Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce

Zapomeňte na katalyzátory, navigace nebo airbagy. Komponenty s cenou v řádu desítek tisíc korun jsou už nezajímavé vedle toho, jakou šanci skýtají stále frekventovanější akumulátory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce

28.1.2021 | Mirek Mazal

Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce

/

Foto: Toyota

Zapomeňte na katalyzátory, navigace nebo airbagy. Komponenty s cenou v řádu desítek tisíc korun jsou už nezajímavé vedle toho, jakou šanci skýtají stále frekventovanější akumulátory.


Ať už navštívíte kteroukoliv zemi světa, není vhodné nechávat v zaparkovaném autě cennosti viditelné zvenčí. Zaběhlí i příležitostní zloději číhají všude a v případě odstaveného auta může vyprovokovat k vloupání i prázdná taška odhozená na podlahu, protože vidina snadné kořisti chmatáků je často silnější než morálka či zdravý rozum.

Podobným krádežím se dá opatrností předejít, ubráni se organizovaným chmatákům zaměřujícím se na věci, které z auta z podstaty odstranit nelze, je už o mnoho těžší. Své by o tom mohli vyprávět lidé, kteří na ulici přišli o katalyzátory, airbagy, navigace rádia nebo nebo i drahé interiérové díly jako sedadla. I hodnota těchto komponentů ale bledne vedle akumulátorů, které skýtají moderní hybridní či elektrické vozy.

Jsou to často velké a drahé díly, zloději se ale naučili krást i ty. Informuje o tom nizozemský královský automotoklub ANWB sdružující přes 4 miliony tamních motoristů, který eviduje už desítky hlášených případů krádeží akumulátorů zejména z hybridních aut. Typickou obětí je poslední generace Toyoty Prius, který používá stále ještě „odnesitelné”, ale přesto už velkokapacitní akumulátory sloužící k pohybu vozu.

Zloděje prý nezajímá nic jiného, jdou přímo po baterkách umístěných v podlaze v zadní části vozu. Některé případy se prý podařilo zachytit i průmyslovými kamerami a zručným zlodějům i taková akce netrvá déle než několik minut. Že je takové auto následně nepojízdné, nemusíme dodávat, stejně jako je vysoká vzniklá škoda. Dát jej znovu stojí více jak 200 tisíc Kč a vzhledem k nedostatku akumulátorů oprava někdy zabere i dlouhé týdny.

Potvrzuje se tak smutný fakt, že krást se bude vždy a všude. Jak jsme již zmínili, u konvenčních aut jsou podobně atraktivní katalyzátory s vzácnými kovy uvnitř, přepřáhnutí na elektřinu ale zlodějům šanci na rychlé obohacení nevezme, spíše naopak. Baterie z Priusu není lehká věc, váží okolo 80 kilogramů, takže zloději se s ní museli dost nadřít. O to spolehlivěji se ale za dobrou cenu udá na černém trhu.

Podle policie nejde o ojedinělou záležitost, nakonec na videu níže najdete dokumentaci případu z jiného koutu světa z předloňského roku. Majitelům obvykle zůstane jinak nepoškozený vůz jen s vyloupnutým zadním okénkem, což dokazuje připravenost zlodějů. Policie radí parkovat taková auta v garážích či jinak uzavřených prostranstvích, ne každý ale má tu možnost.


Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 1 - Toyota Prius 2019 ilu 01Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 2 - Toyota Prius 2019 ilu 02Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 3 - Toyota Prius 2019 ilu 03Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 4 - Toyota Prius 2019 ilu 04Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 5 - Toyota Prius 2019 ilu 05Začala nová éra krádeží dílů z aut, zloději si jednou akcí přijdou i na statisíce - 6 - Toyota Prius 2019 ilu 06
Poslední generace Toyoty Prius mnoho krásy nepobrala, zlodějům se ale líbí, za pár minut „práce” s ní si přijdou na slušné peníze. Ilustrační foto: Toyota

Zdroj: ANWB

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.