Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ojetý, 28 let starý Fiat Punto s ošoupaným interiérem za 2,36 milionu Kč? Není to žert ani překlep
2.2.2022 | Petr Prokopec
Staré Punto, kterého byly svého času plné silnice, v nijak zvlášť epesním stavu a s cenou vyšší než u lecjakého nové Porsche? To nutně zní jako vtip nebo omyl. Jenže není, jde o unikátní stroj zvaný Puntograle, který si dělal ambice na sériovou výrobu, nakonec ale vznikl jediný.
Před pár dny jsme si mohli posvítit na loňské prodeje nových aut v Evropě. Králem roku 2021 se znovu stal Volkswagen Golf, tentokrát to ale nebylo nic jednoznačného. Německý matador má za sebou řadu mizerných měsíců, během kterých zaostával za francouzskou, rumunskou či japonskou konkurencí. Trůn ale nakonec uhájil, byť těsně. Starý kontinent tak ani po dlouhých třinácti letech v řadě nezná jiný bestseller, Golf ostatně v historii porazilo pouhých pět aut. A jedním z nich byl v 90. letech Fiat Punto.
První generace tohoto modelu dorazila na trh v roce 1993 jako nástupce stárnoucího Una. Již o dva roky později bylo Punto korunováno Evropským vozem roku, za čímž stál mimo jiné i design Giorgetta Giugiara. Kromě fešného zevnějšku se ovšem hatchback mohl pochlubit i zajímavou paletou motorů, kdy na vrcholu stála verze GT s přeplňovanou jedna-čtyřkou. Ta zpočátku produkovala 136 koní, což na dnešní poměry není mnoho, stovku ale přesto lehký vůz zvládl za 7,9 sekundy.
Postupem času nicméně GT začalo ztrácet na síle, v letech 1995 až 1997 totiž produkovalo jen 133 koní a po následující dva roky dokonce pouze 130 koní. Konkurence mířila opačným směrem, a tak zákazníci volali po něčem lepším. Hluchá k tomu nebyla dnes již zaniklá karosárna Carrozzeria Maggiora, která toho času s italskou automobilka intenzivně spolupracovala. Vyráběla pro ni mimo jiné model Barchetta a její zaměstnanci se starali i také o montáž Lancie Kappa Coupe.
Tato společnost se v roce 1994 rozhodla, že stvoří Punto, jaké svět nepoznal. Vzniklo tak provedení Grama 2, kterému se rovněž přezdívalo Puntograle. Důvodem byla pohonná jednotka, kterou Carrozzeria Maggiora převzala z Lancie Dedra Integrale. Zajímavé je, že společnost u dvoulitrového čtyřválce uváděla výkon 162 koní, ten však byl spojen s provedením Dedra HF. Varianta Integrale jich měla k dispozici hned 180, které mířily na všechna čtyři kola.
Jelikož pohon 4x4 byl převzat rovněž, dá se předpokládat, že v platnosti zůstává vyšší výkon. To je ale v tuto chvíli nepodstatné, neboť pohonná jednotka se později dočkala dalšího ladění, a tak nyní produkuje hned 215 koní. O ty se stará pětistupňový manuál, který z Lancie dorazil spolu s motorem a pohonem všech kol. Carrozzeria Maggiora přitom provedení Grama 2 stvořila jako koncept a díky vztahům s Fiatem doufala v sériovou výrobu.
Na tu ale nikdy nedošlo, o to více pozornosti však Puntograle od svého vzniku budilo. Kromě posíleného hnacího ústrojí totiž disponovalo také rozšířeným bodykitem a zlatou barvou, díky čemuž jste jej mohli zaregistrovat již na dálku. A to navíc na veřejných silnicích, neboť navzdory označení „koncept“ šlo o plně funkční vůz se silniční homologací, a tedy i registračními značky. Může se zdát, že jde o nějakou vzpomínku na minulost, právě tento vůz je ale nyní na prodej, což pro fanoušky Fiatu představuje pomalu životní šanci.
Je nicméně třeba dodat, že výjimečné věci nebyly nikdy levné. Za Fiat Punto Grama 2 Maggiora tak jeho současný majitel požaduje 97 tisíc Eur (cca 2,36 milionu Kč), což je vyšší částka, než za jakou můžete pořídit třeba zcela nové Porsche Taycan. Puntograle má přitom najeto 9 160 kilometrů a nevypadá úplně zánovně, interiér je docela ošoupaný. Nicméně i tak jsme si jisti, že se nový vlastník najde, a to poměrně brzy. Podobná příležitost totiž opravdu již nemusí nastat, zatímco takový Taycan bude k mání ještě hodně dlouho.
Fiat Punto vznikl v roce 1994 v jedinečné verzi Grama 2 u karosárny Maggiora. Právě je nyní na prodej, ovšem za nemalých 2,35 milionu korun. Foto: Danilo Cordaro, publikováno se souhlasem
Auto si dělalo čáku na sériovou výrobu právě u Carrozzeria Maggiora, která s Fiatem spolupracovala. Vznikly tak i oficiální fotky, nakonec ale zůstalo u jediného vyrobeného kusu. Foto: Carrozzeria Maggiora
Zdroj: Classic Trader
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024