Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vítězství rozumu? PSA prý zkracuje servisní intervaly 1,6 THP na 10 000 km
8.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Objevila se zpráva, že Peugeot a Citroën začaly předepisovat kratší interval výměny oleje a jiný olej pro motor 1,6 THP, aby vydržel déle.
Nejeden zkušený motorista znejistí, když vidí předepsaný interval výměny oleje u nového auta až 30 tisíc kilometrů. Něco takového bylo ještě před pár lety nemyslitelné, olej se dlouho měnil každý rok nebo po 10 tisících kilometrů, výjimečně v delších intervalech. Vývoj olejů i motorů od té doby samozřejmě pokročil, takže jsou oleje, které dnes mají bez výměny zvládnout násobky těchto hodnot - po stránce časové i z hlediska ujetých kilometrů.
Máme o tom své pochybnosti, a u vlastních aut tak dlouhé předepsané intervaly ignorujeme. Motory máme zkrátka příliš rádi na to, abychom riskovali omezení jejich životnosti kvůli něčemu takovému, jako je výměna oleje a zásadu 10 tisíc kilometrů/1 rok tedy ctíme i nadále. Jenže není to obvyklé, v autorizovaných servisech se tomu pravidelně diví jako něčemu výjimečnému.
Většina zákazníků zkrátka přešla na doporučené delší intervaly s vírou, že delší rozestupy mezi výměnami jsou skvělým výdobytkem technického vývoje. Jsou a nejsou. Oleje by tak dlouhou dobu měly zvládnout po stránce udržování viskozity, olejového filmu a správného mazání, ale jejich detergenční složky, které se starají o to, aby se v motoru neusazoval karbon, nejsou s to zajistit dostatečné čištění po celou takto dlouhou dobu. Čištění samotného oleje v olejovém filtru je podobný případ - je-li filtr zanesený, má horší propustnost a nečistí olej tak dobře.
Delší intervaly se tak v mnoha případech ukázaly být problematickými a pro motory zkázonosnými, přesto na nich automobilky trvají. Logiku hledejme jinde - servisní intervaly se v posledních letech prodlužují až k téměř absurdním hodnotám kvůli zdánlivému snižování provozních nákladů u nových aut a také pro co nejdelší dobu bez návštěvy servisu, kterou mnoho lidí vnímá jako nepříjemnost. A pochopitelně má to zaujmout rovněž manažery firemních flotil, pro které delší interval znamená menší náklady a také méně starostí. Firmy se přitom v závislosti na tom kterému trhu starají i o více než polovinu odbytu nových aut a výrobci se jim pochopitelně musí snažit zalíbit.
Brali jsme to jako fakt a dělali si to po svém doporučujíc ostatní totéž, kolegové z Auto.cz ale včera přinesli zprávu, že už i některé automobilky vzaly rozum do hrsti. Značky Peugeot a Citroën měly čerstvě změnit servisní interval motoru 1,6 THP z 30 tisíc kilometrů nebo dvou let na 10 tisíc kilometrů a jeden rok. Tak často se měl nově měnit olej v těchto benzínových čtyřválcích a onen olej se měl změnit z 5W-30 na 0W-30. Hlavním důvodem přitom měly být karbonové usazeniny v sání a ve spalovacích komorách, které z moderních motorů dobře známe.
To je pro motor hodně nebezpečné, opakuje-li se pravidelně a často. Takovou změnu bychom jedině přivítali a chtěli jsme se o tuto novinku podělit i s vámi, ale protože se kolegové neodvolávali na žádný věrohodný zdroj, ani jsme zmínku o podobné změně nenašli na žádném světovém fóru majitelů aut Peugeotu a Citroenu, chtěli jsme vše ověřit u Peugeotu a Citroënu. A tady dobré zprávy končí.
Podle francouzských automobilek se zmíněné informace nezakládají na pravdě - servisní interval se sice ze dvou na jeden rok změnil, ale už před několika lety, bez přímé souvislosti s motorem 1,6 THP a u všech vozů PSA kromě Citroënu Jumper a Peugeotu Boxer. Hlavním důvodem podle zástupkyně Peugeotu bylo, že z hlediska prevence vážnějších závad jsou častější kontroly lepší.
Podobně na tom je informace o oleji - pro motory 1,6 THP byla specifikace 0W-30 předepsaná vždy, od doby, co se prvně objevily na trhu. Interval výměny 10 tisíc kilometrů nám popřely zástupkyně jak Peugeotu, tak Citroënu; od Citroënu však pochází zpráva, že doporučený interval oleje je 20 tisíc kilometrů. Ani to ale není nové.
Původní článek vzbudil rozruch, od té doby ale z Auto.cz zmizel (mirror zde), bohužel bez dalších informací. A tak, pokud jste jej četli, vám uvedení věci na pravou míru nabízíme alespoň my.
A neděláme to jen proto, tahle zpráva může přes svou nepodloženost povzbudit přínosnou debatu o tom, jak často je vhodné měnit olej. Někteří stojí za nanejvýš jedním rokem a 10 tisíci kilometry, jiní jdou ještě dál a mění olej co 5 tisíc km. A proti tomu stojí některé automobilky, zdaleka ne jen koncern PSA, které uvedou, že motorům stačí olej měnit co dva roky nebo 30 tisíc kilometrů. Náš názor znáte, jaký je váš? Podělte se o něj v diskusi.
Motor 1,6 THP jsme testovali mnohokrát, jeho nejsilnější verze s 270 koňmi se objevila třeba v Peugeotu RCZ R
Zdroje: Auto.cz, Peugeot, Citroën
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 19 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva