Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla obvinila autory studie spolehlivosti ze zaujatosti. Ti jí ale rázně vrátili úder
22.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V nové studii spolehlivosti organizace Consumer Reports dopadla Tesla obecně bídně a hodnocen byl i Model 3, se kterými lidé od CR ani nejeli. Jsou tedy zaujatí?
Americká organizace Consumer Reports koncem týdne zveřejnila statistiku očekávané spolehlivosti nových aut pro rok 2018. Tu jsme vám jako obvykle do detailu přiblížili i s výběrem vozů, kterým je podle Consumer Reports lepší se vyhnout. A jak už to v případě podobných studií bývá, rozpoutala vášně.
Daleko největší pozdvižení způsobila v kalifornském Palo Alto, kde sídlí Tesla. Výrobce elektromobilů totiž neskončil mezi automobilkami ani na čelních pozicích, ani v nadprůměru. Místo toho je se 37 body ze 100 možných v těžkém podprůměru, Model X je pak dokonce jedním z těch vozů, které není doporučeno koupit.
Magazín Consumer Reports (CR) vychází už od roku 1936 a nezisková organizace za ním stojící se snaží o maximální objektivitu - ať již v rámci automobilů, tak i mnoha dalších výrobků, jež míří na americký trh. Ve svém posledním hodnocení spolehlivosti pak zveřejnil i předpokládanou spolehlivost a také spokojenost zákazníků Tesly Model 3. Obojí označil za „průměrné” a vůz tedy dostal lepší hodnocení než zmíněný elektrický crossover. Přesto právě tento verdikt zvedl Teslu ze židle.
Za rozčilením Tesly stojí, že elektrickou novinku značky u CR ještě ani neřídili a přesto hodnotí to, jak bude spolehlivá a jak s ní někdo bude spokojen. Jinak obvykle klidný tiskový mluvčí Tesly se tak rozvášnil a směrem ke Consumer Reports poslal salvu nesmlouvavých slov naznačujících, že CR je proti Tesle zaujatý:
„Od chvíle, kdy Consumer Reports označil Model S za nejlepší auto všech dob a hodnocení revokoval poté, co bylo zpochybněno skeptiky, snížil integritu svých automobilových studií. Vyčleňuje Teslu způsobem, který je absurdní, zbytečný a zavádějící. Naznačuje, že naše auta jsou nebezpečná, nedostatečně rychlá a nespolehlivá na základě testů a průzkumů, které postrádají základní vědeckou integritu,” řekl mluvčí a dodal:
„Pokud jde o předpokládanou spolehlivost Model 3, je důležité poznamenat, že Consumer Reports zatím Model 3 ani neřídil, nemluvě o tom, že neví ani nic podstatného o tom, jak byl Model 3 vyvinut. Naše data znovu a znovu ukazují, že hodnocení CR je dlouhodobě nepřesné a zavádějící. Mnohokrát jsme je žádali, aby toto napravili a oni to odmítli.”
To jsou tvrdá slova, která zásadně zpochybňují to, na čem si CR zakládá - na absolutní nezávislosti a objektivitě. A na první pohled jsou pravdivá. Jakkoli hodnotit produkt, který jste nemohli poznat, je podivné a zavání snahou o úmyslné poškozování dobrého jména té či oné značky. Jenže tak jednoduché to není - CR hovoří o „předpokládané spolehlivosti”, nikoli o spolehlivosti jako takové. Je to předpoklad postavený na základě toho, co má CR k dispozici a ten pochopitelně může a nemusí být pravdivý.
Je to jako když nyní některý z politických komentátorů řekne svůj předpoklad, co přinese výsledek včera skončivších voleb. Je to jeho předpoklad, jeho názor vycházející z jeho zkušeností a úsudku. Musí být správný? Nikoli. Je ale jen kvůli tomu něco špatného na tom, že je vyřkl? Nikoli. Je to prostě... předpoklad. A přesně v tomto duchu se proti výpadu mluvčího Tesly ohradil CR.
Zástupci magazínu říkají, že nemohou být zaujatí už proto, že úplně stejným způsobem hodnotí auta všech značek. A pokud nemají vlastní zkušenost či věrohodná data od majitelů, vychází z toho, co mají k dispozici. „Vytvoříme předpoklad pro nový model nebo model, k němuž nemáme dostatek dat, na základě historických zkušeností s tím či oním výrobcem, na základě předchozí generace téhož vozu či modelů používajících ty samé komponenty. Samozřejmě, je to pouze předpoklad, takže tato skóre nejsou zárukou spolehlivosti jakéhokoli konkrétního vozu,” říká CR v reakci na vyjádření Tesly.
A také jemu lze dát zapravdu. Hovoří-li o hodnocení jako o předpokladu, je třeba ho tak vnímat. Navíc je třeba říci, že předpoklady CR v minulosti obvykle nemířily mimo terč. Nakonec, pokud např. Fiat udělá 10 nespolehlivých modelů v řadě, jaká je pravděpodobnost, že ten 11. bude spolehlivý? Nebo pokud se budou Volkswagenu kazit Golf i A3, jak moc je pravděpodobné, že Octavia bude skvělá? Stát se to může, předpokládat opak je ale na místě. A zrovna Tesla má potíže s kvalitou i spolehlivostí u všech svých dosavadních modelů, takže jak moc je pravděpodobné, že Model 3 bude úplně jiný?
Krom toho si ani u CR neodpustili trochu jízlivosti. Totiž, Model 3 je podle Tesly ve výrobě od července, jenže ani teď se pořádně nevyrábí. A u CR by se jistě rádi přesvědčili o tom, že jejich předpoklady jsou mylné, kdyby... mohli. „Můžete si být jisti, že důkladně otestujeme Model 3 a pečlivě zvážíme jeho kvality se stejnou péčí, jako věnujeme všem vozům, které zkoušíme. Jakmile nějaký dostaneme - čekáme trpělivě spolu s ostatními zákazníky,” říká dále CR.
Takže mnoho povyku pro nic? Patrně ano. CR vydal předběžné hodnocení Model 3, jako to obvykle dělá, a protože Tesly z jeho testů nevychází bůhvíjak dobře, dostal i Model 3 předpoklad průměrné spolehlivosti a uspokojivosti. Tesla na to zareagovala po všech posledních hodnoceních podrážděně a asi to nebylo na místě - je nakonec její chybou, že Model 3 vyrábí jen zlomek oproti vlastním očekáváním a CR nedodala k testu vůz, který by jej mohl včas, tedy před vydáním nové studie, přesvědčit mylnosti jeho předpokladů...
Tesla Model 3 získala od magazínu Consumer Reports jen průměrné hodnocení předpokládané spolehlivosti. Není divu, že z toho v Palo Alto radost nemají, vztekají se ale zbytečně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999