Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vynálezce přišel na elektromobilech o 74 miliard, teď musel zaplatit dalších 233 milionů
29.1.2020 | Petr Prokopec
Jsme si celkem jisti, že na nápad pustit se do vývoje vlastního elektromobilu nebude Sir Dyson vzpomínat rád. Bez hmatatelného výsledku jen platí.
Je elektromobilita naší budoucností? Pokud se budeme řídit pouze evropskými registracemi za prosinec, pak se zdá, že odpověď je zcela jasná. Nicméně tak jako jedna vlaštovka nedělá jaro, tak jeden měsíc není jasným ukazatelem. Zvláště pokud došlo k nemalému zkreslení, za čímž stojí hlavně zhoršení zvýhodnění elektrických aut v Nizozemsku. Tamní dealeři proto v posledním měsíci loňského roku registrovali nové vozy na svá jména jako zběsilí, jen aby je letos mohli nabídnout za nižší ceny. To však znamená, že nyní budou zájemce směrovat hlavně ke svým skladům.
Kromě víceméně nicotného zájmu jsou ovšem elektromobily spojené také s vysokými výrobními náklady zejména v souvislosti s akumulátory, což investice do nich činí v současné obtížně rentabilními. A nejbližší budoucnost nejspíše nebude jiná. I proto Sir James Dyson, jeden z nejvýznamnějších britských vynálezců, na počátku října oznámil, že projekt vlastního elektromobilu zamířil k ledu. Danému úkolu se přitom věnovalo 500 lidí, kteří po proinvestovaných 2,5 miliardách liber (cca 74 mld. Kč) postavili i funkční prototyp. Sériového vozu se ale přesto nedočkáme.
Tyto peníze musel britský miliardář jednoduše odepsat, jeho výdaje spojené s koncem projektu tím ale neskončily. Na vývoj vozu totiž přispěla také britská vláda, a to sumou 7,8 milionu liber (232,51 mil. Kč). Tu Dyson získal v roce 2016, nicméně v důsledku ukončení projektu nyní musel sáhnout do firemní kasy znovu a tuto sumu vládě vrátit. To potvrdil i jeho tiskový mluvčí, dle kterého ihned po oznámení konce projektu byly kontaktovány úřady. A nejnověji došlo i k faktickému vrácení grantu.
Situace jen připomíná, jak ekonomicky složitá je dnes situace výrobců ve vztahu k elektromobilům. Dyson již po odpískání projektu říjnu uvedl, že nejde ani o selhání inženýrů, ani o selhání samotného produktu. Nicméně žádná další investice by jednoduše nevedla k tomu, aby se projekt stal komerčně úspěšným. Jeho pozastavení tak bylo jedinou možností, jak zamezit dalším ztrátám.
Zmiňovaný elektromobil pak měl být první vstupenkou společnosti do světa aut, přičemž dle dosavadních patentových návrhů by šlo o jakýsi crossover mezi tradičním sedanem, MPV a SUV. Vůz by se totiž dočkal světlé výšky 300 milimetrů, čímž by překonal i mnohé off-roady. Nicméně na druhou stranu by se uvnitř sedělo poměrně nízko, hlavně pak za volantem. Cestující by navíc dostali k dispozici rozvor až 3 350 milimetrů, jenž by snadno pobral tři řady sedadel.
Vyjma velkorysého prostoru pak novinka zaujala rovněž použitím obřích 24palcových litých kol, přičemž její výroba měla od letošního roku probíhat v Singapuru. Zde Dyson již má závod na výrobu elektrických motorů pro domácí spotřebiče, proto došlo na výstavbu nové továrny. Nicméně ani fáze rozpracovanosti nakonec nevedla k záchraně produktu.
Takto mohl vypadat elektromobil britského miliardáře, Sira Jamese Dysona...
...alespoň soudě dle obrázků z patentového úřadu
Po utracení takřka 75 miliard ale projekt zamířil k ledu, Dyson tak navíc nyní musel ještě britské vládě vrátit grant
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch