Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde

Švédové tvrdě tlačí na rozšíření elektromobily. Zapotřebí ovšem budou velké finance od všech daňových poplatníků, nejen od majitelů elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde

29.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Švédové tvrdě tlačí na rozšíření elektromobily. Zapotřebí ovšem budou velké finance od všech daňových poplatníků, nejen od majitelů elektromobilů.

Že slabý dojezd patří mezi největší slabiny elektromobilů, asi není překvapivým konstatováním. Problémy s dobíjením baterií se proto snaží vyřešit každý výrobce, přičemž až dosud se tyto snahy omezovaly především na výkonnější či četnější dobíjecí stanice. Automobilka Volvo však nově přichází se systémem, který žádné takové příslušenství nepotřebuje. Na jeho základě bude do budoucna potřeba jen zastavit na vyhrazeném místě, stisknout pár tlačítek a životadárná elektřina již bude směřovat do baterií.

Hádáte správně, že celý princip využívá indukčního dobíjení, které, jako takové, pochopitelně není ničím novým. Volvo jej s pomocí testovací stolice ve formě elektromobilu C30 plně odzkoušelo v belgických Flandrách, přičemž k plnému dobití prý potřebuje zhruba dvě a půl hodiny, tedy ne zrovna krátkou dobu. Na druhou stranu však vůz teoreticky lze dobíjet prakticky na kterékoliv odstavné ploše či parkovišti, která je k tomu vyhrazena.

V tom však tví pověstný háček. Bez výrazné úpravy infrastruktury danou záležitost rozhodně nepůjde uskutečnit, přičemž se asi nedá předpokládat, že by dobíjecí plochy zainvestovali majitelé parkovišť v okolí nákupních center. Spíše je nasnadě situace, kdy peníze do celé záležitosti vloží Evropská unie či vlády jednotlivých států (ta belgická ostatně spolufinancovala výzkumný projekt Volva).

To ovšem znamená již poněkud obehraný scénář. Tedy že za účelem prospěchu velmi omezené skupiny řidičů se budou tahat peníze z kapes všech daňových poplatníků, aniž by se jich na to někdo ptal. A v případě takové České republiky a legendární „efektivity“ zacházení s veřejnými rozpočty rozhodně ne levné.

Na druhou stranu, daným způsobem by mělo dojít k alespoň částečnému snížení strachu majitelů elektromobilů z vandalství. Indukční dobíjení totiž nevyžaduje vysunutí kabelu a tudíž částečné otevření karoserie vozu nenechavcům (i když jen v případě zástrčky). Bez určité formy stojanů se však projekt neobejde - zapotřebí na nich bude vyťukání identifikace a zahájení dobíjení.

Uvidíme tedy, jak rychle a zda se daná záležitost dostane do skutečného světa. Vzdálenou budoucností je pak dozajista i kompozitní karoserie suplující těžké baterie, o níž jsme hovořili nedávno. Jedinou reálnou věcí je tedy elektromobil Volvo C30 s výkonem 120 koní a dojezdem 150 km, který ale pro změnu nikdy nebyl ve veřejném prodeji, z obvyklých důvodů...


Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde - 1 - Volvo C30 indukcni dobijeni 01Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde - 2 - Volvo C30 indukcni dobijeni 02Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde - 3 - Volvo C30 indukcni dobijeni 03Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde - 4 - Volvo C30 indukcni dobijeni 04Volvo otestovalo indukční dobíjení, bez úprav infrastruktury to ale nepůjde - 5 - Volvo C30 indukcni dobijeni 05
Volvo dotáhlo výzkum indukčního dobíjení do úspěšného konce. Nasazení v reálném světě je však prozatím přinejmenším diskutabilní

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše