Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV už tvoří 40 procent nových aut v EU, v naprosté většině ale jde jen o dva typy
1.12.2019 | Petr Prokopec
Přes veškeré zmínky o možném konci popularity se odbyt SUV v Evropě jen zvyšuje. A není to jediný postřeh z aktuálních prodejních statistiky, hodně zajímavé jsou i další výsledky.
Říjnovými prodeji nových aut v Evropě jsme se již zabývali. Nicméně zatímco belgická asociace výrobců ACEA sleduje především jednotlivé země a automobilky, společnost JATO Dynamics zachází do větší hloubky. Monitorovány jsou tedy i nejprodávanější modely, opomenuty ovšem nejsou ani obchodní třídy či druhy paliva. Díky tomu si můžeme udělat již opravdu ucelený obrázek o vývoji na starém kontinentu, který je minimálně z říjnového pohledu nadmíru pozitivní - prodáno totiž bylo 1,21 milionu vozů, o 8,2 procenta více než loni.
Hned na úvod ale je třeba dodat, že meziroční statistiky jsou pro letošek v určitých ohledech zavádějící, neboť ty loňské velkou měrou ovlivnil nástup nové měřicí procedury a nutnost nových homologací. Zkoušky se pak sice měnily i letos, ovšem již v daleko menší míře. Zatímco tedy před rokem situace u řady výrobců vypadala naprosto tragicky, nyní by někteří pomalu mohli vykoupit veškerou zásobu šampaňského a začít bujaře oslavovat. Řeč je především o Porsche a Audi, jenž byly WLTP zasaženy asi nejvíce.
My se zaměříme především na automobilku z Zuffenhausenu, která na první pohled pomalu unikla hrobníkovi z lopaty. Letos v říjnu totiž prodala 8 819 aut, což oproti loňskému roku zlepšení o neskutečných 395 procent a místo na výsluní mezi všemi značkami. Nicméně když se zaměříme na registrace značky podrobněji, zjistíme, že metu osmi tisíc překonala v posledních třech letech hned několikrát. A v březnu 2017 prodala dokonce 9 259 aut, což je v rámci Evropy její dosud nepokořená meta.
Nicméně i tak je letošní říjnový počin Porsche působivý, stejně jako se lze klanět před dalším koncernovým vozem. Na mysli přitom máme Volkswagen Golf, jehož 34 362 prodaných kusů představuje 6,4procentní meziroční zlepšení. I v tomto případě lze samozřejmě mluvit o vlivu WLTP, nicméně je třeba připomenout závěr životního cyklu sedmé generace. Taková čísla během posledního kompletní měsíce prodeje asi nemá šanci v Evropě dosáhnout žádný jiný vůz.
Koncern VW Group ale již ponechme stranou, místo toho si posvítíme na Opel a Fiat. Nikoliv však v souvislosti s pozitivy - obě značky totiž vypadly z nejlepší desítky. Kromě toho první zmíněná má těsně za patami Hyundai, druhá pak Kiu, v jejichž případě lze mluvit o dvouciferném zlepšení. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se budou vyvíjet další aktivity koncernu PSA, který má v portfoliu výrazně churavějící automobilky. Zajímavá je situace především u Opelu, jehož Mokka dříve patřila k lídrům trhu. Její stávající registrace však nestačí ani na nejlepší pětadvacítku.
Nejpozoruhodnější jsou ale na celé statistice výsledky SUV, v jejichž případě horečka zjevně ještě nedosáhla vrcholu. Momentálně totiž podíl aut se zvýšeným podvozkem na celkových registracích činí již 40 procent a zatím tu není jediná známka, že by v nejbližší době došlo k útlumu tohoto segmentu. Co je zajímavé, z celého tohoto koláče připadá jen 21 % na jakkoli větší modely. 79 procent nově prodaných SUV jsou malé a kompaktní modely, tedy vozy jako Škoda Kamiq nebo Dacia Duster - to je velmi odlišný stav od jiných míst světa, kde SUV vládnout trhu, např. v USA takto malé modely neznamenají téměř nic.
Kde naopak dochází k propadu, to jsou diesely, které se na celkovém mixu podílejí už jen z 31 procent, zatímco loni to bylo o 3 procentní body více. Tento stav ale velmi ovlivnil i tlak EU na anti-emisní opatření, která jsou pro zákazníky menších aut příliš drahá. Proto výrobci hlavně u malých aut již diesely pod kapotu ani nenasazují a směrují zákazníky buď k maloobjemovým benzinovým motorům či rovnou k alternativním pohonům.
Globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz přitom dodává, že elektrifikovaných aut bylo v říjnu prodáno 115 700 kusů. Tedy o 41 procent více než v desátém měsíci loňského roku a především takřka desetina ze všech registrací. Nicméně více než polovina z této porce připadá na základní hybridy, v jejichž případě na vyprázdnění baterií stačí jedno výraznější sešlápnutí plynového pedálu.
Zajímavé pak je, že Tesla sice meziročně navýšila své registrace o 129 procent, nicméně ani tak mezi pětku nejprodávanějších elektromobilů nepronikla. V čele pelotonu je totiž Renault Zoe, za kterým následuje elektrický VW Golf. Tím bychom ale náš report ukončili, za dalšími detaily vás odkážeme na níže přiložené tabulky.
Evropské prodeje v říjnu meziročně vzrostly
SUV už v Evropě představují 40 procent nově prodaných aut, 4/5 z nich jsou ale vozy jako Dacia Duster či menší
V říjnu se překvapivě dobře dařilo končícímu VW Golf sedmé generace
Za extrémním posunem Porsche pak stojí spíše loňská bída, nicméně i tak je 8 819 prodaných aut působivý počin. Zvláště když čtvrtina z toho připadá na hybridní Cayenne
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva