Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze

Nebyl to prodejní úspěch, to si nemá smysl namlouvat, vůz jsme ale svého času vyzkoušeli a byla to velmi dobře fungující variace na výkonné verze luxusních německých limuzín. Přesto Jaguar S-Type R zapadl, o to levněji jej dnes můžete pořídit v bazarech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze

22.12.2021 | Petr Miler

Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze

/

Foto: The Garage Gallery, publikováno se souhlasem

Nebyl to prodejní úspěch, to si nemá smysl namlouvat, vůz jsme ale svého času vyzkoušeli a byla to velmi dobře fungující variace na výkonné verze luxusních německých limuzín. Přesto Jaguar S-Type R zapadl, o to levněji jej dnes můžete pořídit v bazarech.

Pokud někoho napadne koupit si osmiválcový supersedan z prvního desetiletí 21. století, obvykle se mu na mysl vkrade BMW M5 generace E39. Proč ne, pětilitrová V8 tohoto stroje na zadní kola posílá 400 koní přes manuální převodovku a samosvorný diferenciál, je to stále výjimečnější zboží a jeho design už zřejmě nikdy nezestárne tak moc, aby se na něj nedalo dívat se zalíbením.

Další alternativy jsou obvykle též z Německa. Mercedes tou dobou vyráběl svůj E 55 AMG, jehož 5,4litrový kompresorový osmiválec dával dokonce 476 koní. Ani ten nevypadá vyloženě staře, naopak třetí možnost, Audi RS6 generace C5, už vzhledově trochu zastarává. Ani tento stroj však nebyl nijak slabý, 4,2litrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který Němci vyvinuli ve spolupráci s Cosworthem, posílal na všechna kola 450 koní.

Tato trojice však v roce 2002 dostala ještě jednoho konkurenta, na kterého se skoro zapomnělo. Trochu kulatějšího, trochu méně agresivního a trochu nedoceněného britského atleta ve smokingu - Jaguar S-Type R. Módy decentního vzhledu podobných aut se držel ještě více než Němci, a tak příď se čtveřicí kulatých světlometů a maskou chladiče skoro stejného tvaru mohla až příliš málo vzbuzovat dojem, co se skrývá za ní. Body pro nadšence do sleeperů, objektivně vzato ale Jaguar v tomto ohledu zašel zřejmě až moc daleko.

Přitom skutečně měl co nabídnout. O pohon vozu se staral výkonný přeplňovaný osmiválec - objem 4 196 ccm a kompresor Eaton M112 stačily na 396 koní a v kombinaci s automatickým šestikvaltem ZF na zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny. Oproti osmiválci v M5 měl tento motor více točivého momentu, 541 Nm oproti pěti stovkám Němce, však byl přeplňovaný. Metrák nadváhy oproti M5 však stál za třídesetinovou ztrátu ve sprintu na stovku. Maximální rychlost jistě tušíte - oba stroje (a ostatně i E 55 AMG a RS6) zastavil v rozletu omezovač na 250 km/h.

Karoserie S-Type R dostala oproti klasickému S-Typu, který mohl mít pod kapotou tři různé šestiválce nebo V8 bez kompresoru, jiné nárazníky a prahy, masku chladiče s odlišným vypletením, osmnáctipalcová kola a loga R na stranách a víku kufru. Chrom na lištách kolem vozu také ustoupil lakování v barvě karoserie. Pod koly pracovaly zesílené brzdy, které dokázaly 1 830 kg těžkou „kočku” zastavit na 34,4 metrech, a o pohodlí při klidnější jízdě se staraly adaptivní tlumiče.

Interiér byl sestaven velmi kvalitně, jen občas byla znát nelehká situace Jaguaru - některé ovládací prvky, zejména páčky pod volantem, působily trochu lacině na vůz, který jako nový stál více než dva a čtvrt milionu korun. A kulisa pětistupňového automatu ve tvaru J vypadala zastarale už v roce 2002. Výbava však byla velmi dobrá - nechyběl prémiový audiosystém s měničem CD a Bluetooth pro připojení telefonu, dvouzónová klimatizace, navigace s dotykovou obrazovkou nebo tempomat.

Jaguar S-Type R byl spíše luxusním křižníkem než okruhovým náčiním a nesnažil se přehnanou tvrdostí podvozku či agresivním designem o sobě tvrdit něco jiného. Nutno ale jedním dechem dodat, že i tak to bylo velmi schopné sportovní auto - adaptivní tlumiče uměly v případě potřeby vůz správně podržet, samosvorný diferenciál mezi zadními koly pomáhal nejen na výjezdu ze zatáček a řízení bylo jedno z nejlepších na trhu, podle některých na něj nemělo ani to ve zmíněné M5 E39. Osmiválec se sportovním výfukovým systémem o sobě dal ve vyšších otáčkách dostatečně vědět a zticha nebyl ani kompresor.

Auto jsme jako nové ještě před vznikem internetového Autofora testovali a udělal na nás velmi dobrý dojem, zejména jako komfortní dálniční střela fungoval snad i lépe než třeba mnohokrát zmíněná M5. Přesto britských supersedanů vzniklo jen okolo osmi tisíc za celou pětiletou výrobu - nešlo tedy o vyložený propadák, prodejní superhit to ale také nebyl. Jméno ve světě übersedanů si tak nikdy neudělal a zájem o něj postupem času opadal jen více. Však se pár lidí v okolí zeptejte, co si pod označením S-Type R představí - tušíme, že častěji půjde o nějakou Hondu nebo střílečku na počítači než Jaguar. I to ale nakonec může být dobře pro ty, kteří by tento vůz chtěli dnes.

V bazarech jej totiž koupíte už od 150 tisíc Kč, za 300 si můžete vybírat a o 100 tisíc výš koupíte sotva pořádně jeté kusy, jako je ten na fotkách níže. Pochází u roku 2002, najel jen 61 000 km a byť servisní historie má daleko k dokonalé (auto více bez údržby stálo než cokoli jiného), autu bychom uvěřili i menší kilometráž - vypadá po všech stránkách skoro jako nové. Stojí 17 880 euro, tedy asi 450 tisíc Kč. Za to dnes nekoupíte ani slušnou novou Škodu Scala a podobné M5 E39 budou stát násobně víc. Udržet takový stroj při životě za rozumné peníze může být výzva, ale stejně máme nutkání se pro něj vydat. Však je to Jaguar, jen si to řekněte nahlas...


Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 1 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 01Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 2 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 02Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 3 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 03Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 4 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 04Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 5 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 05Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 6 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 06Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 7 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 07Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 8 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 08Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 9 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 09Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 10 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 10Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 11 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 11Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 12 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 12Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 13 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 13Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 14 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 14Skoro zapomenutého lovce německých supersedanů dnes koupíte i sotva jetého za docela mrzké peníze - 15 - Jaguar S-Type R 2002 pekny prodej 15
Na první pohled skutečně není snadné odhalit, že tenhle Jaguar má pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec se skoro 400 koňmi a mezi zadními koly samosvorný diferenciál. I proto na S-Type R svět zapomíná, to ale mohou být body navíc pro kupce ojetých kusů, jako je tento ze Španělska. Foto: The Garage Gallery, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.