doménou dieselového Q5. Přičemž v rámci najetých kilometrů na jednu nádrž tu stejně jako u Volkswagenu máme hned trojnásobek dojezdu elektromobilu.
Srovnání navíc přichází ve chvíli, kdy ceny elektřiny letí strmě nahoru. Kvůli tomu už dnes může dobíjení Volkswagenu ID.3 vycházet dráž než tankování spalovacích aut. Diessovi tedy vskutku nelze věřit a popravdě řečeno se dokola divíme, proč kope do svých vlastních produktů a takto tlačí lidem auta, která evidentně nechtějí. U nás se letos prodalo 77 kusů VW ID.3 a 120 kusů ID.4, soukromé kupce z nich má jednotky procent lidí. VW jako takový tu přitom prodal 14 237 aut.
Některým statistikám opravdu nelze věřit, vždy záleží, jak věc postavíte. Ostatně bychom mohli kontrovat i tím, že třeba Ford GT herce Tim Allena vytírá všem elektromobilům zrak. Slavného televizního rádoby kutila vyšel vůz v roce 2017 na 485 500 USD (dnes cca 10 607 000 Kč), aktuálně za něj však dostane nejméně 1 milion dolarů (21 848 000 Kč). A jelikož za tu dobu s vozem ujel jen 1 126 km, na každém kilometru vydělal skoro 10 tisíc korun. Vskutku jsou tedy elektrická auta výhodnější než ta spalovací? To si, pane Diessi, i bez tohoto absurdního argumentu na závěr opravdu nemyslíme.
Pokud šéf koncernu VW Herbert Diess skutečně věří tomu, že jeden kilometr ve Škodě Kodiaq vyjde o 50 procent dráže než ve Škodě Enyaq, klidně ho přitom necháme. A jen dodáme, že jeden kilometr ve Fordu GT může majiteli vydělat až 10 tisíc korun. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Herbert Diess@LinkedIn
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 53 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva