Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti

(+ videa) Stroj s jedním člověkem za volantem dovede opravit až sto děr denně. Je ale třeba teplé počasí a jeho oprava nevydrží věčnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti

25.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Stroj s jedním člověkem za volantem dovede opravit až sto děr denně. Je ale třeba teplé počasí a jeho oprava nevydrží věčnost.

S příchodem víkendu nám dovolte zabrousit na trochu vedlejší téma, než jsou všemožné novinky ze světových autosalonů či vlastní recenze. Mimo automobilový svět ovšem utíkat nebudeme. Zaměřit se chceme na silnice, které jsou pro pohodovou i rychlou jízdu důležitější než počet koní pod kapotou. Pokud totiž nejsou kvalitní a nabízejí více děr než ementál, pak se na nich s ničím jiným než s těžkotonážním off-roadem ani nedá pohybovat. Koneckonců, stačí vzpomenout na pravý pruh dálnice D1.

Na české vozovky ovšem pro chvíli zapomeňme a místo nich se vydejme na ty americké. Ty mají stejné problémy, stále častěji používaným řešením jsou ale v poslední době vozy zvané Pothole Killers, tedy jacísi zabijáci výtluků, kteří redukují pracovní sílu potřebnou k opravě vozovky i samotný čas. Zatímco běžně je potřeba k záplatování čtyřčlenná četa, která silnici nejprve vyfrézuje a posléze zasype asfaltovou směsí, stroj vše zvládne jen s jedním pracovníkem za volantem. A to za pouhé dvě minuty.

Výhody jsou tedy zřejmé, přejít tak můžeme k záporným stránkám. A těch není zrovna málo. Zaprvé je totiž třeba dbát na počasí, neboť zmiňovaná směs je z 35 procent tvořena vodou. Opravy tak lze provádět pouze při teplotách nad 10 stupňů Celsia. Ani poté ovšem nemáte vyhráno, neboť je zde stále vysoké riziko, že nová směs nepřilne k té staré - k odloupnutí tak může dojít již po přejezdu jediného automobilu, pročež je celá předchozí práce naprosto zbytečná.

Tím se dostáváme k ceně, která rozhodně není malá, třebaže na miliardy, jež se se v souvislosti se stavbami silnic (a kdyby jen těch...) rozhazují v Česku, můžete zapomenout. Samotný stroj Pothole Killer totiž vychází na 335 800 USD (cca 6,7 milionu Kč). Města si jej ovšem mohou pronajmout na tři měsíce za 130 000 USD (2,6 milionu Kč), přičemž v ceně by měla být i proškolená pracovní síla. Ta by přitom měla zvládnout zazáplatovat až 100 výtluků denně.

Přesunout se můžeme zpátky do České republiky, kde by tato technologie byla dozajista mnohem prospěšnější než suchá asfaltová směs, jíž jsou zde drobné výtluky opravovány. Ta sice umožní pracovat i za mnohem chladnějšího počasí, k přilnutí nového povrchu k tomu starému však vůbec nedochází. Nejpozději do tří měsíců je tak kdysi relativně rovná silnice opět plná děr.


Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti - 1 - Pothole Killers 01Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti - 2 - Pothole Killers 02Stroj na opravu výtluků bleskově udělá práci za čtyři lidi, má však i svá proti - 3 - Pothole Killers 03
Speciální stroj zvaný Pothole Killers zvládá zazáplatovat až 100 děr denně. Tyto opravy však bohužel nejsou permanentní

Zdroj: Gizmodo

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše