Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času
24.10.2021 | Petr Miler
Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.
Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.
Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v nabídce objevil stroj, který je všechno, jen ne to.
Je to CR-X generace EF z roku 1990, který si jako první koupil kdosi v Portugalsku, odvezl jej z dealerství domů, postavil jej „na špalky” a už s ním nikdy nevyjel. Takhle prostý a komplikovaný osud zároveň tento vůz má. Není tedy divu, že má najeto pouhých 17 kilometrů z oné první jízdy a má dodnes původní nejen „neomačkané” pneumatiky, ale dokonce i olej ještě z továrny Hondy. Vyměněny byly pouze brzdová kapalina a baterie, to je celé. Nic vhodného na další ježdění, pochopitelně, sběratele ale budou tato fakta jen těšit.
Vůz má v útrobách klasickou jedna-šestku, byť bohužel ne vrcholný VTEC se 160 koňmi, ale jednu z prostředních specifikací šestnáctiventilu se 125 kobylami. O jejich přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouhých 915 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku okolo 8,5 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 212 km/h.
Nabízený kousek, které si můžete in natura prohlédnout na zdrojovém odkazu, je skutečně v dokonalém stavu, takový nemívají ani v muzeích. Proč auto majitel držel déle jak 30 let bez užitku v garáži, nevíme, zlobit se na něj ale nutně nemusíme, stvořil tak hotový stroj času ve stříbrném laku s černo-černým interiérem. Cenu bohužel neznáme, prodávající zatím na naše dotazy neodpověděl a nechceme si nechávat tuto nabídku dále jen pro sebe. Sám ale zmiňuje, že jde o dost možná nejzachovalejší CR-X na světě a požadovaná suma tomu bude jistě odpovídat - méně než miliony korun bychom nečekali.
Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a z Portugalska si odvézt jednu stále nejetou. Vypadá snad i lépe než kousky na dobových prezentačních záběrech. Ilustrační foto: Honda
Zdroj: Garagisti
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před hodinou - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva