Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krásný Aston Martin za miliony chátrající v Hongkongu rmoutí, pro politiky EU je to varování
13.2.2022 | Petr Prokopec
Tohle je auto, které byste čekali na filmovém plátně v rukou Jamese Bonda, ne chátrat odstavené na ulici. V Hongkongu je ale evidentně možné všechno a lze si z toho vzít ponaučení.
Hongkong je fascinující místo. Až do roku 1997 šlo o britskou kolonii, tedy o jakýsi záchytný ostrůvek uprostřed Asie, od prvního července tohoto roku spadá pod čínskou správu. Zkraje si ponechal značnou část své autonomie, dnes už z ní tolik nezbývá, přesto jde stále o jednu z dvaceti ekonomicky nejsilnějších lokalit světa pohledem hrubého domácího produktu na hlavu. Na ploše jen 1 104 kilometrů čtverečných žije asi 7,5 milionu lidí.
Zmíněná fakta znamenají také vysokou koncentraci bohatých lidí, což implikuje i zajímavý automobilový park. Nicméně tak jako ve všem má i v tomto ohledu Hongkong svá specifika, nad jejichž dopady občas zůstává rozum stát. Místní totiž sice drahé vozy kupují jako na běžícím pásu (například Ferrari, Bentley nebo Maserati v je v Hongkongu registrováno podobně jako Fordů či Hyundai), v provozu ale řada z nich moc dlouho nevydrží, neboť starší auta jsou vnímána jako symbol nižší sociální úrovně, ať už mají jinde ve světě hodnotu jakoukoli.
Bohatí lidé tak svá stará auta brzy mění za jiná, ta původní ale nenechávají v provozu, protože to je velmi nákladné - kvůli omezenému prostoru je provoz zatížen vysokými odvody. Prodat auto jako ojeté je při místním pohledu na starší vozy komplikované a prodej do zahraničí je tak administrativně náročný, až je skoro nemožný. A tak lidé auta jednoduše odstaví a dále se o ně nestarají - bývá to nejlevnější cesta, jak s nimi naložit, ať už to zní jakkoli zvláštně.
I velmi drahá auta pak končí na ulici v odlehlých částech Hongkongu či kupříkladu skončí na střeše kontejneru. V minulosti jsme vám již přinesli řadu snímků opuštěných výjimečných vozů a dnes musíme v této smutné podívané pokračovat. Před pár dny byl opět Mikem Traceym v takové situaci nafocen chátrající Aston Martin DB9 Coupe, tedy krásný britský sportovní cesťák vyráběný mezi léty 2004 a 2016. Kus na fotkách je obtížné přesněji identifikovat vzhledem k provedeným úpravám, odhadujeme jej ale na verzi vyrobenou okolo roku 2010 - takový stroj v Evropě nekoupíte za méně než 2 miliony bez ohledu na nájezd.
Ani to ale nestačí, aby si v Hongkongu vysloužilo pozornost a péči jeho majitele poté, co už nebylo k užitku, nebo se na něm třeba něco porouchalo. Nejen milovníky britských aut musí při pohledu na černý stroj na fotkách z Instagramu bolet u srdce, v Hongkongu to ale málokoho zaskočí. Jak jsme zmínili, je to auto z přelomu předminulé a minulé dekády a jako takové prostě není v těch správných kruzích terčem obdivu. A tak i DB9 skončil jako jiné automobily s pořizovací cenou v řádu milionů korun - opuštěný, dobrý už leda jako zdroj náhradních dílů.
Důvodů je více, na počátku všeho ale stojí hlavně zmíněný přístup státních autorit ke zpoplatnění vlastnictví aut, který je tím méně únosný, o čím starší auto jde. A s ohledem na místní specifika dříve detailně popisovaná autorem i těchto fotek vede ke scenériím, jaké vidíte na snímcích níže.
Pro politiky zejména v zemích Evropské unie by to mělo být varováním, neboť jde v principu o totéž, co se v některých zemích na západ od nás rozjíždí a co se svého času přetřásalo i tady - drastické zpoplatnění vlastnictví starších aut. Pokud na něj dojde ve snaze vynutit inovování autoparků směrem k elektromobilům, povede to nevyhnutelně k témuž, tedy že lidé často jinak použitelná auta prostě raději odstaví - protože provozovat je by bylo nesmyslně drahé, prodat rozumně nemožné a sešrotovat je bude škoda. Tak je nechají někde stát, třeba na ulici jako v Hongkongu.
Aston Martin DB9 Coupe není auto, které byste čekali, že někde bude stát na ulici opuštěné. V Hongkongu je to ale jedno z mnoha takových, které tam v podobné situaci jako na fotkách níže najdete. Ilustrační foto: Aston Martin
Zdroj: carsofhongkong@Instagram
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz