Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”
13.8.2020 | Petr Miler
Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.
Vyplatí se to připomínat, neboť lidé mají tendenci zapomínat to zlé a pamatovat si jen to dobré. Před rokem 1989 byla Česká republika, tehdy ještě součást socialistického Československa, hotovým skanzenem, kde „nové” se říkalo dekády zastaralému. Platilo to i o autech, kdy normou byly do příchodu Favoritu (který se ale před revolucí sotva začal prodávat ve větších počtech) vozy koncepčně pocházející z hloubi předchozích dekád, ať už šlo o škodovky nebo cokoli jiného.
Pár vozů západních značek se ale do ČSSR přece jen dostalo a nejčastěji šlo Fiaty. Nebyla to náhoda, strůjce úspěchu Fiatu Gianni Agnelli byl kovaný komunista, a tak ani Sovětům nevadilo zaplatit právě jemu za licenci na výrobu toho, čemu se u nás říkalo žigulík. Do československých Mototechen a ještě častěji do Tuzexů se pak pravidelně dostávaly i větší várky samotných Fiatů. Chtělo pořád konexe nebo devizy, abyste se k nim dostali, ale šlo to.
Nejvíce žádoucím italským autem se pak v druhé polovině 80. let stalo malé Uno. Prodejně vůbec nejúspěšnější Fiat je s 9 miliony vyrobenými kusy osmým historicky nejprodávanějším autem světa a jako magnet fungoval i na Čechy a Slováky. To si pište, že naprostá většina se k němu stejně nedostala, pokud vás ale sen o novém Unu neopustil dodnes, můžete si jej pořád splnit.
Ne, nebojte se, Fiat v postkoronavirovém zoufalství nevrátil tuto klasiku do výroby, to jen v Německu jeden z dealerů značky dodnes udržel ve stavu nového vozu jeden z vyrobených exemplářů. Nejde o předrevoluční kousek, ale model vyrobený až později, v roce 1996, ovšem nejtypičtější konfiguraci s litrovým motorem Fire. Auto sloužilo jako výstavní kousek a nikdy nebylo prodáno, dokonce ani nikdy nebylo zcela zbaveno ochranných fólií.
V tomto stavu vydrželo do dnešních dnů, kdy s ním byly podnikány pouze krátké cesty v souvislosti s pravidelnou údržbou. Na tachometru tak má pouhých 900 km a je... prostě nové, po všech stránkách. Jeho motor s výkonem 45 koní a 74 Nm točivého momentu dlažebním kostkám fazónu nepocuchá - stačí to jen na maximálku 145 km/h a zrychlení na stovku za 18 sekund, ale... co byste také chtěli od nového auta za 5 900 Eur, tedy asi 154 tisíc Kč. Právě tolik tento relikt stojí, asi pět průměrných českých platů. Skoro zadarmo ve srovnání s tím, co vše jste museli před 31 a více léty udělat, abyste se k novému Fiatu Uno dostali.
Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Německu. Dodnes nový Fiatu Uno může být váš za asi 154 tisíc korun. Foto: Zdroj: SportsCars4You.eu
Zdroj: SportsCars4You.eu
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera