Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výkony aut rostou. Ale jak moc? A jak si stojí diesely proti benzinům?
25.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stalo se zvykem nabídnout novou generaci auta vždy trochu silnější, než tu předchozí. Kam až to dospělo? A platí pořád, že diesel je slabší motor?
Moderní auta jsou leckdy překvapivě velká, zejména ve srovnání se svými minulými generacemi, což znamená i vyšší hmotnost. Také ale rostou jejich výkony - podíváme-li se např. na BMW M3, řidičskou ikonu, jsme dnes na 431 koních, zatímco ve své první generaci nabídl motor „jen” 200 koní, který se až v pozdějších evolucích vyšplhal výše.
BMW ale byla vždy silná auta, a tak podobný nárůst výkonu za 30 let evoluce možná nepůsobí až tak dramaticky. Ještě více je to vidět u modelů běžnějších značek - nejsilnější VW Golf měl v roce 1975 pouze 115 koní, dnes to je 310 koní, to už nemá daleko k trojnásobku. A ať se podíváme kamkoliv, uvidíme úplně stejný vývoj. Jenže pohledem na vrcholné motorizace daných modelů nezískáváme přesný obrázek; tyhle verze jsou v nabídce, ale to neznamená, že si je lidé houfně kupují a že tedy na silnicích skutečně jezdí čím dál silnější auta.
Abychom zjistili, jak moc se výkon posouvá v obecném smyslu těchto slov, musíme se podívat na průměrný výkon nově prodávaných aut v určitém období. Takovouto statistiku přináší institut CAR německé univerzity Duisburg-Essen. Uvádí, jak se mění průměrný výkon nově pořízených aut na německém trhu v průběhu posledních 20 let. A i za takové období je to nárůst poměrně dramatický, byť postupný.
Za období od ledna do září roku 2016 byl průměrný výkon nově prodaného auta v Německu 148 koní, tedy o 4 koně nebo 2,8 % více, než činil tento celkový průměr za rok 2015. „Již nyní je prakticky jisté, že v roce 2017 dojde k překročení psychologické hranice 150 koní na nový vůz,” komentuje Ferdinand Düdenhofer, známá figura univerzity, která statistiku vytvořila.
V rámci firemních aut byl zaznamenán nárůst ze 161 na 164 koní průměrného výkonu, tj. 1,9 %, u soukromých aut byl nárůst větší, ze 135 na 139 koní, tedy o tři procenta. Rozdíly byly i mezi benzínovými a dieselovými auty. Pokud byste čekali, že benzíny budou díky osmi- a dvanáctiválcům výš, byli byste na omylu - takových aut se totiž moc neprodává. Na rozdíl od městských minivozů, které mají také benzínové motory, leč velmi slabé. Průměr tu vzrostl ze 129 na 135 k, o 4,7 %, nafta je úplně jinde.
U dieselů se stejná hodnota posunula ze 160 na 163 koní, tj. o 1,9 %, a to i přes Dieselgate, která s trhem zdaleka nehýbe tak, jak někteří předpokládali. Průměrný výkon rostl také u elektromobilů, ze 142 koní o 9,9 % na 156 koní, a plug-in hybridů, které vykázaly s 12,6 % největší růst a s čísly 175 koní v roce 2015 a 197 koní v roce 2016 také nejvyšší nominální hodnoty.
Zajímavé je také srovnání průměrných výkonů od roku 1995 do současnosti. Žádný exponenciální nárůst tu není patrný, spíše vidíme setrvalý vzrůst až na jednu anomálii - léta 2007, 2008 a 2009. Tehdy byl konstantní růst přerušen a v roce 2008 byl zaznamenán dokonce výrazný pokles. Na důvod si jistě vzpomenete - německé šrotovné favorizující nákupy malých aut.
Růst průměrného výkonu nových aut na silnicích podle některých není zapříčiněn ani tak hladem německých řidičů po autech se silnějšími motory, jako tím, že slabší auta prostě nejsou k mání. Podívejme se na VW Golf a BMW řady 3 v letech 2000 a 2016 - nejslabší motor Golfu IV byl diesel o 68 koních a řada 3 E46 začínala na benzínu o 105 k. V roce 2016 je v nabídce Golfu VII nejslabším motorem benzín o 85 koních a nejslabší řada 3 F30 je turbodiesel o 116 k.
Rozdíly tu jsou - 17 koní v případě Golfu a 11 u řady 3. Jenže u průměrných výkonů je rozdíl jen mezi rokem 2000 a 2016 výrazně větší, 37 koní. Jako hlavní důvod růstu průměru tedy Düdenhofer opravdu vidí „PS-Rausch”, hlad kupujících po výkonu, jak je tento trend v Německu s oblibou nazýván.
Česká studie podobného typu neexistuje, očekávejme ale podobný nebo ještě výraznější výkon - Češi slabé verze aut kupují pramálo, Němci se jim až tak nebrání. Níže naleznete graf dokumentující vývoj průměrného výkonu německých aut od roku 1995 dodnes. A také vývoj u některých značek v různých obdobích. Pochopitelně, u Porsche vypadají čísla jinak než průměr...
Až na výjimku v podobě experimentu se šrotovným si Němci prakticky každý rok pořizují stále silnější auta
Nárůsty v průběhu času jsou vidět u masových i prestižních značek
První VW Golf GTI měl 115 koní...
...dnešní vrcholný GTI Clubsport S jich má 310
Zdroj: CAR Universität Duisburg Essen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva