Výbava pro nesvéprávné: bez zapnutí pásu vás auto od GM nenechá rozjet

General Motors ve spolupráci s kampaní NHTSA připravila volitelný systém, který nedovolí vozu se rozjet - ani vyjet z garáže - pokud nebude řidič a spolujezdec připoután.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Výbava pro nesvéprávné: bez zapnutí pásu vás auto od GM nenechá rozjet

23.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Výbava pro nesvéprávné: bez zapnutí pásu vás auto od GM nenechá rozjet

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

General Motors ve spolupráci s kampaní NHTSA připravila volitelný systém, který nedovolí vozu se rozjet - ani vyjet z garáže - pokud nebude řidič a spolujezdec připoután.

Pokud se zajímáte o auta, pravděpodobně víte, že zranění posádky při nehodě je do značné míry zapříčiněno pohybem těl uvnitř auta. Ostatně, jezdci v závodních autech jsou připoutáni velmi pevně a v drtivé většině případů nehodu přežijí, naopak nepřipoutané dítě na zadním sedadle při nehodě letí čelním sklem ven, jak Besip občas ukáže v televizi.

Přesto však je zapnutí bezpečnostního pásu do jisté míry svobodnou volbou - chtělo by se říci naštěstí a zatím. Samozřejmě, v našem zákoně je uvedena povinnost se poutat na místech, která jsou pásy vybavena, avšak že pokud pás nezapnete, většina aut bude pouze pískat a blikat kontrolkou, jen málokteré vám však neumožní se rozjet.

General Motors nyní přichází s volitelnou výbavou zvanou Belt Assurance System (něco jako Ujištění se o zapnutí pásu), která by vozům měla neumožnit pohyb, dokud nebudou bezpečnostní pásy na předních dvou sedadlech zapnuté. GM na tomto poli spolupracuje s kampaní NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, tedy Úřad bezpečnosti dálniční dopravy) s názvem "Click it or Ticket", tedy "Zapni pás, nebo dostaneš pokutu".

Systém má využívat váhových senzorů v sedadlech, které tam už jsou kvůli airbagům či oné signalizaci nezapnutí pásu. V případě, že zjistí obsazení sedadla, ale pás zapnutý nebude, volič převodovky zůstane uzamčený v poloze P. Nastartovat tedy bude možné, rozjet se už nikoliv.

Proti používání bezpečnostních pásů nenamítáme vůbec nic, ani proti kampani za ně. Systém, který vám nedovolí se rozjet, pokud nejste připoutáni, však je dle našeho názoru hloupost a ten, kdo si jej z vlastní vůle pořídí, by měl být označen za nesvéprávného. Představme si situaci, kdy potřebujete přeparkovat vůz nebo vyjet z garáže a pak vystoupit, abyste ji zavřeli - zkrátka ujet pár metrů rychlostí nanejvýš chůze. Poutáte se v těchto případech ve vašem současném voze? Ani my ne, protože je to zbytečné. A pokud parkujete auto v garáži, takovouto proceduru podstupujete v podstatě denně.

S převodovkou v režimu Park však neodjedete nikam a abyste mohli těch pár metrů s autem urazit, museli byste se připoutat. Odtlačení vozu také nepřichází v úvahu, protože jednak kdo by to dělal, když může nastartovat a popojet, a jednak byste museli přesunout volič do polohy N, tedy Neutral, a to také nepůjde.

Kromě toho senzory mohou vypovědět činnost a i při zapnutém pásu vám nedovolit odjet. Zrovna u GM, které nyní svolává miliony aut po celém světě kvůli konstrukčním vadám, není spolehnutí se na čidlo úplně dobrým nápadem. A vždycky se najdou tací, kteří zapnou pás za sedadlem nebo podobným způsobem. Vůz to vyhodnotí jako zapnutý pás a dovolí přeřadit, avšak člověk v sedadle stejně de facto připoután nebude. A i kdyby se nic z toho nestalo, pořád platí jedno - kdo si na sebe pořizuje podobný bič, přiznává, že se v autě neovládá ani do té míry, aby si zapnul pás. Co od něj očekávat při jízdě? A nejde jen o to.

V poslední době jsme svědky toho, že alarmující procento lidí je ochotno se své svobody vzdát za do značné míry iluzorní bezpečnost. Americký web Autoblog má pod článkem o této novince anketu, kde se více než dvě třetiny respondentů vyjádřilo o systému jako o dobrém nápadu a třetina dokonce tak, že by měl být ve standardní výbavě. Proti němu se vyslovilo necelých třicet procent. A to jsme ve Spojených státech, kde lidi bývají na toto citlivější; dovedeme si představit, že v Evropě by bylo procento souhlasících výrazně větší.

Belt Assurance System by měl být zpočátku dostupný pro fleetové zákazníky do vozů Chevy Cruze, Colorado, Silverado a GMC Sierra, a sice jako bezplatná položka volitelné výbavy. Pro soukromé osoby zatím k mání nebude, v případě zájmu ze strany fleetových zákazníků však by se tam mohla dostat. A vzhledem k tomu, že v případech flotil se na preference těch, kteří auta skutečně užívají, ne vždy dostatečně hledí, zájem asi bohužel bude.


Výbava pro nesvéprávné: bez zapnutí pásu vás auto od GM nenechá rozjet - 1 - gm se bez zapnuti pasu nerozjede 01
Podle nového systému od General Motors se bez zapnutí pásu nerozjedete. I pro vyjetí z garáže tak má být třeba se poutat

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše