Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trápení Fordu Mustang Mach-E na německé dálnici ukazuje marnost elektrických aut v těchto podmínkách
27.12.2021 | Petr Miler
Je to auto se 480 koňmi a 859 Nm, které má stovku zvládat za 3,5 sekundy. Rychlostně neomezený Autobahn by pro něj měl být rájem, stal se ale peklem, ve kterém jej předjíždí Superb Combi, aniž by jeho řidič tušil, že se pilot elektrického Mustangu o něco snaží.
Když přijde řeč na klady a zápory elektrických aut, dynamika je obvykle zmiňována mezi těmi prvními. Jde-li o krátkodobou akceleraci, je to fakt, musíte mít opravdu něco, byste se zrychlením na stovku či čtvrtmíli vyrovnali relativně obyčejným elektromobilům za zlomek cen sportovních modelů se srovnatelnou dynamikou. Odehrává se ale život s autem na prvních metrech za křižovatkou? Pro většinu lidí asi nikoli.
Jde-li o cosi jako udržitelnost dynamiky, jsou na tom elektrická auta mnohem hůř. Jejich akcelerace i maximální se zhoršuje se stavem nabití akumulátoru a i když si odmyslíme tento faktor, nebodují. Jednak z řady různých důvodů často nejsou s to dosahovat vysoké rychlosti vůbec (všimněte si, kolik elektrických aut má omezovače na rychlosti, jako je 160 km/h) a i když ano, limitují je jejich akumulátory. Je třeba si uvědomit, že i největší dnešní akumulátory s kapacitou okolo 100 kWh odpovídají asi 25 litrům nafty v nádrži dieselového vozu. A jak rychle dojedete s dvou- a vícetunovým dieselem se stovkami koní třeba po německé dálnici i nijak extra ambiciózním stylem za s takovou spotřebou? 200 kilometrů, abyste se nemuseli bát, že nedojdete k další pumpě? Tak nějak to bude. A to se pořád bavíme o maximu, nikoli normě, většina aut má baterie ještě citelně menší.
Jezdit s elektromobilem rychle je prostě kříž a sami jsme to mnohokrát poznali. Jak nepřesvědčivé jejich chování v takových podmínkách je, nejlépe připomíná video níže, na kterém se lidé z AutoTopNL na Youtube pokusili zachytit dynamiku vrcholného Fordu Mustang Mach-E s 480 koňmi a 859 Nm na německé dálnici. Pro tak silné konvenční auto by byl Autobahn ráj, pro elektrický Mustang je peklem.
Podmínky nejsou ideální, a tak neřešme, že zrychlení na stovku zabralo 4,4 místo 3,5 sekundy, to nakonec není až tak důležité. Ale pak? Vůz se (za falešného zvuku předstírajícího osmiválec pod kapotou) na dvoustovku opakovaně plahočí téměř minutu, až jej při jednom z pokusů předjede nic netušící řidič Škody Superb Scout nejspíše s motorem 2,0 TDI, který se ten den na Autobahnu jistě o nic ani nesnažil. Jeho auto ale zjevně jede přes 200 km/h s lehkostí a samozřejmostí, navíc stovky km v kuse. Pro Mustang Mach-E je to křeč, kterou s jeho 88kWh akumulátory při hmotnosti 1 995 km a aerodynamice menšího SUV nemá šanci vydržet ani po 200 km.
Někteří jistě řeknou, že to je jeden nepovedený elektromobil a ten hejno nedělá, ale to je omyl. Velmi problematické chování z hlediska dlouhodobé dynamiky i dojezdu jsme viděli na Autobahnu od všech elektrických aut, namátkově připomeňme chování vrcholné Tesly Model 3 nebo Hyundai Ioniq 5. Dynamika byla dobrá jen velmi krátkodobě, dojezd mizerný, i když udržovaná rychlost neatakovala ani 130 km/h. Nic proti elektrickým autům, pro některá využití se ale zkrátka nehodí a toto je jedním z nich - při dálniční jízdě jsou svými schopnostmi autům s benziny a diesely nekonečně vzdálená.
Ford Mustang Mach-E nevypadá špatně a jeho verze GT slibuje i zajímavé dynamické svezení, optikou čehokoli jiného než krátkodobé akcelerace ale skutečně jen slibuje, jak uvidíte níže. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera