Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW

Spolupráce Volkswagenu se Suzuki nedopadla zrovna dobře, koncern se proto bude ještě více spoléhat na mladoboleslavskou automobilku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW

29.12.2011 | Miro Mihálik | 4 příspěvky

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Spolupráce Volkswagenu se Suzuki nedopadla zrovna dobře, koncern se proto bude ještě více spoléhat na mladoboleslavskou automobilku.

Pozice Škody po neúspěšné dohodě o spolupráci mezi Volkswagenem a Suzuki značně posílí. Němci se na japonskou značku hodně spoléhali v dobývání miliardového indického trhu, kde má tradičně velmi silné zázemí i postavení, nicméně tohle dějství patrně nebude mít šťastný konec. Suzuki poslalo spor o zpětném odkoupení svého téměř 20procentního balíku akcií k arbitrážnímu soudu. Pro VW to ale neznamená patovou situaci. Může se opřít o Škodu, která koncernu dělá radost a zvláště zisky v takové míře, že se jí jinak obecně slabší poslední léta téměř nedotkla. Proto vedení ve Wolfsburgu rozhodlo, že se z Mladé Boleslavi stane důležité centrum vývoje levnějších aut pro méně náročnou indickou a asijskou klientelu. Tyto informace zveřejnil s odvoláním se na zdroje blízké automobilce britský magazín Car.

Ten rovněž říká, že volba Škody byla předem zřejmá. Seat je totiž v situaci, kdy se musí spoléhat na zázemí, know-how i prostředky mateřské firmy, kdežto česká značka permanentně posiluje. Zároveň si v Indii vybudovala slušnou pozici. Má znalosti o fungování místního trhu, sdílí s VW a Audi výrobní závody ve městech Chakan a Aurangabad a v této chvíli prodává modely Fabia, Octavia pod jménem Laura, Yeti, Superb a speciálně pro tamní trh navržený typ Rapid, který dostal příď Fabie a konstrukčně vychází ze Volkswagenu Polo sedan. Riziko se tedy zdá být minimální. Ambiciózní plány přitom nepohlíží na Škodu jen jako na vývojové centrum a producenta laciných aut, ale měla by se stát stejně jako Volkswagen a Audi globální značkou zaměřenou především na Rusko, Čínu a Indii. Toto obrovské globální hřiště má pozvednout prodeje Škody z letos očekávaných 900 tisíc aut na 1,5 milionu vozů v roce 2018. To by samozřejmě nešlo bez celkového posílení produktové řady, a proto můžeme v následujících letech očekávat nástup spousty nových modelů.

V příštím roce dorazí mezi prvními pětidveřové Citigo a evropský Rapid (zatím známý jako Škoda Mission L), který bude konstrukčně jiný a poněkud větší než jeho indický jmenovec. Pak zde máme novou generaci modelu Octavia liftback a k němu se ještě připojí modernizace typu Yeti. Rok 2013 se portfolio rozroste o novou Octavii kombi, stejnou karosářskou verzi Rapidu a Superb se podrobí faceliftu. V následujících dvanácti měsících Škoda představí zcela novou Fabii v obou variantách hatchback a kombi, rovněž vymění Roomster a využije přitom geny VW Touran a dorazí miniaturní MPV postavené na základech Citigo. V roce 2015 Mladá Boleslav uvede na trh třetí generaci největšího modelu Superb a novou Škodu Yeti. Následující rok je očekávána premiéra většího crossoveru stojícího nad Yetim, který bude větší a prostornější než současný Tiguan a odhalení vanu stojícího nad budoucím Roomsterem, jež pro změnu využije ve svůj prospěch základy VW Sharan. Roku 2016 se Rapid a Citigo podrobí omlazení.

Aby Škoda zvládla vyvinout výše uvedené vozy, pomůže si novou koncernovou platformou MQB s příčně uloženými motory (Modularer Querbaukasten), která by měla nahradit širokou skladbu dosud užívaných šasi PQ25 (Polo, Audi A1), PQ35 (Jetta, Yeti, Octavia, TT, A3, Eos, Beetle, Leon...) a PQ46 (Passat, Passat CC). Výjimkou bude pouze malé Citigo a Rapid kombinující přední zavěšení Volkswagenu Polo (PQ25) a zadního zavěšení Golfu šesté generace PQ35. Již z těchto údajů je jasné, že šasi MBQ bude neskutečně flexibilní a to dokazují i hodnoty rozvorů budoucích Škodovek: Fabia 2 500 mm (+ 35 mm), Octavia přes 2 650 mm (minimálně + 72 mm) a Superb 2 840 mm (+ 79 mm). Sdílená platforma MQB přitom ponechá Škodě přístup ke všem komponentům Volkswagenu včetně mikro-hybridních systémů, plug-in technologiím, elektromotorům a stejně tak motorům spalujícím CNG a LPG.

I z výše popsaného je patrné, že VW na přerušení kooperace se Suzuki asi hodně ztratilo, protože všechny investice půjdou z jedné kapsy, na druhou stranu to rozhodně nemusí být líto Škodě, která díky tomu získává příležitost posunout se mezi skutečné světové hráče.


Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 1 - Skoda Citigo test 02Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 2 - Skoda Citigo test 07Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 3 - Skoda Citigo test 12Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 4 - Skoda Citigo test 14Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 5 - Skoda Citigo test 03Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 6 - Skoda Citigo test 06
Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 7 - Skoda Citigo 5D ETKA 01Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 8 - Skoda Citigo 5D ETKA 02
V příštím roce dorazí pětidveřové Citigo, roku 2014 se na jeho základech objeví kompaktní MPV a v roce 2016 se malý městský vůz podrobí faceliftu

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 9 - Skoda Mission L plne 02Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 10 - Skoda Mission L plne 08Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 11 - Skoda Mission L plne 10Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 12 - Skoda Vision kalendar D 02Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 13 - Skoda Vision kalendar D 04Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 14 - Skoda Vision kalendar D 01
Mission L a Vision D dají vzniknout Rapidu stojícímu mezi zvětšenou Fabii a výrazně větší Octavii

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 15 - 2010_VW_CrossTouran_01Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 16 - 2010_VW_CrossTouran_03Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 17 - 2010_VW_CrossTouran_04Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 18 - 2010_VW_CrossTouran_05Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 19 - 2010_VW_CrossTouran_11Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 20 - 2010_VW_CrossTouran_12
Příští Roomster dostane konvenčnější design a bude postavený na společném základu s Volkswagenem Touran

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 21 - Volkswagen-Sharan_1Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 22 - Volkswagen-Sharan_11Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 23 - Volkswagen-Sharan_7
Díky Sharanu Škoda postaví větší MPV

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 24 - Audi Q5 Hybrid 05Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 25 - Audi Q5 Hybrid 06Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 26 - Audi Q5 Hybrid 07Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 27 - Audi Q5 04Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 28 - Audi Q5 02Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 29 - Audi Q5 06
Větší SUV Škody překoná svými rozměry Tiguan a to znamená, že jeho velikost bude někde na úrovni Audi Q5

Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 30 - Skoda Superb Combi 02Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 31 - Skoda Superb Combi 03Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 32 - Skoda Superb Combi 16Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 33 - Skoda Superb Combi 52Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 34 - Skoda Superb Combi 53Škoda se má stát do roku 2016 světovým hráčem, plánuje to VW - 35 - Skoda Superb Combi 54
Modernizace Superbu je naplánována na rok 2013, zcela nová generace dorazí o dva roky později

Zdroj: Car

Miro Mihálik

Diskuze 4 příspěvky