Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina
19.2.2020 | Mirek Mazal
Jedním ze zásadních argumentů pro koupi nového auta bývá jeho vyšší bezpečnost a obvykle je to fakt. Na trhu ale stále existují vozy, které se jako nové jen tváří.
Vývoj aut kráčí vpřed v mnoha ohledech, nejhmatatelnější posun ale v poslední době nastal v jejich bezpečnosti. Rozmach materiálů, jako je vysokopevnostní ocel, činí moderní automobily relativně lehkými a přesto velmi odolnými proti nejrůznějším typům nárazů. S novým autem jakkoli vyšší třídy se dnes musíte připlést do opravdu nepříjemné nehody, abyste byli ohroženi na životě.
Statisticky umírá v nejnovějších automobilech nejméně lidí, i když mají nejvyšší kilometrové průběhy, a tak vám obvykle radíme, že pokud chcete maximální bezpečnost, jděte za modernou. Je ale třeba jít za modernou faktickou, nikoli papírovou, jak nejnověji připomíná poněkud extrémní test jihoafrické automobilové asociace.
Ta vzala pick-up Nissan NP300, který se tam dodnes prodává jako nový a poslala jej proti evropskému Nissanu Navara, tedy pick-upu stejné třídy. Na rozdíl od NP300 ale sáhla po ojetině pořízené na starém kontinentu, což by za normálních okolností mělo znamenat drtivé následky pro ojetý a relativně menší pro nový vůz. Tady se ale stal pravý opak.
NP300 totiž sice je nové auto, ale jen na papíře. Ve skutečnosti jde o automobil vyráběný od roku 1997, který už dříve odjel z crash testu Global NCAP s prachmizerným výsledkem čítajícím 0 hvězd. A tak i když se proti němu nepostavil žádný výkvět moderní techniky, ve vzájemné nárazové zkoušce dopadl nový kus tohoto modelu zcela katastrofálně.
Jihoafrická automobilová asociace nechala oba vozy absolvovat simulovaný čelní náraz v rychlosti 56 km/h. Analýza kolize ukázala, že řidič zdánlivě nového auta „by pravděpodobně utrpěl smrtelná zranění“ navzdory letošnímu roku výroby. Člověk zpoza volantu letité ojetiny by naopak z místa havárie nejspíše odešel po svých, i když se právě srazil se zánovním vozem.
Asociace chtěla pokusem ukázat, že nové auto není vždy bezpečnější než ojeté a u vozu je vždy třeba sledovat nikoli rok výroby, ale spíše původní rok vzniku. Ani v Evropě není výjimečné, že se tu prodávají vozy z hloubi minulé dekády jako nové a i když... jsou opravdu nové, jejich bezpečnost odpovídá době vývoje, nikoli výroby. Níže zaznamenaný střet ukazuje pokroky učiněné v oblasti bezpečnosti mezi roky 1997 a 2014, které jsou skoro nekonečné.
Podobně se lze orientovat na trhu ojetin. Například Fiat donedávna vyráběl nové Punto, jehož vývoj ovšem dokončil v roce 2005. Ojeté Punto s rokem výroby 2018 tak zcela jistě nebude bezpečnější než třeba Škoda Fabia s rokem výroby 2015, protože jde o její nejnovější a zásadně bezpečnější generaci. O morálním stáří modelů, o které se zajímáte, je tedy dobré mít při koupi povědomí.
Nárazový test lépe ustála několik let stará ojetina než nově vyrobený automobil, protože ten je morálně o 17 let starší. Něco takového na trhu není až tak výjimečné, třebaže 17letý rozdíl je extrémní případ
Zdroj: AA South Africa
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva