Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota v Rusku začala rozebírat neprodaná auta na náhradní díly, dealeři jsou v prekérní situaci
22.9.2022 | Petr Prokopec
V souvislosti s vozy japonské značky dochází v Rusku k opravdu zoufalým krokům, které jen podtrhují, do jak složité situace se automobilky v této zemi dostaly. Platí to o samotné Toyotě i jejích dealerech.
Je vskutku otázkou, jak se vyvine a především jak nakonec skončí rusko-ukrajinský konflikt. Z pohledu ekonomického však ani klid zbraní nepovede ze dne na den k návratu do někdejšího normálu. Ani po konci války není pravděpodobné, že by se do země vrátily zahraniční automobilky. S nastalou situací se pak různé značky vyrovnávají odlišně.
Renault, který byl v Rusku zaháčkován nejvíce, se rozhodl pro opravdu tvrdý „Ruxit“. Francouzská automobilka tedy vycouvala ze společného podniku s AvtoVAZem, stejně jako prodala svou moskevskou továrnu. Návrat sice nevyloučila, jeho pravděpodobnost s každým dalším týdnem a měsícem klesá. Nakonec i proto, že uvolněný trh v mezičase stále více obsazují zejména čínské automobilky.
Toyota by pak sice velmi ráda zůstala v zemi činná, ovšem klacky pod nohy jí v podobě sankcí naházeli politici. V důsledku toho Japonci došli k přesvědčení, že zoufalá doba vyžaduje zoufalé činy. Automobilka v zemi rovněž měla svou továrnu, s jejíž výstavbou se poblíž Petrohradu začalo již v roce 2005. O dva roky pak došlo na její otevření, přičemž zpočátku se zde vyráběl jen model Camry, než na linky dorazilo také SUV RAV4.
Na počátku března nicméně automobilka továrnu uzavřela a oznámila, že pozastavuje veškeré aktivity. Jak jsme přitom naznačili výše, brzké obnovení provozu můžeme rovnou vyloučit. Značka ještě na jaře dodala poslední dokončené vozy k dealerům, ty nehotové pak nechávala ladem. Nově se pak k nim vrátila, nikoli však proto, že by došlo na kompletaci. Místo toho tyto neprodané exempláře rozebrala, aby je rozprodala na náhradní díly.
Dle dealerů značky tento krok umožnil alespoň v nějaké míře dostát závazkům plynoucích ze záruk. Co však bude dál, nikdo neví. Pozvolna totiž dochází i na vyprodávání všech skladových kousků, a to přesto, že jejich ceny vzrostly do astronomických výšin. Prodejci si totiž za možnost koupit vůbec poslední nové Toyoty na dlouhou dobu začali účtovat přirážky, které jsou často vyšší než původní ceny aut.
Za model Fortuner se nyní platí „provize“ od 1,5 milionu rublů (cca 611 tisíc korun) nahoru, v případě většího SUV Land Cruiser jde dokonce o 6,5 mil. RUB (asi 2,65 milionu Kč). Pokud na to Rusové nepřistoupí, mohou odejít s prázdnou. Či zvolit některou z certifikovaných ojetin, na jejíž opravu mohly být použity náhradní díly z výše zmíněných nedokončených petrohradských aut.
Ani tento stav však nebude věčný. A jakmile dojdou nové či ojeté vozy, budou si muset dealeři najít nové uplatnění. Nejschůdnější cestou bude přejít na jakýsi šedý dovoz, i v jeho případě ale bude nutné smířit se s cenami, které budou citelně vyšší, než byly dřív ty oficiální. Další možností je nabízet vozy jiné značky, Číňané nyní budují své dealerské sítě a po zkušených prodejcích vyspělých značek jistě rádi sáhnou.
Nový Land Cruiser je nedostatkovým zbožím všude ve světě, natož pak v Rusku, kde automobilka zastavila své aktivity. Dealeři si tak k posledním zbývajícím kusům přihazují mnohamilionové přirážky, některé neprodané vozy byly rozebrány na náhradní díly, aby bylo čím opravovat ty dříve prodané. Foto: Toyota
Zdroj: RG
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva