Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vynálezce přišel na elektromobilech o 74 miliard, teď musel zaplatit dalších 233 milionů
29.1.2020 | Petr Prokopec
Jsme si celkem jisti, že na nápad pustit se do vývoje vlastního elektromobilu nebude Sir Dyson vzpomínat rád. Bez hmatatelného výsledku jen platí.
Je elektromobilita naší budoucností? Pokud se budeme řídit pouze evropskými registracemi za prosinec, pak se zdá, že odpověď je zcela jasná. Nicméně tak jako jedna vlaštovka nedělá jaro, tak jeden měsíc není jasným ukazatelem. Zvláště pokud došlo k nemalému zkreslení, za čímž stojí hlavně zhoršení zvýhodnění elektrických aut v Nizozemsku. Tamní dealeři proto v posledním měsíci loňského roku registrovali nové vozy na svá jména jako zběsilí, jen aby je letos mohli nabídnout za nižší ceny. To však znamená, že nyní budou zájemce směrovat hlavně ke svým skladům.
Kromě víceméně nicotného zájmu jsou ovšem elektromobily spojené také s vysokými výrobními náklady zejména v souvislosti s akumulátory, což investice do nich činí v současné obtížně rentabilními. A nejbližší budoucnost nejspíše nebude jiná. I proto Sir James Dyson, jeden z nejvýznamnějších britských vynálezců, na počátku října oznámil, že projekt vlastního elektromobilu zamířil k ledu. Danému úkolu se přitom věnovalo 500 lidí, kteří po proinvestovaných 2,5 miliardách liber (cca 74 mld. Kč) postavili i funkční prototyp. Sériového vozu se ale přesto nedočkáme.
Tyto peníze musel britský miliardář jednoduše odepsat, jeho výdaje spojené s koncem projektu tím ale neskončily. Na vývoj vozu totiž přispěla také britská vláda, a to sumou 7,8 milionu liber (232,51 mil. Kč). Tu Dyson získal v roce 2016, nicméně v důsledku ukončení projektu nyní musel sáhnout do firemní kasy znovu a tuto sumu vládě vrátit. To potvrdil i jeho tiskový mluvčí, dle kterého ihned po oznámení konce projektu byly kontaktovány úřady. A nejnověji došlo i k faktickému vrácení grantu.
Situace jen připomíná, jak ekonomicky složitá je dnes situace výrobců ve vztahu k elektromobilům. Dyson již po odpískání projektu říjnu uvedl, že nejde ani o selhání inženýrů, ani o selhání samotného produktu. Nicméně žádná další investice by jednoduše nevedla k tomu, aby se projekt stal komerčně úspěšným. Jeho pozastavení tak bylo jedinou možností, jak zamezit dalším ztrátám.
Zmiňovaný elektromobil pak měl být první vstupenkou společnosti do světa aut, přičemž dle dosavadních patentových návrhů by šlo o jakýsi crossover mezi tradičním sedanem, MPV a SUV. Vůz by se totiž dočkal světlé výšky 300 milimetrů, čímž by překonal i mnohé off-roady. Nicméně na druhou stranu by se uvnitř sedělo poměrně nízko, hlavně pak za volantem. Cestující by navíc dostali k dispozici rozvor až 3 350 milimetrů, jenž by snadno pobral tři řady sedadel.
Vyjma velkorysého prostoru pak novinka zaujala rovněž použitím obřích 24palcových litých kol, přičemž její výroba měla od letošního roku probíhat v Singapuru. Zde Dyson již má závod na výrobu elektrických motorů pro domácí spotřebiče, proto došlo na výstavbu nové továrny. Nicméně ani fáze rozpracovanosti nakonec nevedla k záchraně produktu.

Takto mohl vypadat elektromobil britského miliardáře, Sira Jamese Dysona...
...alespoň soudě dle obrázků z patentového úřadu
Po utracení takřka 75 miliard ale projekt zamířil k ledu, Dyson tak navíc nyní musel ještě britské vládě vrátit grant
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejčtenější články
Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
13.1.2025Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
13.1.2025Nová Dacia Sandero zůstane sama sebou. Nepřijde o spalovací motory a nezmění typ karoserie, prozradil šéfdesignér
13.1.2025Pokus Hertzu nakopnout půjčování elektromobilů vzácnými Fordy totálně selhal, po roce a půl je skoro nejeté nesvede ani prodat
13.1.2025Nejeté BMW 3 s šestiválcem můžete mít i jako legendární E46 s manuálem, jeho specifikace je ale až krutá
13.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva