Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut

V podstatě tu nemáme žádnou žhavou novinku, i tak jde o klání velmi zajímavé. Ukazuje totiž, do jaké pasti se moderní auta se svými stále výkonnějšími turbomotory postupně dostala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut

6.9.2020 | Petr Miler

Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut

/

Foto: carwow@Youtube

V podstatě tu nemáme žádnou žhavou novinku, i tak jde o klání velmi zajímavé. Ukazuje totiž, do jaké pasti se moderní auta se svými stále výkonnějšími turbomotory postupně dostala.

Svým způsobem žijeme ve skvělé automobilové době. Nová auta jsou tak bezpečná, že zabít se v nich chce velmi nepříznivou shodu okolností, jsou tak rychlá, že 200 km/h zvládá s nadhledem skoro cokoli na trhu, jsou tak vybavená, že nový vůz bez klimatizace skoro neexistuje a současně jsou minimálně pro nás, pro Čechy bezprecedentně levná. Ano, první Octavii šlo koupit o statisíce levněji, ale kolik jsme před 24 léty brali peněz?

Pohled pod pokličku ale ukáže, že zase taková nádhera to není. Automobily jsou bezprecedentním způsobem svázány všemožnými normami, zejména pak těmi tlačícími na co nejnižší normovanou spotřebu paliva. To auta do značné míry technicky unifikovalo, výrobcům je prakticky znemožněno hledat ideální řešení pro každý způsob využití, ale volit v zásadě jedno, které obstojí před požadavky oněch norem.

Tak se stalo, že výrobci aut dnes dělají i to, o čem ještě před jedno, maximálně dvěma dekádami říkali, že to nikdy neudělají. Problémem se stalo hlavně zmenšování objemu motorů a jeho nahrazování přeplňováním, které se třeba v segmentu aut zaměřených na náročné řidiče moc nenosí. Atmosféricky plněné motory takřka vymřely a ve výkonných kupé a sedanech střední třídy jsou už neexistující věcí.

Právě na jejich srovnání se zaměřil Mat Watson z Carwow a na letišti proti sobě poslal trojici obecně velmi zajímavý aut - Alfu Romeo Giulia QV, Audi RS5 a BMW M4. Všechna tato auta mají šestiválcová turba s výkony mezi 431 a 510 koňmi a přitom se některá drží tradičních receptur a... to je právě ten problém.

BMW M3 resp. M4 či ostrá Alfa tohoto ražení by zkrátka měly mít motor vpředu a pohon zadních kol, a tak ho i mají. Není to jen z tradice, je to efektivní, čitelná a zábavná kombinace, jenže dostat na relativně lehký zadek tak obrovský výkon z podstaty obtížně ovladatelných turbomotorů je prakticky nemožné. A platí to i pro automatické převodovky a systémy řízení startu. Sami jsme to zažili mnohokrát a soucítíme s řidiči, kteří se tyto dva vozy snaží odpálit z místa.

Nejde to, prostě to nejde, i s launch controlem se obtížně hýbou z místa, Alfa je pak dokonce schopna jít do smyku i po přeřazení v relativně vysoké rychlosti. A to je sucho, krotit tyto stroje na mokru je ještě mnohem obtížnější a rychle se s nimi rozjet z místa neřešitelné. Audi RS5 se svým quattrem tu dává ostatním takovou lekci, až se u Alfy i BMW musí chytat za hlavu.

Akcelerace z místa ale není vše a jakmile se auta rozjedou, školička s Dádou pod taktovkou čtyř kruhů končí. Audi je totiž kvůli svému pohonu nejtěžší a nutně nejméně efektivní, a tak rázem prohrává. Když pak dojde na brzdění, prohrává znovu, neboť zejména BMW je tu s nejnižší hmotností a nejlepším rozložením hmotnosti ve zřetelné výhodě. Nakonec je to tedy ono, kdo v celém klání vítězí, když Alfa a Audi si rozdělí druhé místo - Audi je nejlepší sprinter, Alfa je nejlepší v letmé akceleraci s předem zařazenou rychlostí.

Co si z toho vzít? Je to ukázka dvou největších bolístek moderních aut - vynucené „turbofikace”, které zejména sportovní modely učinila v některých modelech neřešitelně neovladatelnými a neschopnými dostat efektivně na povrch většinu výkonu a vysoké hmotnosti, která přichází výměnou za snahu to řešit. Už vysoké výkony turbomotorů a celkově složitější konstrukce těchto agregátů auta učinily těžšími a když jim přidáte pohon 4x4, hmotnost znovu letí nahoru. A tak i když s přenosem výkonu problém není, ve vyšších rychlostech či při deceleraci je to zase problém.

Konstruktéři těchto aut to tedy mohou udělat buď špatně nebo špatně, a to je smutné. Přitom by jim stačilo nechat volnost a našli by lepší řešení stejně jako pokaždé v minulosti. Takovou už ale nemají a obáváme se, že už nikdy mít nebudou, bohužel.


Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 1 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 01Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 2 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 02Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 3 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 03Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 4 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 04Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 5 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 05Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 6 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 06Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 7 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 07Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 8 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 08Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 9 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 09Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 10 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 10Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 11 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 11Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 12 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 12Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 13 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 13Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 14 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 14Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 15 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 15Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 16 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 16Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 17 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 17Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 18 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 18Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 19 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 19Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 20 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 20Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 21 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 21Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 22 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 22Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 23 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 23Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 24 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 24Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 25 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 25Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 26 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 26Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 27 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 27Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 28 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 28Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 29 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 29Souboj BMW M4, Audi RS5 a Alfy Giula QV ukázal dvě největší bolístky moderních aut - 30 - Alfa Romeo Giulia QV vs Audi RS5 vs BMW M4 drag 30
Srovnání těchto tří modelů je na jednu stranu z podstaty poutavé a zábavné, současně ale poněkud smutné, když vidíme, na co tyto stroje v jednotlivých disciplínách „dojedou”. Foto: carwow@Youtube

Zdroj: carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.