Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí

Jedním z největších automobilových koncernů světa zmítá krize, kterou dosud nepoznal. Proč se to stalo? A co všechno to může způsobit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí

22.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedním z největších automobilových koncernů světa zmítá krize, kterou dosud nepoznal. Proč se to stalo? A co všechno to může způsobit?

6. Je chování VW až tak výjimečné v dobových souvislostech?

Tohle je jedna ze zásadních otázek, máme totiž pocit, že jednání VW zase tak mimořádné není. Je výjimečné ve své ryzí účelovosti, bezostyšné podvodnosti a ochotě firmy zajít tak daleko. A to zvláště s přihlédnutím k tomu, o jakou firmu se jedná. V principu je ale těžké najít podstatný rozdíl mezi „odpojovacím zařízením” a kupříkladu downsizingem.

Ani jedno, ani druhé nevzniklo z vůle zákazníků, ale norem. A obojí má - jistě ne vždy, ale často - v praxi opačný efekt než na papíře. Ostatně o obojím lze říci, že pokud pojedete jako při normovaném testu, dosáhnete očekávaných hodnot. A pokud pojedete jakkoli jinak, nedosáhnete jich. Jedinou podstatnou odlišností je, že VW „vecpal” ono fungování podle norem do velmi úzkého prostoru jediného testu zatímco takový downsizing bude fungovat i při rozličných způsobech velmi defensivní jízdy. To je ale opět jen míra, princip je stejný - v praxi jsou příliš malé motory největšími lháři o spotřebě a podobná slova lze vyřknout třeba na adresu hybridů.

Lze namítnout, že jiní se do stejných mantinelů snaží vejít poctivěji, pracněji, nákladněji, čestněji... zatímco VW se na něco takového vykašlal. Je to pravda, otázkou ale je, k jak jinému výsledku to vede a jestli jako zákazník toužím spíše po motoru, co „čestně projde testem”, ale má mdlý projev a vysokou spotřebu, nebo po takovém, který test „nějak obejde”, ale chová se lépe a pracuje efektivněji. Vyšší než udávané emise mají v praxi beztak oba...

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 15 - Mereni emisi NEDC a manipulace 04Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 16 - Mereni emisi NEDC a manipulace 05Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 17 - Mereni emisi NEDC a manipulace 06
Testům normované spotřeby přizpůsobují svá auta všichni, technicky i jinak. VW neudělal nic jiného, jen dotáhl tyto pochybné mravy ad absurdum

7. Může se problém týkat také aut v Evropě?

Může a podle prvních výsledků interního šetření VW se i týká. První závěry jsou bez nadsázky alarmující, neboť konstatují, že „odpojovací zařízení” je instalováno a zřejmě také pracuje v dalších vozech vybavených motory TDI řady EA 189, kterých VW prodal po celém světě 11 milionů kusů. Zařízení pak má být přítomno i v dalších dieselech Volkswagenu, „u většiny těchto motorů ale software nemá žádný vliv na jejich fungování,” stojí v prohlášení automobilky.

Žádných dalších motorů krom TDI EA 189 se ovšem přetvařování se při testech emisí týkat nemá a právě pouze u nich prý existuje „zaznamenatelný rozdíl mezi výsledky laboratorních testů a skutečným silničním využitím”. VW pak dále konstatuje, že „intenzivně pracuje na eliminaci těchto rozdílů skrze technická opatření”. Konkrétnější koncern není, dodává však, že vyčlenil 6,5 miliard Eur (asi 175 miliard Kč) na zajištění realizace těchto technických opatření a opětovné získání důvěry zákazníků - další detaily k novému prohlášení VW najdete zde.

Obavy, že celý americký skandál bude jen špičkou ledovce, se tedy naplňují. A znovu se tedy divíme, že se koncern ke svým pochybením přiznal. Kdyby šlo pouze o americký trh, který je pro celý koncern velmi malý (prodá tam skrze všechny své značky méně než čtvrtinu aut oproti Evropě či Asii), mohl by si dovolit leccos odepsat, jakkoli vhod by mu to jisté nepřišlo. Pokud ale věděl, že odhalení podvodů v USA povede k témuž na dalších trzích, měl snad riskovat cokoli krom tak širokého odhalení vlastního dřívějšího pochybení.

Volkswagenu tak nyní nevěří ani některé evropské a asijské země (Německo, Korea...), které již zveřejnily záměr ověřit reálné emise dieselových Volkswagenů i na domácích trzích. A ani v tuto chvíli tento problém zcela lokální už není - prodeje vozů s motory 2,0 TDI už byly zastaveny i ze strany Volkswagen Canada.

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 18 - Skandal VW TDI dalsi 02Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 19 - Skandal VW TDI dalsi 03
Volkswgaen je v USA malým hráčem a nedaří se mu to změnit - v USA v posledních letech neroste ani s trhem. A ani motory TDI neprožívají po snížení cen paliv zlaté časy...

8. Co VW reálně hrozí? Může to být i jeho konec?

Německé firmě toho hrozí hodně, obavy z likvidačních důsledků aféry pro celý koncern VW jsou ale zřejmě značně přehnané. Na místě je srovnání s jiný gigantickým problémem jiného automobilového giganta, Toyoty, která musela mezi léty 2009 a 2011 svolat 9 milionů aut kvůli podezření z jejich možné nechtěné akcelerace. To je nesrovnatelně více aut, navíc v případě problému, který se - ať už reálně či domněle - dotkl životů a zdraví mnoha zákazníků. Řešení této záležitosti přitom stálo Toyotu 5 miliard dolarů včetně všech pokut a odškodnění.

Půl milionu amerických aut VW se vedle tohoto zdá být ničím, jakkoli záměrný podvod je něco jiného než omyl. A pokud by jich bylo 11 milionů, je to situace srovnatelná s tou, ve které se ocitla Toyota. Tak jako tak to pro VW levné nebude - pokuta od EPA je jistotou, jakkoli téměř určité nebude uvalena v plné výši. Dá se počítat s nutností kompenzovat zákazníkům pravděpodobnou ztrátu části tržní hodnoty jejich vozů, budou tu svolávací akce, ztráta image VW i TDI přinejmenším v USA a spousta dalších „drobností”. Za zmínku stojí třeba i fakt, že Volkswagen na své „čisté diesely” obdržel v USA federální dotaci ve výši 51 milionů USD právě proto, že měly být „čisté”. Nelze předpokládat, že by tyto a další podobné peníze nemusel vrátit.

Přesto nečekejme jiné než ve výsledku finanční dopady, byť některé může VW pociťovat ještě dlouho. Znovu ale zopakujme, že USA jsou pro VW velmi malý trh, a to je třeba dodat, že při zmínkách o prodejních číslech hovoříme o koncernu jako takovém. Těžko lze předpokládat, že by tato aféra zkomplikovala aktivity např. značky Porsche, která je v USA velmi úspěšná a její odbyt do koncernových čísel spadá též.

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 20 - 2016 vw passat us fl 07Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 21 - 2016 vw passat us fl 08Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 22 - 2016 vw passat us fl 09
VW si svou budoucnost v USA ještě maluje, a to i s motorem 2,0 TDI. Právě s ním čerstvě představil faceliftovaný Passat pro tamní trh

9. Ustojí situaci šéf VW?

To je další velký rébus. Ještě v noci z pátku na sobotu se problém s TDI v USA zdál být „daleko”, drtivý propad akcií firmy ale může stát místo i samotného generálního ředitele a předsedy představenstva, Martina Winterkorna. Pro něj problém nemohl přijít v méně vhodnou dobu - tento pátek, 25. září, měla dozorčí rada definitivně schválit prodloužení jeho kontraktu ve vedení společnosti. Po vypuknutí tohoto skandálu se očekává, že toto rozhodnutí přinejmenším odloží.

Pověst firmy je zatížena velkým škraloupem, kterého se akcionáři budou chtít zbavit a získat znovu důvěru. A masivní personální obměna ve vedení je jednou z cest. Na druhou stranu je třeba přiznat, že pod vedením Winterkorna, zkušeného konstruktéra i manažera, VW vzkvétal a je otázka, zda jej akcionáři budou chtít obětovat lepší image společnosti, která ovšem může hůře fungovat.

Klíčovým se zde zřejmě stane, kdo bude označen za viníka aféry. Někteří ale mají jasno už nyní: „Je téměř nemožné si představit, že by nevěděl (Martin Winterkorn, pozn. red.) o tomto zvláštním způsobu programování motorů,” řekl Guido Reinking, německý komentátor dění v automobilovém průmyslu i s odkazem na to, že Winterkorn je technik a VW vede od roku 2007. Pokud se ukáže, že celý podvod toleroval, situaci nepochybně neustojí.

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 23 - Martin Winterkorn sef VW lituje 02Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 24 - Martin Winterkorn sef VW lituje 03Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 25 - Martin Winterkorn sef VW lituje 04
Pro šéf VW má problém i osobní rovinu, důvody k radosti nedává

10. Co se bude dít dál?

Očekáváme, že dění okolo „dieselgate” se v následujících dnech bude spíše uklidňovat, pakliže nevyplují na povrch další podstatná odhalení (už vyplynula - to šlo rychle...). VW bude muset přijít se způsobem, jak „opravit” na půl milionu prodaných aut, obhájit své řešení před EPA, vozy svolat a nějakým způsobem odškodnit jejich majitele. A potýkat se s nepříznivými následky celé aféry na image TDI a celé firmy, zatím zřejmě nedozírnými.

Vše ale nemusí mít jen obchodní rovinu. Američané zahájili také trestní stíhání s cílem přivést k odpovědnosti konkrétní osoby. Zda budou viníci nalezeni a potrestáni, je zatím otázkou. Ve své podstatě jde ale o podvod velkých rozměrů a nedá se očekávat, že by byl zameten pod koberec jen sérií finančních vyrovnání.

A pochopitelně, celý skandál bude mít nejspíš vliv i na image dieselových motorů jako takových, alespoň v USA. To nás jako Evropany ale zřejmě příliš trápit nemusí - jednotky TDI jsou zde modlou z trochu jiných důvodů a z koně je jen tak něco nedostane...

Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 26 - VW TDI Clean Diesel 16Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 27 - VW TDI Clean Diesel 17Skandál VW s TDI bez příkras: 10 zásadních otázek a odpovědí - 28 - VW TDI Clean Diesel 18
TDI Clean Diesel už asi nikdo nikdy jako „Clean” vnímat nebude, navzdory rekordním zápisům v různých economy runech...

Zdroje: EPA, Bloomberg, Reuters, AP, DPA

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše