Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná

Elon Musk soustavně zmiňuje enormní poptávku po Modelu 3. Vyrobit ji Tesla zjevně již dokáže, dodat zákazníkům ale evidentně nikoliv. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná

4.10.2018 | Petr Prokopec

Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elon Musk soustavně zmiňuje enormní poptávku po Modelu 3. Vyrobit ji Tesla zjevně již dokáže, dodat zákazníkům ale evidentně nikoliv. Proč?

Okolo Tesly je v posledních dnech opět velmi živo. Stojí za tím především nešťastný tweet Elona Muska z počátku srpna, ve kterém zmiňoval možné stažení firmy z burzy. Tím si ovšem zavařil u komise pro cenné papíry, která jej nakonec donutila k rezignaci. Jak se přitom nyní ukazuje, celá záležitost neproběhla zrovna hladce. Musk se totiž v první chvíli nehodlal vládní autoritě podrobit a na dohodu přistoupil až v momentě, kdy se ceny akcií značky začaly hroutit.

Celá pře mezi šéfem Tesly a SEC (Securities and Exchange Commission) mohla být smírně uzavřena již před podáním žaloby, zástupci Muska a Tesly ale na poslední chvíli komisi zatelefonovali a oznámili ji, že dohoda padá. Uzavřít si ji přitom přálo i představenstvo Tesly, tomu ale Musk pohrozil, že Teslu opustí, pokud firma na dohodu přistoupí, třebaže se pro společnost zdála být výhodná. Musk si tedy u představenstva vynutil „poslušnost” a vydání prohlášení, že za šéfem firmy stojí jako jeden muž.

Proč na tomto postupu trval, není zcela jasné. O pár dnů poději po pádu akcií Tesly na dohodu stejně přistoupil, jen za horších podmínek - SEC navýšila výši pokutu z 10 na 20 milionů dolarů (cca 223,75 a 447,5 milionů korun) pro Muska i Teslu a zároveň prodloužila zákaz, dle kterého Musk nesmí stát v čele veřejně obchodovatelné společnosti, ze dvou let na tři. Kalifornský miliardář má tedy nyní 45 dní na to, aby rezignoval na svůj post šéfa představenstva, na kterém jej nejspíše zastoupí James Murdoch, syn Ruperta Murdocha.

Zajímavé je, že Musk jen pár hodin poté, co bylo oznámeno, že končí jako předseda Tesly, rozeslal zaměstnancům e-mail, ve kterém zmiňuje světlé zítřky. Dle něj se automobilka „dostala velmi blízko zisku. Může tak dokázat, že pochybovači neměli pravdu. Aby se tak ale stalo, musíme zítra (tehdy v neděli 30. září - pozn. red.) všichni odvést svou práci na jedničku. Pokud všichni půjdeme do práce, dosáhneme epického vítězství nad veškerá očekávání.“

Zda se tak stalo či nikoliv, zatím není jisté. Je přitom otázkou, co by se vlastně v onu neděli muselo v továrně Tesly odehrát, neboť na obchodní výsledky nemohla mít zrovna nedělní aktivita zaměstnanců podstatný vliv. A otázkou rovněž je, v jaké kondici se nyní Tesla skutečně nachází.

Internetem s totiž začalo šířit přiložené video skupiny, která si říká Shorty Air Force. Ta je do značné míry zformována investory, kteří na burze sází proti automobilce, a nyní objevila tisíce vozů Tesly, jenž jsou zaparkovány napříč celými Spojenými státy. Konkrétně třeba ve Washingtonu, Chicagu, Dallasu, Las Vegas či Salt Lake City.

Jak přitom uvedl mluvčí značky Dave Arnold, tato místa nejsou ničím jiným než logistickými překladišti. Tedy lokalitami, ze kterých automobilka rozváží hotová auta jejich majitelům do nejbližšího okolí. Dává to smysl, jenže se nezdá, že by Tesla říkala celou pravdu.

Jednak je ze záběrů pořízených z dronu patrné, že řadu vozů pokrývá tlustější vrstva prachu naznačující, že tu nestojí jen pár hodin či dnů, ale spíše týdnů. To pořád nemusí nic znamenat, podstatnější je, že Musk tvrdí, že automobilka se posunula z výrobního pekla do logistického pekla a auta není schopna dodat, protože v USA nejsou k dispozici žádné volné přepravní kapacity, kterými by dodání vozů zákazníkům mohlo být zajištěno. Proto si je Tesla hodlá postavit sama. Asociace dopravců ale kontruje s prohlášením, že volných kapacit je dost a žádná jiná automobilka nemá problémy, i když aut dodává mnohem víc než Tesla.

Je tedy otázkou, proč auta zůstávají tak dlouho stát na jednom místě. Někteří tvrdí, že automobilka je už teď nemá komu prodat, neboť i když zájem o Model 3 jako takový je, není o každou verzi. Brian Johnson z Barclays Capital naznačuje, že Tesla ve snaze o co nejvyšší produktivitu jednoduše zůstala u zadokolky s prodlouženým dojezdem, a to i poté, co byla představena verze se dvěma motory, ke které se náhle přiklonila řada zákazníků. Zbytek pak čeká pro změnu na nejlevnější, základní model, který stále není k dispozici. Tomuto scénáři nasvědčuje i skutečnost, že Tesla nyní slibuje dodání zadokolky do 4 týdnů a čtyřkolky do 12 měsíců.

Podle Mika Ramseye z analytické společnosti Gartner je pak důvodem postávání tisíců aut skutečnost, že v Tesle levá ruka neví, co dělá pravá. Jinými slovy, automobilka sice zvládla navýšit svou produkci, nicméně jelikož se vedení zaměřilo jen na tento úkol, nebylo schopno včas zajistit i efektivní dodávání.

Jsme zvědavi, co ukáží nejbližší dny. Za sebou totiž máme prvních devět měsíců roku, což znamená, že představeny budou prodejní a pak i ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí. Uvidíme tedy zakrátko, jak reálné byly Muskovy zmínky o zisku. Finanční trhy ale této možnosti příliš nevěří, hodnota akcií po rychlém růstu souvisejícím s urovnáním sporu s SEC pozvolna opět klesá.


Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 1 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 01Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 2 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 02Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 3 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 03Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 4 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 04Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 5 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 05Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 6 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 06Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 7 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 07Tesla na mnoha místech skladuje tisíce aut a říká, že je není jak dodat. Pravda je jiná - 8 - Tesla odstavene vozy rijen 2018 videoscreen 08
Tesla prý eviduje enormní poptávku po svých vozech a konečně navýšila produkci na slibovaných 5 000 aut týdně. Proč pak ale hotová auta skladuje po tisících napříč celými Spojenými státy a týdny s nimi nic nedělá?

Zdroje: NY Times poprvé a podruhé, Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.