SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy

Přes veškeré zmínky o možném konci popularity se odbyt SUV v Evropě jen zvyšuje. A není to jediný postřeh z aktuálních prodejních statistiky, hodně zajímavé jsou i další výsledky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy

1.12.2019 | Petr Prokopec

SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přes veškeré zmínky o možném konci popularity se odbyt SUV v Evropě jen zvyšuje. A není to jediný postřeh z aktuálních prodejních statistiky, hodně zajímavé jsou i další výsledky.

Říjnovými prodeji nových aut v Evropě jsme se již zabývali. Nicméně zatímco belgická asociace výrobců ACEA sleduje především jednotlivé země a automobilky, společnost JATO Dynamics zachází do větší hloubky. Monitorovány jsou tedy i nejprodávanější modely, opomenuty ovšem nejsou ani obchodní třídy či druhy paliva. Díky tomu si můžeme udělat již opravdu ucelený obrázek o vývoji na starém kontinentu, který je minimálně z říjnového pohledu nadmíru pozitivní - prodáno totiž bylo 1,21 milionu vozů, o 8,2 procenta více než loni.

Hned na úvod ale je třeba dodat, že meziroční statistiky jsou pro letošek v určitých ohledech zavádějící, neboť ty loňské velkou měrou ovlivnil nástup nové měřicí procedury a nutnost nových homologací. Zkoušky se pak sice měnily i letos, ovšem již v daleko menší míře. Zatímco tedy před rokem situace u řady výrobců vypadala naprosto tragicky, nyní by někteří pomalu mohli vykoupit veškerou zásobu šampaňského a začít bujaře oslavovat. Řeč je především o Porsche a Audi, jenž byly WLTP zasaženy asi nejvíce.

My se zaměříme především na automobilku z Zuffenhausenu, která na první pohled pomalu unikla hrobníkovi z lopaty. Letos v říjnu totiž prodala 8 819 aut, což oproti loňskému roku zlepšení o neskutečných 395 procent a místo na výsluní mezi všemi značkami. Nicméně když se zaměříme na registrace značky podrobněji, zjistíme, že metu osmi tisíc překonala v posledních třech letech hned několikrát. A v březnu 2017 prodala dokonce 9 259 aut, což je v rámci Evropy její dosud nepokořená meta.

Nicméně i tak je letošní říjnový počin Porsche působivý, stejně jako se lze klanět před dalším koncernovým vozem. Na mysli přitom máme Volkswagen Golf, jehož 34 362 prodaných kusů představuje 6,4procentní meziroční zlepšení. I v tomto případě lze samozřejmě mluvit o vlivu WLTP, nicméně je třeba připomenout závěr životního cyklu sedmé generace. Taková čísla během posledního kompletní měsíce prodeje asi nemá šanci v Evropě dosáhnout žádný jiný vůz.

Koncern VW Group ale již ponechme stranou, místo toho si posvítíme na Opel a Fiat. Nikoliv však v souvislosti s pozitivy - obě značky totiž vypadly z nejlepší desítky. Kromě toho první zmíněná má těsně za patami Hyundai, druhá pak Kiu, v jejichž případě lze mluvit o dvouciferném zlepšení. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se budou vyvíjet další aktivity koncernu PSA, který má v portfoliu výrazně churavějící automobilky. Zajímavá je situace především u Opelu, jehož Mokka dříve patřila k lídrům trhu. Její stávající registrace však nestačí ani na nejlepší pětadvacítku.

Nejpozoruhodnější jsou ale na celé statistice výsledky SUV, v jejichž případě horečka zjevně ještě nedosáhla vrcholu. Momentálně totiž podíl aut se zvýšeným podvozkem na celkových registracích činí již 40 procent a zatím tu není jediná známka, že by v nejbližší době došlo k útlumu tohoto segmentu. Co je zajímavé, z celého tohoto koláče připadá jen 21 % na jakkoli větší modely. 79 procent nově prodaných SUV jsou malé a kompaktní modely, tedy vozy jako Škoda Kamiq nebo Dacia Duster - to je velmi odlišný stav od jiných míst světa, kde SUV vládnout trhu, např. v USA takto malé modely neznamenají téměř nic.

Kde naopak dochází k propadu, to jsou diesely, které se na celkovém mixu podílejí už jen z 31 procent, zatímco loni to bylo o 3 procentní body více. Tento stav ale velmi ovlivnil i tlak EU na anti-emisní opatření, která jsou pro zákazníky menších aut příliš drahá. Proto výrobci hlavně u malých aut již diesely pod kapotu ani nenasazují a směrují zákazníky buď k maloobjemovým benzinovým motorům či rovnou k alternativním pohonům.

Globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz přitom dodává, že elektrifikovaných aut bylo v říjnu prodáno 115 700 kusů. Tedy o 41 procent více než v desátém měsíci loňského roku a především takřka desetina ze všech registrací. Nicméně více než polovina z této porce připadá na základní hybridy, v jejichž případě na vyprázdnění baterií stačí jedno výraznější sešlápnutí plynového pedálu.

Zajímavé pak je, že Tesla sice meziročně navýšila své registrace o 129 procent, nicméně ani tak mezi pětku nejprodávanějších elektromobilů nepronikla. V čele pelotonu je totiž Renault Zoe, za kterým následuje elektrický VW Golf. Tím bychom ale náš report ukončili, za dalšími detaily vás odkážeme na níže přiložené tabulky.


SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 1 - Prodeje EU 10-2019 JATO 01SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 2 - Prodeje EU 10-2019 JATO 02SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 3 - Prodeje EU 10-2019 JATO 03SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 4 - Prodeje EU 10-2019 JATO 04SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 5 - Prodeje EU 10-2019 JATO 05
Evropské prodeje v říjnu meziročně vzrostly

SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 6 - Prodeje EU 08-2019 JATO 05SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 7 - Prodeje EU 08-2019 JATO 06SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 8 - Prodeje EU 08-2019 JATO 07
SUV už v Evropě představují 40 procent nově prodaných aut, 4/5 z nich jsou ale vozy jako Dacia Duster či menší

SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 9 - Prodeje EU 10-2019 JATO 06SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 10 - Prodeje EU 10-2019 JATO 07SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 11 - Prodeje EU 10-2019 JATO 08
V říjnu se překvapivě dobře dařilo končícímu VW Golf sedmé generace

SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 12 - Prodeje EU 10-2019 JATO 09SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 13 - Prodeje EU 10-2019 JATO 10SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy - 14 - Prodeje EU 10-2019 JATO 11
Za extrémním posunem Porsche pak stojí spíše loňská bída, nicméně i tak je 8 819 prodaných aut působivý počin. Zvláště když čtvrtina z toho připadá na hybridní Cayenne

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše