Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za příchod čtyřválců mohou vlády, ne my, říká vrchní motorář Porsche
22.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtyřválce podle Marka Baumanna k automobilce z Zuffenhausenu patří, i tak ale nezůstane jen u nich. A to ani v případě Caymanu a Boxsteru.
Porsche aktuálně prochází zásadní érou svého vývoje, kdy postupně nahrazuje atmosférické motory přeplňovanými. Souběžně s tím dochází také k downsizingu, což se v tuto chvíli týká hlavně modelů Boxster a Cayman. Právě v jejich případě je proměna největší, neboť namísto šestiválce se dnes již o pohon starají pouze čtyřválce. Porsche ale je za tuto změnu kritizováno, největší motoristické časopisy Evropy, ať už z Německa či Británie se otírají hlavně o bezcharakterní projev a zvuk čtyřválce, který je připodobňován k původnímu VW Beetle. Podle mnohých jsou čtyřválce plebejské jednotky, které pod kapotu vozů ze Zuffenhausenu již z principu nepatří.
Mark Baumann, šéf vývoje motorů značky, z takových komentářů příliš velkou radost pochopitelně nemá. Dle něj totiž „čtyřválce patří k Porsche, značka s nimi de facto začala. Podívejte se na modely 356 či 550, původní 718 nebo třeba i 912, ty všechny měly čtyřválce. A proto nesouhlasím s kritikou, podle níž čtyřválce Porsche nejdou k pleti.“
„Mezi minulostí a současností ovšem existují dva zásadní rozdíly. Zaprvé, čtyřválec byl tehdy použit proto, že byl nejlepší. A zadruhé, nedorazil po šestiválci. My ovšem nyní musíme čtyřválcové turbo použít, abychom splnili emisní standardy, což bychom se šestiválci nezvládli. Můžete namítnout, že jsme mohli použít šestiválcové turbo, ale to se pod kapotu Boxsteru a Caymanu nevejde.“
Jinými slovy, Porsche bylo k implementaci méně objemných pohonných jednotek přinuceno stále přísnějšími emisními regulacemi. „Nestěžujte si proto na Porsche, ale na vaše vlády. To ony utvářejí pravidla, nikoliv my,“ dodává poněkud nahněvaně Baumann. Tomu se ale nelze divit, neboť jde o petrolheada, který by se takovými emisemi běžně nezabýval.
„Dělám tuhle práci ne proto, že každý vůz musí mít tisíc koní, ale protože miluji techniku. V případě motorů si tak stanovíte cíle a snažíte se jich dosáhnout. Není přitom podstatné, zda pracujete na Porsche 718 Cayman či 911 GT3 RS. Cíle jsou sice odlišné, výzvy jsou ovšem pokaždé stejné,“ říká duchovní otec motorů, na které se sesypala kritika.
„Nový motor je přitom kompaktnější, lehčí, ekonomičtější a rychlejší. Přijde mi, že vše zní jako výhoda. Ale každý (z novinářů - pozn. red.) si může psát, co chce, neboť má právo na svůj názor. Ten, který je ale pro mne rozhodující, přišel minulý týden. Walter Röhrl totiž řídil 718 Cayman, a byl jím nadšený. A to nejen ve chvílích, kdy na místě byli novináři.“ V této souvislosti ale nezbývá, než připomenout, že sám Röhrl už se kdysi stihl vyjádřit i před novináři a ne zrovna pozitivně.
Je tedy otázkou, nakolik můžeme v tomto případě věřit slovům lidí, kteří jsou na výplatní listině Porsche. A je vlastně již jedno, zda jde o závodní eso nebo inženýra, jen málokdo se totiž opře do svého chlebodárce, zvláště v médiích. Zřejmě i proto Baumann v závěru svých oslavných názorů na čtyřválce odvádí řeč zpátky k šestiválcům, které ani pro Boxster či Cayman nejsou definitivní minulostí.
„Volkswagen jako koncern musí plnit určité emisní standardy. To znamená, že modely, které se prodávají ve větším množství, musí být účinnější, musí mít např. přeplňované motory. Nicméně i nadále budeme mít vozy, které budeme vyrábět v limitovaných edicích. Nemůžu samozřejmě říci které, na to si musíte počkat, ale příští Cayman GT4 je dobrým příkladem.“
To znamená, že i nová generace verze GT4 setrvá u atmosférického šestiválce, se kterým opětovně spáruje manuální převodovku. Nepůjde přitom o jediného takového zástupce v řadách Porsche, dorazit mají i řidičsky zaměřené verze modelu 911. Dá se ovšem předpokládat, že čím přísnější emisní limity budou, tím méně takových edic v budoucnu dostaneme. Či jinak: tím spíše zůstanou jen omezenými edicemi, které se dostanou jen do rukou pár vyvolených, bohužel...
Porsche 718 Boxster a 718 Cayman dostaly v rámci faceliftu přeplňované čtyřválce namísto atmosférických šestiválců. Značka tak čelí nemalé kritice, kterou se nyní snaží uchlácholit
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB