Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony
16.8.2020 | Petr Miler
Vznikla v asi 6 tisících exemplářích, z nichž jen dvě třetiny lze považovat za „ryzí”. A i z těch byla polovina vyvezena do zahraničí. Hovořit o vzácnosti je z dnešního pohledu snad i slabé slovo.
Tatra je druhou nejstarší, dodnes přežívající automobilkou světa. Její věhlas je téměř celosvětový a je jen škoda, že její výrobě osobních automobilů nikdy nebylo dopřáno zazářit tak, jak by si zasloužila. Slibně se rozvíjející, zejména meziválečný byznys zašlapali v roce 1948 komunisté, když z jejích aut udělali zboží dostupné jen vyvoleným a nebo cizincům. A to, co z firmy zbylo na přelomu 80. a 90. let. už nebylo s to konkurovat špičkové konkurenci, která se za tu dobu posunula o světelný rok vpřed, bohužel.
O to více si ale musíme vážit toho, co nám ze slavnějších časů výroby osobních tatrovek zbylo dodnes. A jeden ze skutečně úžasných exemplářů v současnosti možná i trochu neprávem opomíjených modelů máme dnes před sebou. Jde o typ T600 alias Tatraplan, nástupce modelů T77, T87 a T97, který byl v tehdejším Československu vyráběn mezi léty 1948 a 1952 a byl vzácností již tehdy, natož pak dnes.
Už z let výroby si můžete udělat obrázek o tom, kdo se k tomuto vozu mohl dostat - ve stručnosti řečeno nikdo, kdo nebyl prominentem tehdejšího komunistického režimu. Právě komunisté se, jak se stalo jejich „dobrým” zvykem, mají na svědomí i poněkud pohnutý osud tohoto vozu, neboť z něj udělali nejen zboží nedostupné širšímu domácímu publiku, ale později přesunuli i jeho výrobu z Kopřivnice do Mladé Boleslavi, čímž vzhledem ke snížené kvalitě výroby zdiskreditovali jeho pověst.
Auto tak nikdy nedosáhlo věhlasu, jaký by si jinak bylo s to získal a jen za čtyři roky produkce bylo vyrobeno v jen 6 342 exemplářích, z nichž pouze 4 242 postavili v Kopřivnici. A z těch bylo 2 164 vyvezeno do zahraničí, nejčastěji pak do Rakouska. Zbylé vozy byly prodány v Československu a jeden z nich si v roce 1952 převzala do užívání Vojenská správa v Ostravě. Právě tento vůz dnes máme před sebou a i když tedy jde o onen „méně hodnotný” kus vyrobený v Boleslavi, jde stále o naprosto mimořádný exemplář.
Auto bylo totiž po roce 2000 zrenovováno s využitím maxima originálních dílů a především věrně původní specifikaci. Té si Vojenská správa užívala jen do roku 1962, než bylo auto prodáno soukromé osobě přes ostravskou Mototechnu. Majitel si jej ponechal až do roku 2000, kdy jej uzmul současný vlastník, který mu dopřál onu renovační kúru. Z fotek je patrné, že stav auta je opravdu jedinečný, přitom má k dispozici veškeré dobové dokumenty dokladující i originalitu vnějšího a vnitřního provedení.
Na tachometru má tento Tatraplan 56 546 km, je ale otázkou, jak moc relevantní údaj to je. Klíčový je tu stav a také dobře známá historie díky jeho vlastnictví jen třemi osobami, což za skoro 70 let existence jakéhokoli auta nebývá zrovna obvyklé. Dnes je vůz na prodej opět v Mototechně, a to za tučné 2 miliony Kč. Hodně peněz, ale ne za tak vzácné auto, které může na celém světě existovat snadno maximálně v pár stech exemplářích, obvykle navíc jistě ne v podobném stavu. A jak jsme již zmínili, sběratelé zatím neoceňují Tatraplan tak moc jako jiné starší i novější modely Tatry, takže hodnota tohoto vozu může být do budoucna snadno jen vyšší.
Překrásný exemplář Tatry 600 Tatraplan se objevil v prodeji v Praze, je to kus historie s dobře zdokumentovanou minulostí i výjimečným stavem. Foto: Mototechna
Zdroj: Mototechna
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva