Vtip dne: spotřeba Opelu Ampera činí 1,2 litru benzinu na 100 km

 | 56 příspěvků | 28.9.2011 Walter Kraft
Reagovat

goes

a proc by za tu spotrebu j.. | 28.9.2011 07:08reagovat
avatar

a proc by za tu spotrebu jezdit nemohla, pokud by byl vhodny provoz s castou zmenou rychlosti apod. dokaze dost rekuperovat, pokud s tim pak bude nekdo jezdit do prace, je schopen v pohode jezdit za ony spotreby. Samo pokud se najede na dalnici a pojede 1000 km, tak tezko.

Skoda, ze pohled na spotrebu je u redakce stejne "zabedneny" jako u tvurcu toho auta. Oba resi jenom extremy, ne to mezi tim. No co uz. Hlavni je, ze Walter je ten "vice bystry"

Zobrazit reakce..

vana

I když s hlavní myšlenko čl.. | 28.9.2011 07:09reagovat
avatar

I když s hlavní myšlenko článku hlubice souhlasím, musím upozornit na pár významných detailů.

Za prvé - na trasu popsanou v úvodu spotřebuje i elektromobil a hybrid oněch 25 kWh, na rozdíl od čistě spalovacího pohonu se jim však část energie vrátí rekuperací. Tato část bude tím významnější, čím je trasa složitější a vyžaduje více plynuleho brzdění. Takže skutečná spotřeba opravdu může být citelně nižší.

A k vlastní metodice - extrémně nízké spotřeby v podstatě vyjadřují stav dosažitelný při cestách na kratší vzdálenosti s dobíjením v koncových bodech. Zatajení spotřeby elektřiny je sice lumpárna, z hlediska paliv a emisí však výsledek určitou vypovídací hodntou má.

Pokud však jsou výsledky prezentovány jako dlouhodobá spotřeba - tj. na libovolně dlouhou cestu, řešil bych to jednoduše - nalil bych testérům do nádrže 12 litrů, stanovil trasu 1000km a co neujedou nechal bych je dojít pěšky případně i dotlačit auto až do cíle. Pak by si rozmysleli lhát

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Heppner

Reakce na: a proc by za tu spotrebu j.. | 28.9.2011 07:48reagovat
avatar

Ne, to opravdu nemohla. Na normální stokilometrové trase 1 600 kg těžké auto energií, jenž můžete dnes reálně dostat z 1,2 litrru benzinu, opravdu nepřemístíte.

Nepřihlášený Heppner

Reakce na: I když s hlavní myšlenko čl.. | 28.9.2011 07:56reagovat
avatar

Rekuperace je fakt, ale bral bych to jako příspěvek efektivitě pohonu. Že hybridní pohon může být efektivnější tu myslím nikdo (a všiml jsem si toho v jiných článcích) nerozporuje. Navíc jak významná může být při klidné jízdě? Jednotky procent? Kdo ví jestli, však při takové skoro nebrzdíte.

Ale to tady není podstatné. Výsledná spotřeba i s rekuperací bude nějaká, ale rozhodně nebude taková, jakou uvádí testy.

Jinak i uvádění samotné spotřeby hodnotu má, ale nejde to přece klást na roveň spotřebě dnešních spalovacích motorů. Naprosto souhlasím s tím, aby to bylo přepočítáváno do jedné metodiky. Ono to nikdy nebude přesné, protože když se to přepočítá do l/100 km, někdo řekne jak a podvod je zpátky (viz americké eMPG), když kWh, tak jaké to budou? Ale všechno bude lepší než dnešní stav.

Ano, souhlasil bych s dlouhodobou hodnotou. Tohle se měří na pár km a pak dopočítá. Pokud by to měla být 1 000 km cesta, mělo by to větší vypovídací hodnotu, i kdyby se to nijak nepřepočítávalo.

Článek volá jen po pravdě, proto ho podepisuji. Říkat, že Ampera jezdí za 1,2 litru je opravdu těžce zavádějící.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza42

.......z hlediska paliv a.. | 28.9.2011 07:59reagovat
avatar

.......z hlediska paliv a emisí........ je to taky lumpárna. Celková účinnost výroby el. energie od elektrárny po elektický pohon je srovnatelná se spalovacím motorem. Takže je to úplně o ničem. Jedinou vyjímkou je městský provoz, kde spalovací motor prohrává. Neumí efektivně podávat výkon 0-5kW pro mětské posunování.

Otázkou ovšem je, jestli vrcholem ekologie pro město bude, až budou lidé stát celé dopoledne v dopravní zácpě elektromobilů. Jestli náhodou není efektivnější a levnější dobudovat dopravní infrastrukturu po které by se jezdilo běžných 100km/h s běžným spalovacím motorem.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený xpert

Reakce na: a proc by za tu spotrebu j.. | 28.9.2011 08:05reagovat
avatar

opacny extrem? pokud je opacnym extremem lzi pravda, pak rozhodne :) s volanim po uvadeni skutecnych udaju zohlednujicich spotrebu energie ze vsech zdroju muzu akorat souhlasit.

Nepřihlášený josephko

Veľmi dobrý a zaujímavý čl.. | 28.9.2011 08:07reagovat
avatar

Veľmi dobrý a zaujímavý článok. A zase ho pravdepodobne musel napísať Nemec. Pred časom len Nemci poukázali na to, že vodíkové a hybridné autá nie sú vôbec také úsporné, ako sa o nich hovorí. Na dlhších trasách je úspornejší moderný diesel.

Nepřihlášený ctenar

Děkuji za článek, je úžasn.. | 28.9.2011 08:27reagovat
avatar

Děkuji za článek, je úžasné jak se dnes "generuje" neuvěřitelné množství strojů, které začínají popírat fyzikální zákony. Pokud to vezmu "selským" rozumem: tj. "něco"naplním do nádrže (uhlovodíkové palivo, uhlí, plyn, uran pro výrobu elektrické energie) je účinnost následující - spalovací motor cca max 35 %, elektromotory cca 90% - výroba elektrické energie s účinností 40% a dostáváme co? V podstatě stejnou účinnost....ale dle byrokratů nikoli, jak se říká "papír snese vše" Záleží pouze na způsobu, jakým se na příslušném místě "začarují" s čísly a je to. Hlavně to chce nějaké dotace a je to. Europitomci bohužel těmito kouzly zcela zničí poslední upadající zbytky evropského hospodářství. Bravo, perpetum mobile je na spadnutí.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza42

Tak pokud jde o hospodařen.. | 28.9.2011 08:28reagovat
avatar

Tak pokud jde o hospodaření s energií, tak rozumný by byl přepočet na spotřebu primárních energií. S ohledem na zem, kde je takový vůz provozován by byla spotřeba vyjádřena: X litrů ropy, Y kg uhlí, Z m3 plynu.......

Elektřinu nelze brát jako zdroj energie, je to jenom přenosové médium. Takový dlouhý ohebný klacek, kterým lze věci postrkovat z elektrárny.

Pokud jde o cenu, tak ropná paliva vychází v přepočtu s ohledem na nižší účinnost spalovacího motoru kolem 5Kč/kWh. Takže elektřina z OZE je většinou dražší než ropa, naopak JE a uhelná energie je levnější než ropa.

Nepřihlášený Bismarck

Myslim si, ze kazdemu z na.. | 28.9.2011 08:44reagovat
avatar

Myslim si, ze kazdemu z nas je jasne, ze euroblbci si nevidia dalej ako na spicku vlastneho nosa a ze ich IQ by urazilo aj hojdacieho konika :-D

Pri hybridoch je naozaj uzasna vec rekuperacia, ktora za istych okolnosti dobija akumulatory, cim zvysuje dojazd a znizuje spotrebu paliva. Toto asi nikto nepopiera. Ale aka bude spotreba hybridu, ked sa baterie vybiju? Keby aspon tie baterie tolko nevazili a nezaberali tolko miesta. Podla mna nie je zrovna najefektivnejsie vlacit so sebou vybite a tazke baterie, ktore akurat zvysia spotrebu spalovacieho motora. A tiez je pravdou, ze treba uvadzat aj to, ze dobijanie akumulatorov zo siete tiez nieco stoji a ze ta energia sa len tak z nicoho nerobi. Toto nikto z EU prdochov nezohladnuje v posudzovani hybridov!

franta lopata

Přeci jen komodity pro výr.. | 28.9.2011 11:54reagovat
avatar

Přeci jen komodity pro výrobu akumulátorů nejsou nevyčerpatelné a zvýšení poptávky po komoditách přinese i zvýšení ceny komodit. Je to dobře vymyšleno. O peníze jde až v první řadě.

Nepřihlášený Jan

Článek pouze komplikovaně.. | 28.9.2011 15:59reagovat
avatar

Článek pouze komplikovaně poukazuje na to, co dojde i 10-ti letému klukovi, že k uváděnému množstí paliva je potřeba přičíst nabití baterek. Škoda času na takové objevné články.

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Článek pouze komplikovaně.. | 28.9.2011 20:00reagovat
avatar

Nebyl bych takový optimista. Vzhledem k faktu že to nedochází spoustě mnohem starších lidí, včetně odborných motoristických redaktorů a nejspíše i europoslanců tak jsou takové články bohužel potřeba.

Nepřihlášený mibi

zacatek testu = plne bater.. | 29.9.2011 08:16reagovat
avatar

zacatek testu = plne baterky , plne nadrz , pak dostatecne dlouha trasa , konec testu - doplnit nadrz na plnou a auto pres wattmetr dobit opet do 100 procent. No a pak prepocitat na litry benzinu , nebo kc/ km a kazdemu budou jasne naklady . Samozrejme je to velke zjednoduseni , protoze naklady na ciste spalovaci motor a udrzbu lze celkem dobre spocitat , v podstate cena vlastnictvi na napr. 100.000 km , u hybridu k tomu bude nutne pripocitat i dalsi polozky a vymenu baterek po x cyklech .

Nepřihlášený Salada

Ono to s tou vyšší spotřeb.. | 29.9.2011 08:17reagovat
avatar

Ono to s tou vyšší spotřebou nemusí být pravda (a asi není). Nejen že nižší spotřeba je díky rekuperaci při brždění ale podívejte se třeba na tento obrázek - http://www.autoforum.cz/technika/otacky-motoru-a-spotreba-pa liva-co-je-efektivni-a-proc/obrazek/2

Efektivita výroby mechanické energie z paliva závisí jednak na otáčkách, jednak na míře zatížení motoru. U hybridu (pokud má dostatečně výkonné akumulátory a elektrický motor) tak můžete spalovací motor provozovat naprosto nezávisle na aktuální potřebě výkonu pro pohyb. Spalovací motor vždy poběží v optimálních otáčkách při optimálním zatížení. Pokud už budou akumulátory plné, motor se vypne a pojede se čistě na EE. Až začne energie docházet, zase se spalovací motor nastartuje. Podívejte se, s jakou celkovou účinností běží spalovací motor dnes (občas se jen šouráme v zácpách, stojíme, pak se rozjíždíme...). Jak je z grafu vidět, při nízkých otáčkách (a i nízkých zatížení) je účinnost mnohem horší.

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Ono to s tou vyšší spotřeb.. | 29.9.2011 09:17reagovat
avatar

Salada: když pominu že zrovna ten graf co na něj odkazuješ je naprosto zmatený (vyplývá z něj že měrná spotřeba je nejmenší při malém zatížení motoru což je samozřejmě nesmysl) tak docela zapomínáš na ztrátovost procesu výroby elektřiny generátorem, nabíjení a vybíjení aku a zpětné přeměny na mechanickou energii. Tipnul bych si že šmahem přijdeš nejmíň o 30%, což je taky obrovské číslo.

ferovychlap

Člověk nemusí být zrovna g.. | 29.9.2011 11:44reagovat
avatar

Člověk nemusí být zrovna génius a dokonce ani fyzik, aby si dokázal spočítat, že pokud účinnost spalovacího motoru je cca 20% a jsou vozy (i velikosti Ampery), které dokáží ujet 100 km se spotřebou pod 6 litrů, pak stejné auto (velikosti Ampery) dokáže s elektromotorem, kde je účinnost i více než 90%, ujet stejnou vzdálenost pod 2 litry. I v každém konvenčně poháněném automobilu je od spalovacího motoru mechanicky poháněn generátor (alternátor), který vyrábí a dodává elektřinu pro všechny elektrické a elektronické systémy ve voze (a těch je čím dál více), včetně zapalování. Nevyužitou energií jsou dobíjeny akmulátory jako zásoba energie na dobu, kdy je spalovací motor mimo provoz (také k jeho spuštění). Mimochodem právě proto, že je alternátor poháněn vždy mechanicky a vyrábí konstantní množství energie (v závislosti na otáčkách), je celkem úsměvné, jak někteří experti v honbě za nižší spotřebou, vypínají rádio, světla a vše co může spotřebovávat elektřinu. To vše v bláhové představě, že nižší spotřeba el. energie je totéž co nižší spotřeba benzínu/nafty. Pravda je taková, že alternátor se bude točit pdle toho, jak rychle se točí spalovací motor (ten udává spotřebu) a elektřinu bude vyrábět podle toho, ne podle toho jestli svítí světla. Ale pokud někomu tento "placebo efekt" pomáhá, proč ne. ;o) Není tak složité představit si vůz, kde dostatečně silný spalovací motor (ne silný na pohon auta, ale silný na pohon alternátorů) spaluje minimální množství fosilních paliv s konstantní spotřebou (je mu jedno jestli jede auto do kopce či z kopce, jestli je prázdné nebo táhne plný vozík), kde se energie získaná z paliva mění nejen na kinetickou energii s co možná vejvyšší účinností (využití výfkových plynů pro přeplňování, využití tepelné energie pro vytápění vozu), ale jím poháněné alternátory vyrábí el. energii v takovém množství, aby dokázala pohánět čtyři malé, nezávislé elektromotory u jednotlivých kol, zajistil dostatek energie pro palubní elektroniku automobilu a přebytek vyrobené energie opět..

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Člověk nemusí být zrovna g.. | 29.9.2011 12:04reagovat
avatar

ferovychlap: opravdu nemusíš být génius, ale kdybys byl aspoň fyzik nikdy bys nenapsal takový blud o konstantní výrobě proudu alternátorem v závislosti na otáčkách. Naopak bys dobře věděl, že naprostou většinu své provozní doby alternátor produkuje pouze tolik proudu, kolik zrovna odebírají připojené spotřebiče (vč.akumulátoru), tj daleko míň než by odpovídalo jeho schopnostem při daných otáčkách. A že i zapnutí světel zvýší jeho mechanický odpor a tím i zatížení a spotřebu motoru.

Stejně tak je mylná tvoje představa že spalovací motor má při pohonu generátoru třikrát vyšší účinnost než při přímém mechanickém pohonu auta.

Všechny tvé další závěry jsou proto zcela mimo realitu.

ferovychlap

To vana: Nikde jsem nenaps.. | 29.9.2011 14:54reagovat
avatar

To vana: Nikde jsem nenapsal, že má spalovací motor vyšší účinost, když pohání generátor. Účinnost spalovacího motoru je pořád stejná (t.j. nízká) bez ohledu na to co pohání. Psal jsem, že spotřeba motoru, který pohání auto přímo je různá podle zatížení motoru (zjednodušeně) a je jedno jaký motor to je. Ovšem pokud se motor s nízkou účinností (spalovací) požije pouze pro pohon generátorů, pak je jeho zatížení konstantní.

Ovšem pokud jsi si jistý, že: "i zapnutí světel zvýší jeho (alternátoru) mechanický odpor a tím i zatížení a spotřebu motoru", pak není co dodat. Mechanický odpor alternátoru tvoří jen ložiska rotoru a tření.

Alternátor u automobilů se otáčí od nastarování spalovacího motoru až do jeho vypnutí a úplného zastavení. Principy činost altrnátoru si dokážeš najít i na Internetu.

Máš pravdu, že vyrábí (nebo může vyrábět) více elektřiny než vyžaduje síť atomobilu a to je další důvod proč nevyužitou energii zpracovat přímo pro pohon vozu.

Pokud si u zahradní chatky zapneš generátor na elektřinu (stejný princip - spalovací motor pohání alternátor-y), tak je jedno jestli v chatce svítíš nebo jsi potmě. Generátor bude dodávat pořád stejné množství elektřiny do sítě a spotřeba benzínu bude pořád stejná. A pokus si myslíš, že po zapnutí elektrického grilu začne motor generátoru "žrát i trávu kolem chatky" nebo snad dokonce bude mít snahu snížit otáčky a "chcípnout", tak jsi na omylu. Ovšem pokud ti ten "pocit" pomáhá k leší spotřebě, pak jezdi klidně bez světel :D

Nic to nemění na faktu který jsem napsal v prvním odstavci prvního příspěvku - a je komické, že autor článku to v podstatě zmiňuje a vysvětluje, přesto se tomu diví.

Zobrazit reakce..

goes

ja tedy mam doma dizl alti.. | 29.9.2011 17:00reagovat
avatar

ja tedy mam doma dizl altik na par kilovatu jako zalozni stroj a on zvysuje otacky s rostouci zatezi a rozdil otacek mezi volnobehem, kdy neni zapnuto nic a maxime odberu je pomerne zasadni. Musim napsat vyrobci, ze chci reklamovat...

Nepřihlášený joe

Mech. odpor allternátora (.. | 29.9.2011 18:25reagovat
avatar

Mech. odpor allternátora (ako ľahko sa točí) sa skutočne mení podľa odoberaného prúdu - čím vfäčší prúd, tým ťažšie sa altern. otáča. Ale inak s´fer.chlapom súhlasim, a to mám vraj IQ 156

franta lopata

Co to je za auto to IQ 156.. | 29.9.2011 18:43reagovat
avatar

Co to je za auto to IQ 156? To neznám.

vana

Reakce na: To vana: Nikde jsem nenaps.. | 29.9.2011 20:25reagovat
avatar

ferovy chlap: napsal jsi " ... jsou vozy, které dokáží ujet 100 km se spotřebou pod 6 litrů, pak stejné auto dokáže s elektromotorem, kde je účinnost i více než 90%, ujet stejnou vzdálenost pod 2 litry..."

Pokud se shodneme že neexistuje elektromotor který by fungoval na tekuté palivo (abys mu mohl naměřit ty dva litry spotřeby), předpokládám že v obou případech auto pohání spalovací motor. Ovšem jednou se spotřebou 6 litrů a podruhé 2 litry. Účinnost druhého proto musí být zákonitě 3x větší. A já se ptám proč ?

A co se týká alternátoru a jeho mechanického odporu prokazuješ hrubé technické nezalosti a absenci základního technického rozhledu. Omlouvá tě snad jen že opravdu nejsi fyzik, ovšem nedával jsi pozor ani na ZDŠ. Takže - mechanický odpor zatíženého generátoru je způsoben především elektromagnetckými silami, které jsou úměrné odebíranému proudu a působí proti směru otáčení. Samotné tření ložisek je proti tomu téměř zanedbatelné. Chápu že se v tomhle nemusíš úplně vyznat ale když už někdo ztrácí čas aby tě zadarmo poučil, tak se nesnaž ho zesměšňovat ale raději dávej pozor a zkus problematiku pochopit.

Mimochodem, kdyby to fungovalo podle tvých představ, nemusely by se generátory v elektrárnách pohánět obřími turbínami ale snadno by je roztočil relativně malý elektromotor a problém s energiemi by byl na celé Zemi jednou provždy vyřešen.

Ti co dávali ve fyzice na ZDŠ pozor vědí že to tak jednduše nejde a ušetří si marné pokusy. Pokud mi nevěříš, nedbej posměšků, vyrob takové perpetum mobile a posuň lidstvo dál.

Nepřihlášený Salada

ferovy chlap: Pokud by gen.. | 30.9.2011 07:30reagovat
avatar

ferovy chlap: Pokud by generátor v té chatce běžel a já nic neodebíral, kam by se asi ta vyrobená energie dodávala? Výroba vždy odpovídá spotřebě. Pokud vše vypnu, generátor nebude dodávat žádnou energii (kromě nějakých vlastních ztrát).

Nepřihlášený Salada

vana: Co jsem pochytil (ov.. | 30.9.2011 07:43reagovat
avatar

vana: Co jsem pochytil (ovšem mohu se mýlit) největší účinnosti se dosahuje při skoro maximálním výkonu při daných otáčkách. Ovšem pozor, ne poblíž absolutního maximálního výkonu motoru. Optimální otáčky jsou někde kolem 3000 (jak pro jaký motor). Takže pokud má motor max výkon 100kW při 5500ot a při 3000ot má 80kW, je vhodné ho provozovat někne na 75kW při 3000ot. Je to jen příklad. Toho v běžném provozu (kromě dálnice) dosáhnete u klasického pohonu málokdy.

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: vana: Co jsem pochytil (ov.. | 30.9.2011 08:09reagovat
avatar

Salada: souhlasím že v běžném provozu se spalovací motor od svého optima občas dost vzdaluje. Na druhé straně jsem přesvědčený, že náhrada klasických mechanických převodů soustavou generátor - akumulátory - elektromotor včetně řízení a regulace je natolik ztrátová, že situaci běh motoru v optimu už nezachrání a v součtu to vyjde hůř. Možná v menších rychlostech a členité trati bude elektrosoustava výhodnější, ale při vysokých rychlostech a zatížení budou její velké ztráty hendikepem (hádám nejmíň 30%)

Nepřihlášený Honza42

No to právě řeší hybridy... | 30.9.2011 10:08reagovat
avatar

No to právě řeší hybridy. Dieselelektrický přenos nemá smysl při odběru většího výkonu, protože je efektivnější přímý přenos výkonu mechanickou cestou (zrychlování, jízda ustálenou rychlostí větší než dejme tomu 60km/h). Při nižších odběrech je lepší elektrická trakce a doplňování baterek pulzním zapínáním dieslu. Takže jízda třeba 5 minut na baterky a potom na chvíli zapnutí dieslu. Jenže ani na to nemáme vhodné uložiště elektrické energie. Pořád vysoká hmotnost baterek a při neustálém cyklování nízká životnost.

Přesto je hybrid lepší řešení než plug in elektromobil.

Nepřihlášený Diamant

Reakce na: Rekuperace je fakt, ale br.. | 30.9.2011 10:51reagovat
avatar

Som presvedčený, že aj u hybridu platí, že čím jednoduchšia trasa, tým nižšia spotreba. Prejazd mestom alebo kopce síce prinesú viac rekuperovanej energie, ale aj premena pohybovej energie na elektrické má nejakú účinnosť a 100% to nie je ani zďaleka. Takže najlacnejšia energia je tá, ktorú ani nevyrobíme, čiže nespálime toľko benzínu, nerozhýbeme auto na zbytočne vysokú rýchlosť a potom ju premieňať na elektrinu.

Aj mne mimoriadne vadí takáto metodika udávania spotreby. U plug-iny hybridov by mali udávať spotrebu benzínu/nafty pri jazde čisto na naftu a spotrebu elektrickej energie pri jazde čisto na elektrinu. Takto by išlo obdobné autá navzájom aj porovnať.

Ale ak to takto bude pokračovať, tak si založím firmu na prestavbu áut na alternatívny pohon. Princíp bude založený na tom, že budem ťahať auto iným autom (pokojne aj ruským ZILom so spotrebou 15 litrov), ale hlavne, že to ťahané auto pôjde za magických 0 litrov. Možno na to dostam aj dotáciu z Bruselu :D

Salda: Áno, máš pravdu, že účinnosť spaľovacieho procesu závisí od otáčok a záťaže motora. Ale bohužiaľ na to, aby si dodal do akumulátora 100% energie jej tam potrebuješ dodať až 140%. Účinnosť elektromotora je 90%, účinnosť generátora asi 80%, takže celkovo má proces dobíjanie aku a výroba mechanickej energie z elektrickej účinnosť cca 51%. Takže zjavne ani tadeto cesta nevedie.

Ferovychlap - alternátor v aute nevarába konštantné množsto energie v závislosti na jeho otáčkach. Zabudol si na maločkosť, že alternátor má aj regulátor, ktorý množstvo vyrábanej energie riadi v závislosti na tom, koľko je jej práve treba. A ten generátor, ja mám 650W a ke%d do nej zapnem vŕtačku a vrták sa mi v materiále zakúsne, tak generátor zdochne, nakoľko už toľko energie nedokáže vyrobiť. Ak by bola pravda to, čo tvrdíš "Mechanický odpor alternátoru tvoří jen ložiska rotoru a tření.", tak by nám stačilo poháňať lokomotívu s výkonom 1000 kW štartérom z Felicie o výkone 1 kW. Ten 1 kW štartér by pred..

goes

Diamant: z mych nemalych j.. | 30.9.2011 12:21reagovat
avatar

Diamant: z mych nemalych jizd hybridem mohu rici, ze nejvetsi efekt snizeni spotreby vuci benzinovemu autu dochazi v meste a primestskem provozu. cim je jizda plynulejsi, tim je uspora mensi. Kdyz si das temponat a 90 kmh, tak jedes furt na benzinovy motor, jako bys mel benzinove auto.

Nepřihlášený Honza42

Tak nějak. Kdo jezdí hlavo.. | 30.9.2011 13:19reagovat
avatar

Tak nějak. Kdo jezdí hlavou mimo městské zácpy, tak u hybridu nemůže očekávat zázraky. Kdo jezdí jako pošuk brzda plyn, dočká se velké úspory.

V mimoměstském provozu, navíc kde jsem na silnici sám a znám trasu, tak by mi hybrid moc nepřinesl. Prakticky nebrzdím, co nejvíce dojíždím na nejvyšší kvalt s nulovou spotřebou. Město mne nezajímá, prakticky tam nejezdím.

Nepřihlášený Honza

Reakce na: To vana: Nikde jsem nenaps.. | 30.9.2011 13:42reagovat
avatar

to FerovyChlap -

GRATULUJI - právě jsi vyvrátil zákon zachování energie a vymyslel perpetuum mobile!

To, že má alternátor stále stejný (mechanický+ indukční) odpor závislý jen na otáčkách bez ohledu na odebíraný proud, to je na Nobelovku! Tento týden už druhý vyvrácený základní zákon fyziky! Ale proti tomuhle jsou hoši z CERNu se svými nadsvětelnými částicemi trapní žabaři ...

A hlupáci z BMW a Fordu si zbytečně komplikují život vypínáním alternátoru, když je motor"pod plynem" a jeho opětovným zapínáním při volnoběhu a brždění.

Nepřihlášený Honza

Nemýlím-li se, je Amprea z.. | 30.9.2011 13:55reagovat
avatar

Nemýlím-li se, je Amprea zhruba stejně veliká, jako Astra. Zkusil jsem si spočítat návratnost investice do Amprey - za předpokladu, že jezdí jen na elektřinu a elektřina je zadarmo

Pro Amperu byl nejpříznivější městský režim - tam mi to vyšlo oproti benzínu na 250 tis. km a oproti naftě na 330 tis km. Pro mimoměstský cyklus - opět s nulovou spotřebou mi návratnost vyšla oproti dieselu na 450 tisíc.

To chce opravdu velké zelené uvědomění (nebo velké pozérství), aby si Amperu člověk koupil.

A jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než se ukáže, že elektromobily vlastně přírodu taky nešetří (jak se ukázalo u biopaliv)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza

Reakce na: Děkuji za článek, je úžasn.. | 30.9.2011 13:58reagovat
avatar

to čtenář - dík, nenapsal bych to líp!!!

Nepřihlášený Diamant

goes - áno, najviac sa dá.. | 30.9.2011 14:23reagovat
avatar

goes - áno, najviac sa dá ušetriť s hybridom v meste (mám dosť nalietané s Lexusom 600 hL, tam sa dá ušetriť iba v meste), ale celkovo najnižšia spotreba je aj napriek tomu mimo mesta. Teda pri dodržiavaní rýchlostných limitov. Konkrétne u toho Lexusu je výkon elektromotra malý (15 kW), kapacita batérií je nedostatočná (dá sa pri veľkej snahe a sebazapieraní prejsť max. 2 km) a dlhší zjazd z kopca batérie naplní a už sa energia nemá kam ukladať a na elektrinu to auto ide len do 50 km/h, čo je v meste neraz málo ale aj mimo mesta by išlo elektrinu častejšie využiť.

Ja osobne proti hybridom nič nemám, pokiaľ teda neobmedzujú kufor ako u toho Lexusu. Ale kým tie batérie nevystačia aspoň na 15-20 km jazdy elektromotor nebude mať výkon minimálne 20% výkonu spaľovacieho motora, tak to nemá význam.Čisté elektromobily považujem za nezmysel, ktorý je v praxi nepoužiteľný. Ale hybridy sú v súčasnosti asi jedinou cestou, ako reálne znížiť spotrebu. Ono prakticky jediná cesta znižovania spotreby je premieňať energiu pri brzdení na elektrinu, namiesto tepla.Veľa ľudí dnes stále nejazdí predvídavo a snaží sa jazdiť plynulo a čo možno najmenej brzdiť.

Nateraz vidím riešenie zníženia spotreby v downsizingu a kombinácii s hybridom. Ale ten motor by mal ideálne mať napr.4 nezávislé valce, ktoré by sa k hnaciemu hriadeľu prevodovky mohli nezávisle pripájať podľa potreby. Pri ustálenej jazde by bol motor jednovalcom a naopak pri akcelerácii by sa zapojilo viac valcov. Brzdenie motorom by neexistovalo, motor by sa zastavil a brzdil by motor/generátor. Krátkodobé zmeny v požadovanom výkone by pokryl elektromotor a dlhodobejšie zmeny tie valce navyše. Kvoli rovnomernému opotrebeniu a udržaniu prevádzkovej teploty by sa valce postupne striedali. Niečo najpodobnejšie používajú 8-valce a najnovšie to prinesie aj motor 1,4 TSI, ktorý dokáže vypínať 2 valce.

Rovnako by bolo zaujímavé vedieť, aké straty má KERS? Pre jazdu v meste alebo cez obce by to tiež nemuselo byť zlé riešenie.

Nepřihlášený Diamant

Zabudol som napísať, že sp.. | 30.9.2011 14:35reagovat
avatar

Zabudol som napísať, že spaľovací motor sám o sebe má dosť veľké "réžijné" náklady. Proste len na to, aby bežal na voľnbehu spotrebuje celkom dosť paliva. Stačí si pri rýchlosti povedzme 50 a 90 km/h vyradíte rýchlosť a budete držať motor v otáčkach, aké mal pred vyradením. Tá hodnota na palubnom počítači vás celkom prekvapí. A práve preto prišiel downsizing, znižovanie počtu valcov a pod. Proste treba minimalizovať trenie a straty v motore, udržiavať motor v čo najnižších otáčkach a pokiaľ to ide, tak aby motor bežal čo najkratšie.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza

Reakce na: Zabudol som napísať, že sp.. | 30.9.2011 20:09reagovat
avatar

To Diamant

Vlastní ztráty má i elektromotor a nabíjení a vybíjení baterie.

Jezdit v 50 či 90ti na volnoběh a přitom popohánět motor plynem může jen blázen a při zařazené rychlosti a noze sundané z plynu mají moderní motory nulovou spotřebu.

Při stání na světlech problém vlastní spotřeby řeší start-stop.

Když jsem hybrid trochu popohnal na dálnici, bral víc, než srovnatelné auto s automatickou převodovkou! A stál dvakrát tolik.

Jediné ospravedlnění pro hybridy je jízda po městě a jediné pro elektromobily je to, že v tepelné elektrárně se palivo spaluje s trochu větší účinností, než v motoru. Netroufám si ale posuzovat vliv ztrát při přenosu a nabíjení/vybíjení akumulátorů. Elektřina z obnovitelných zdrojů je několikanásobně dražší, než z uhlí, a o atomu nechtějí zelení ani slyšet ... takže k čemu je vlastně dobrý elektromobil?

Nepřihlášený Honza

... a ještě poslední provo.. | 30.9.2011 21:43reagovat
avatar

... a ještě poslední provokace ... rád bych viděl spotřebu v městském cyklu, kdyby do ní hybrid nastupoval s úplně vybitým akumulátorem. Automatika agregátu se snaží nabít akumulátor na optimum, čili po spuštění a na té krátké trati by hodně paliva padlo na dobití akumulátoru.

A další test by byla spotřeba v mrazu - ne všichni jezdí se svými hybridy v Kalifornii. Když mrzlo (stačilo jen 1 stupeň pod nulou), hybrid se do čistě elektrického režimu nikdy nepřepnul, a motor měl tu výše zmíněnou jalovou spotřebu, aby udržel volnoběh topil a vyhříval okna...

Nepřihlášený Diamant

Honza - ten pridaný plyn p.. | 30.9.2011 21:58reagovat
avatar

Honza - ten pridaný plyn pri rýchlosti 50 a 90 km/h a vyradenej rýchlosti je dobrý na to, aby si každý uvedomil, aké hodnoty spotreby sú na palubnom počítači a teda koľko spotrebuje motor len na to, aby sa udržal v daných otáčkach a pritom ešte nevyprodukuje žiadnu energiu na pohon auta (samozrejme, niečo spotrebuje alternátor, ale zase taká zásadná hodnota to nebude, ak nebudú bežať silné spotrebiče a nebude to krátko po štarte). A tým narážam na fakt, že ešte sú tu značné rezervy na úsporu. Samozrejme sa takto nejazdí!

To, že pri brzdení motorom je u motorov so vstrekovaním spotreba nulová je pravda. Ale tento fakt sa preceňuje. Na to, aby sa motor točil v týchto vyšších otáčkach je potreba omnoho viac energie, než na to, aby sa motor prevaľoval na voľnobehu. Takže je ekonomickerjšie uvoľniť plyn o čosi skôr a prísť ku križovatke zotrvačnosťou, než držať plyn dlhšie a potom brzdiť motorom. Ešte výraznejšie je tá úspora viditeľná pri zjazde z kopca. Ak sa v prvom prípade ide dole kopcom a brzdí sa motorom, tak je spotreba síce 0, ale pod kopcom treba hneď pridať a spotreba je celkovo vyššia, než v druhom prípade, kedy sa ide dole kopcom s vyradenou rýchlosťou, motor ide na voľnobeh a spaľuje povedzme 0,7 l/100 km a auto sa pod kopcom ešte chvíľu gúľa vpred zotrvačnosťou a pridať plyn treba omnoho neskôr, ako v prvom prípade.

A aj tu je priestor na vylepšenia. Napr. v Octavii II funguje servo aj pri vypnutom motore, ak je zapnuté zapaľovanie a prekročí sa určitá rýchlosť. Tak len doplniť elektrickú vývevu pre posilňovač bŕzd a motor sa pri jazde dole kopcom alebo dojazde ku križovatke / začiatku obce môže vypínať automaticky.

Nepřihlášený Diamant

Honza - hybrid sa rovnako.. | 30.9.2011 22:03reagovat
avatar

Honza - hybrid sa rovnako ako iné benzínové auto aj v zime zahreje na prevádzkovú teplotu a potom už systém vypínania motora funguje normálne.

Akumulátory sa behom motora nedobíjajú. Jedine ak by ich nabitie kleslo pod 30%, tak sa dobijú. Ale pásno nad 30% sa dobíja len rekuperáciou pri brzdení a brzdiť treba aj krátko po naštartovaní.

Aj vypínajúci sa motor produkuje dostatok tepla na kúrenie.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza

Reakce na: Honza - hybrid sa rovnako.. | 1.10.2011 22:16reagovat
avatar

Jezdil jsem v Nissanu Altima hybrid (shodná technologie, jako Toyota Camry hybrid) a motor se mi v teplotách pod bodem mrazu za celý den nevypnul. Pravda, hrozně jsem se prohřešil, protože jsem nechtěl zmrznout a zapnul jsem si topení.

A to o těch akumulátorech je čirá teorie, protože prakticky to žádný hybridista radši nezkouší, protože by přišel o iluze a usvědčil by EHK ze lží. A moje praktická zkušenost (pokud mohu věřit ukazateli nabití v té Altimě) - i při jízdě do kopce se vybitý akumulátor nabil na 70% (zkoušel jsem předtím čistě elektrický dojezd, ujel jsem skoro 2 míle a vybil ho na15%, níž už mne elektronika nepustila).

A hlavně - přád ten hybrid stojí dvakrát tolik, co normální auto a elektromobil třikrát. Kdyby to EU myslela opravdu vážně, nařídila by nižší sazby DPH pro taková auta. Takhle je to jen b...

Nepřihlášený Diamant

Neviem, kedy bola tá Altim.. | 1.10.2011 23:05reagovat
avatar

Neviem, kedy bola tá Altima vyrobená, ale Lexus LS600hL sa správa tak, ako som písal. Baterky sa samé len tak nenabíjajú. Iba pri poklese pod 30% kapacity.

Nepřihlášený Miki

A neplatí ta spotřeba 1,2.. | 3.10.2011 08:48reagovat
avatar

A neplatí ta spotřeba 1,2 pouze na prvních 100km? (tzn. třeba 60 km na elektřinu a zbytek na benzín).

vana

Pochopitelně že to platí p.. | 3.10.2011 10:39reagovat
avatar

Pochopitelně že to platí pouze pro prvních x kilometrů, dyť o tom je celá tahle diskuze.

Akorát že tuhle informaci výrobci decentně tají.

Nepřihlášený MedaBeda

Ale ono to platí. Zaplatít.. | 4.10.2011 21:01reagovat
avatar

Ale ono to platí. Zaplatíte jenom benzín a baterky si dobijete zadarmo z nějaké zásuvky ve své kanceláři euroúředníka :-).

Nepřihlášený Roman

Reakce na: Nemýlím-li se, je Amprea z.. | 5.10.2011 13:57reagovat
avatar

Tak co, Ferovychlape? Cekam na Tvou reakci! Posklebovat se umis, ale kdyz je ti dokazano, jak ses ztrapnil, tak ticho po pesine, co? Hrozim se toho, ze cloveci s podobnym rozhledem rozhoduji o zivote mem, nebo mych deti. Mam na mysli Jaderky versus vetrniky a solarka a podobne veci.

P.S. pro zajimavost. Vy ostatni normalni - zkuste si nekdy u automobilu Skoda Favorit s karburatorem pri volnobehu zapnout svetla. Otacky motoru poklesnou o zhruba 100 ot/min.

vana

Taky jsem čekal jestli Fer.. | 5.10.2011 16:15reagovat
avatar

Taky jsem čekal jestli Ferovychlap dostojí svému jménu.

No nic, internet je plný takových hrdinů ... :-(

Nepřihlášený Ygorek

S článkem by se dalo souhl.. | 6.10.2011 06:33reagovat
avatar

S článkem by se dalo souhlasit, kdyby si autor nepletl energii s prací.

vana

A plete si ji opravdu ?.. | 6.10.2011 06:49reagovat
avatar

A plete si ji opravdu ?

Kde konkrétně ?

Nepřihlášený Jan CoolMan

Ačkoliv si podle článku my.. | 6.10.2011 12:29reagovat
avatar

Ačkoliv si podle článku myslím, že autor je tak trochu idiot:-) bohužel o přehnané proklamaci elektro mobilů má pravdu .... Jinými slovy je lepší nevymýšlet nic/maskovat možné lepší varianty... a akorat prohlubovat demagogii již vymyšleného principu :-) u ktereho se vi, ze proste budoucnost nema :-)

vana

Řek bych spíše že to nemá.. | 6.10.2011 12:39reagovat
avatar

Řek bych spíše že to nemá současnost. Budoucnost bych tak nezatracoval, byť bude asi vzdálenější.

Nepřihlášený Bismarck

Reakce na: To vana: Nikde jsem nenaps.. | 29.12.2011 09:32reagovat
avatar

to ferovy chlap:

Clovece, co si ty robil na fyzike???

Pri nezatazenom alternatore naozaj naozaj mozes pocitat len s odporom lozisk a pod. Ale akonahle alternator zatazis spotrebicmi, jeho odpor stupa v zavislosti na zatazeni. Dokonca ho uplne zastavis, ked ho pretazis.

Uvadzali sme do prevadzky velky motorgenerator a podrobili sme ho testom. Od behu naprazdno az do maximalnej zataze a kazdym zvysovanim zatazenia alternatora dochadzalo k postupnemu znizovaniu otazok, az nakoniec podotackova ochrana vyplasamotny motor.

A k ucinnosti spalovacieho motora. Dobre, ucinnost spalovacich motorov je povedzme niekde medzi 20-35%. Ale dalsim dolezitym parametrom je jeho efektivita. A ta zavisi od zatazenia a otacok, skus ist na jednotke trasu dlhu 100km po rovine... a potom tu istu trasu na patke rychlostou cca 80km/h. Ta ista ucinnost ale uplne ina efektivita.

Nepřihlášený Bismarck

Ferovy chlap ma ozaj medze.. | 29.12.2011 09:54reagovat
avatar

Ferovy chlap ma ozaj medzery a zakladne neznalosti.

Motorgenerator, ktory na chalupe vyraba elektrinu, ju bude vyrabat, ci je zatazeny alebo nie. Avsak spotreba tohto motorgeneratora bude zavisiet do zatazenia generatora-alternatora. Ked nebude zatazeny, motor pojde viacmenej len na volnobeh (alebo menovite otacky) a tomu bude zodpovedat spotreba. S rastucim zatazenim alternatora bude stupat aj spotreba motora.

Ak s tym nesuhlasis, vrat sa do zakladnej skoly.

vana

Bismarck: nic proti, ale u.. | 29.12.2011 09:58reagovat
avatar

Bismarck: nic proti, ale ucinnost a efektivita je to stejne akorat vyjadrene jinym slovem. Taky v tom nemas uplne jasno

Nepřihlášený slava

Reakce na: .......z hlediska paliv a.. | 23.4.2012 20:28reagovat
avatar

Z hlediska emisi pochybuju ze je na tom spalovaci motor stejne jako elektromotor. Pokud do emisi u elektromobilu pocitate od elektrarny tak u spalovaciho pocitejte i rafinerii.

Nepřihlášený Martin

Jestli si Slava myslí, že.. | 15.11.2013 12:42reagovat
avatar

Jestli si Slava myslí, že rafinérie čadí jako hnědouhelné elektrárny v Německu a v Severních čechách, tak by měl sešrotovat občanku a řidičák a nastěhovat se do nejbližšího ústavu. A co je na pálení úhlí obnovitelného jsem nepochopil nikdy ...

Nepřihlášený Martin

Je vymyšlená pro dynamicko.. | 15.11.2013 12:43reagovat
avatar

Je vymyšlená pro dynamickou jízdu a smyslem je zvýšit výkon při akceleraci. Pokud šetřím, tak jedu šetřivě a když jedu šetřivě, tak nic nerekuperuji. Tedy zase akorát BLÁBOLY !!!

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše