K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

24.10.2021 | Petr Miler

K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času

/

Foto: Honda

Tohle auto si v době jeho největší slávy skutečně mohli pořídit i docela obyčejní lidé a královsky se bavit za jeho volantem, museli ale žít na západě. U nás jsme se mohli tehdy modlit za dodání Favoritu, neprožité sny si ale někdy lze s odstupem času splnit.

Pokud jste si na tomto světě odkroutili víc než pár dekád a alespoň trochu žijete auty, těžko vás mohly minout časy velké slávy japonských aut přelomu 80. a 90. let. Značky ze země vycházejícího slunce tehdy dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé a přitom dostupné. Jedním z těch nejslavnějších byla Honda CR-X druhé generace.

Je to jeden z těch vozů, které chtěl mít po Sametové revoluci kde kdo, vzhledem k místní životní úrovni si jej ale nemohl dovolit skoro nikdo. Někteří si tento sen stihli splnit alespoň na trhu ojetin třeba o dekádu později, dnes je druhá generace v bazarech spíše raritou. A naprostá většina nabízených kusů je beztak dávno na odpis. Nyní se ale v nabídce objevil stroj, který je všechno, jen ne to.

Je to CR-X generace EF z roku 1990, který si jako první koupil kdosi v Portugalsku, odvezl jej z dealerství domů, postavil jej „na špalky” a už s ním nikdy nevyjel. Takhle prostý a komplikovaný osud zároveň tento vůz má. Není tedy divu, že má najeto pouhých 17 kilometrů z oné první jízdy a má dodnes původní nejen „neomačkané” pneumatiky, ale dokonce i olej ještě z továrny Hondy. Vyměněny byly pouze brzdová kapalina a baterie, to je celé. Nic vhodného na další ježdění, pochopitelně, sběratele ale budou tato fakta jen těšit.

Vůz má v útrobách klasickou jedna-šestku, byť bohužel ne vrcholný VTEC se 160 koňmi, ale jednu z prostředních specifikací šestnáctiventilu se 125 kobylami. O jejich přenos se stará pětistupňový manuál, který posílá celý výkon na přední kola. Při hmotnosti pouhých 915 kilogramů to bylo docela rychlé auto schopné akcelerovat na stovku okolo 8,5 sekundy a rozjet se díky aerodynamicky příhodné, subtilní stavbě až na 212 km/h.

Nabízený kousek, které si můžete in natura prohlédnout na zdrojovém odkazu, je skutečně v dokonalém stavu, takový nemívají ani v muzeích. Proč auto majitel držel déle jak 30 let bez užitku v garáži, nevíme, zlobit se na něj ale nutně nemusíme, stvořil tak hotový stroj času ve stříbrném laku s černo-černým interiérem. Cenu bohužel neznáme, prodávající zatím na naše dotazy neodpověděl a nechceme si nechávat tuto nabídku dále jen pro sebe. Sám ale zmiňuje, že jde o dost možná nejzachovalejší CR-X na světě a požadovaná suma tomu bude jistě odpovídat - méně než miliony korun bychom nečekali.


K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 1 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 01K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 2 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 02K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 3 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 03K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 4 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 04K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 5 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 05K mání je lidový sporťáček z časů Sametové revoluce s pouhými 17 km, je jako stroj času - 6 - Honda CRX EF 1990 nejeta prodej 06
Kdo si nezvládl koupit Hondu CR-X EF v době její největší slávy jako novou ani lehce jetou, má nyní možnost vrátit se v čase do roku 1990 a z Portugalska si odvézt jednu stále nejetou. Vypadá snad i lépe než kousky na dobových prezentačních záběrech. Ilustrační foto: Honda

Zdroj: Garagisti

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.