Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost

Měla být důležitý střípkem do mozaiky bezemisního světa dopravy podle Elona Muska, místo toho se ale stává mlýnským kamenem, který Teslu po sérii žalob skutečně táhne ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost

28.8.2019 | Petr Prokopec

Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Měla být důležitý střípkem do mozaiky bezemisního světa dopravy podle Elona Muska, místo toho se ale stává mlýnským kamenem, který Teslu po sérii žalob skutečně táhne ke dnu.

Americký obchodní řetězec Walmart sice v Česku nepůsobí, jelikož ale jde o jednu z největších firem světa, povědomí o něm má prakticky každý. Tato společnost přitom stejně jako řada dalších podlehla vábení Elona Muska, který sliboval a i nadále slibuje bezemisní svět. Nikoliv však v tom ohledu, že by své manažery vybavila elektromobily značky Tesla. Místo toho osadila více než 200 svých obchodů solárními panely, za kterými stojí společnost SolarCity. Ta byla kalifornskou automobilkou převzata do značné míry proto, že její zrod mají na starosti Muskovi bratranci a sám Musk v ní měl svůj podíl.

Právě nad SolarCity se ale nyní začínají kupit mračna, přičemž mnohá vanou právě od Walmartu. Obchodní řetězec totiž tvrdí, že minimálně sedm obchodů mezi lety 2012 a 2018 vyhořelo v důsledku solárních panelů, jenž byly vyrobeny či instalovány Teslou, respektive její divizí SolarCity. Walmart dokonce podal u nejvyššího soudu v New Yorku žalobu, ve které zmiňuje, že kalifornská společnost „adoptovala pochybný obchodní model, který vyžaduje, aby solární panely byly montovány rychle a hazardním způsobem, jinak nebude dosaženo zisku“. A žaloba obsahuje i jiné pikantní fráze - řetězec hovoří o „létech nedbalosti” a „totální neschopnosti” firmy.

Walmart již loni požádal Teslu, aby veškeré zbývající solární panely odpojila. To se skutečně tentýž rok stalo, přesto však došlo v listopadu k dalšímu požáru. Příčinou jeho vzniku přitom byly dráty solárních panelů, které stále jiskřily, jakkoliv byly deaktivované již pět měsíců. SolarCity tak možná bude muset platit stovky milionů dolarů, a to nikoliv jen tomuto obchodnímu řetězci. Se svými problémy se totiž přihlásil také Amazon, jehož skladiště v kalifornském Redlands lehlo taktéž loni popelem. Příčinou byly opět solární panely SolarCity.

Obě firmy tak od problematických produktů dávají ruce pryč. Něco podobného ale nemůže udělat Musk, neboť někdejší firma jeho bratranců velmi vážně ohrožuje celé jeho impérium. Z kapes newyorských daňových poplatníků totiž vytáhla již 750 milionů dolarů (cca 17,415 miliardy korun). Za to měla zrevitalizovat oblast v Buffalu a zaměstnat přitom tisíce lidí. Jakkoliv si však guvernér státu Andrew Cuomo snaží zachránit politickou kariéru a dodává, že veškeré práce předstihly plán, realita je o trochu jiná.

Abychom přitom všem těmto problémům mohli přijít na kloub, musíme se vrátit o pár let zpátky. Konkrétně do roku 2014, kdy SolarCity představovalo firmu s nemalým potenciálem, neboť v Americe se rychle rozhořel solární byznys. Aby však mohla společnost expandovat, potřebovala pořádnou finanční injekci. Musk proto přesvědčil vedení Tesly, že převzetí je skvělou věcí, ze které budou obě strany jen profitovat. Zapotřebí byla jen jedna maličkost - a sice zajistit výrobu dostatečného množství panelů pro budoucnost.

SolarCity do té doby odebíralo solární panely z Číny, Musk však ve svém megalomanství začal pomýšlet na stavbu Gigafactory 2, která by se na rozdíl od „jedničky“ nevěnovala výrobě baterií, ale právě solárnímu byznysu. Tím však dle expertů učinil zásadní chybu. „Instalovat a prodávat solární panely nemá víceméně pranic společného s jejich výrobou. Je to stejné, jako kdyby se prodejce aut rozhodl, že je začne také vyrábět,“ uvedl k věci nejmenovaný manažer, který dříve v solárním byznysu pracoval.

Tesla tedy převzala SolarCity a začala se přestavbou továrny v Buffalu, kde se dříve vyráběla ocel. Od státu New York díky guvernérovi Cuomovi získala 350 milionů dolarů (8,127 mld. Kč) na samotnou budovu a 400 milionů dolarů (9,288 mld. Kč) na vybavení. Zároveň měla za pronájem pozemku platit po 10 let pouhý 1 dolar (23,30 Kč) ročně. Za to měla najmout alespoň 1 460 lidí na technické pozice, dalších 2 000 lidí na podporu prodeje a instalaci a dát vzniknout dalším 1 440 podpůrným pracovním místům.

„Toto manželství vypadalo dokonale. Prostranství okolo továrny vypadá příšerně a já si tehdy říkal, že hodláme zachránit město, kde se dříve vyráběla ocel,“ vzpomíná dnes jeden z někdejších manažerů SolarCity. Zejména jeho a mnoho dalších ovšem postihla čistka, s kterou Musk loni vyrukoval v honbě za ziskem. Továrna SolarCity tak momentálně zaměstnává jen 329 lidí a světlejší zítřky rozhodně nejsou v dohlednu. Zvláště kvůli žalobám, jich postupně přibývá.

Momentálně totiž již nejde pouze o Amazon a Walmart, problémy se SolarCity mají také akcionáři Tesly, kterým se nelíbí, že Musk použil de facto jejich peníze na další ztrátový byznys. A dle všeho měl do značné míry zkreslit realitu. Respektive všem slíbil, že solární panely SolarCity budou ziskové, bezproblémové a pomohou zachránit svět. Nic z toho se však neděje, naopak ony plameny přispívají spíše ke zkáze planety i samotné Tesly.

Špatné zkušenosti pak ostatně nemají jen velké společnosti s státní instituce, ale i malí zákazníci. Třeba Kevin Pereau z Kalifornie uvádí, že již před dvěma roky zaplatil zálohu 2 000 USD (46 450 Kč) za instalaci solárních panelů. Ihned po platbě se však firma SolarCity odmlčela a Pereau své peníze dostal zpět teprve poté, co každodenně uháněl Muska na Twitteru. Tedy možná jediném místě na světě, kde je šéf Tesly do jisté míry zranitelný.

Znovu se tedy ukazuje, že šéf Tesly je možná sice skvělý vizionář, ovšem vedle sebe by potřeboval realistu se stejnými pravomocemi, který bude jeho nápady uvádět do těch správných mezí. Za takových podmínek by kalifornská automobilka i SolarCity měly dozajista větší šanci na přežití.


Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost - 1 - Tesla SolarCity pozary a zaloby 01Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost - 2 - Tesla SolarCity pozary a zaloby 02
Solární panely firmy SolarCity převzaté Teslou...

Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost - 3 - Tesla SolarCity pozary a zaloby 03Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost - 4 - Tesla SolarCity pozary a zaloby 04Solární byznys Tesly je obří průšvih, panely hoří, klienti ji žalují pro totální neschopnost - 5 - Tesla SolarCity pozary a zaloby 05
...se staly skutečným problémem pro celé Muskovo impérium

Zdroj: Vanity Fair

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše