VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první

Němci tyto zprávy dementují, otázkou ale je, jestli nemlži. Pro Herberta Diesse je totiž tento postup jedinou možností, jak realizovat svůj plán na zvýšení tržní kapitalizace VW Group na více než dvojnásobek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první

14.10.2019 | Petr Prokopec

VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Němci tyto zprávy dementují, otázkou ale je, jestli nemlži. Pro Herberta Diesse je totiž tento postup jedinou možností, jak realizovat svůj plán na zvýšení tržní kapitalizace VW Group na více než dvojnásobek.

Hodnota koncernu VW Group se v současné době pohybuje okolo 89 miliard dolarů (cca 2,08 bilionu korun). To je na automobilku, která je největší na světě a pod kterou patří značky jako Bentley, Bugatti, Lamborghini či Porsche, relativně nízká částka. Není proto vlastně, že její šéf Herbert Diess touží po výrazném růstu. Pokud dojde na jeho slova, měl by mít koncern VW Group za pár let hodnotu 220 mld. USD (5,15 bil. Kč), dle soudobých měřítek by se tak jednalo o nejhodnotnější automobilovou firmu světa (tou je dnes Toyota s 219 mld. USD).

Otázkou však je, jakým způsobem toho Diess vůbec může dosáhnout. Zvláště v době, kdy výrobci stojí na prahu nové elektrické éry, která je bude stát obrovské peníze a na jejím konci vůbec nemusí stát zisk. Ostatně si stačí vzpomenout, že pouze před několika málo lety byly tytéž naděje spojené s diesely. Tyto pohonné jednotky se ale nyní na politickou podporu nemohou spolehnout ani v nejmenším, a podobně to může skončit s elektromobily.

Nicméně i kdyby elektrifikace nakonec skončila úspěchem, je otázkou, jak chce Diess dostat VW Group o tolik výš. Neměly by nás proto překvapit informace, o kterých neinformoval jen Bloomberg v posledních dnech, už se o ní mluví déle. VW by s výše zmíněným cílem měl jednotlivé značky osamostatnit, učinit veřejně obchodovatelnými a jejich části prodat na burze. VW by si ponechal kontrolní balík akcií, takže by o mnoho nepřišel, prodejem části značek by získal tolik potřebné peníze na vývoj elektrických aut a v neposlední řadě by zvýšil svou hodnotu.

Tento postup použil například FCA v případě Ferrari, jehož desetinu akcií nabídl na burze a nemůže litovat. Jen tržní kapitalizace Ferrari dnes činí skoro 30 miliard dolarů, tedy třetinu současné hodnoty celého VW. To jen ukazuje, jak je hodnota VW nízká - srovnatelné s Ferrari je u VW leda Lamborghini nebo Bugatti, už jen Škoda je cennější značkou, natož pak Audi či samotný Volkswagen.

Je tedy nepochybné, že obdoba kroku FCA - prodej částí většiny značek na burze - by hodnotu koncernu neskutečně zvedl, už tržní potenciál Lamborghini je nemalý. Hodnota italské automobilky je dnes odhadována na 11 miliard dolarů (257,42 mld. Kč) a dá se předpokládat, že na akciových trzích by se posunula do vyšších sfér. Právě Lamborghini by tak podle zákulisních informací mělo jít „na porážku” jako první a v závislosti na úspěchu či neúspěchu tohoto kroku by jej následovaly další značky.

Oficiálně se k tomu VW nevyjadřuje a nově pro Reuters uvedl pouze tolik, že spekulace spojené s možným prodejem části Lamborghini jsou „neopodstatněné”. Je ovšem třeba se ptát, zda jsou slova tiskového mluvčího VW Group pravdivá, respektive zda časem nedojde na jejich realizaci. Jak jsme zmínili, Diess nemá jinou šanci svého cíle dosáhnout a Němce - stejně jako ostatní značky čekají opravdu velké investice. Přes burzu vede cesta k zabití obou much jednou ranou.


VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první - 1 - Lamborghini Urus 2019 blue 01VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první - 2 - Lamborghini Urus 2019 blue 02VW chce prý prodat části svých značek, Lamborghini má jít na řadu jako první - 3 - Lamborghini Urus 2019 blue 03
Díky modelu Urus se produkce Lamborghini začíná přibližovat Ferrari. Hodnota Vzpínajícího se koníka je však více než dvakrát vyšší než v případě rozzuřeného býka, a to proto, že první firma na burze je a druhá nikoliv. To se ale může brzy změnit

Zdroje: Bloomberg, Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.