Zbytečná moderna: neintuitivní volič automatu Jeepu stojí už za 121 nehodami

 | 17 příspěvků | 10.2.2016 Marek Bednář
Reagovat

Nepřihlášený josephko

Niet nad klasický manuál... | 10.2.2016 18:51reagovat
avatar

Niet nad klasický manuál.

Raz som jazdil s automatom od Subaru. Cesta dopredu bola v pohode. Ale cúvanie bol takmer horor. Fungovalo to úplne opačne ako pri manuáli. Pri manuáli si pridávam alebo uberám plyn, keď cúvam. Pri automate naopak stláčam a povoľujem brzdu. Ak je brzda uvoľnená, auto cúva samo. Už len kvôli tomu cúvaniu by som tento typ automatu v aute nechcel...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený CoJaViem

Reakce na: Niet nad klasický manuál... | 10.2.2016 19:12reagovat
avatar

Takto cuvaju všetky automaty nie len ten v Subaru. Je to len o zvyku a to iste robia aj smerom vpred. Ale súhlasím niet nad manuál.

Nepřihlášený ivan

Jazdim v praci v skode oct.. | 10.2.2016 22:54reagovat
avatar

Jazdim v praci v skode octavia 7DSG a funguje uplne super uz by som manual nechcel hlavne v rannych BA kolonach)

Nepřihlášený e1

Reakce na: Niet nad klasický manuál... | 11.2.2016 00:28reagovat
avatar

Aj pri manuálnej prevodvke ak povolíš spojku veľmi jemne, tak sa ti auto so zaradenou spiatočkou pohne, a to bez potreby pridania plynu. Dokonca v autoškole jeden z inštruktorov nás učil cúvať tak, aby sme plynový pedál vôbec nepoužívali. Ale možno to nedokážu všetky autá.

A tak ako to píšeš pri tom Subaru, tak sa správajú takmer všetky automatické prevodovky. Pustíš brzdu, auto sa pomaly rozbehne dozadu alebo dopredu podľa zaradeného prevodu.

A okrem iného, má to aj jeden bezpečnostný aspekt. Tým je pri pomalších manévroch stálá prítomnosť nohy vodiča na brzdovom pedále. Ak potrebuješ okamžite zastaviť (napr. ti stúpi chodec do dráhy pri cúvaní), tak nemusíš šaškovať so spojkou a brzdou súčasne aby ti nezhasol motor, len jednoducho dupneš na brzdou ktorou si aj dovtedy reguloval rýchlosť cúvania pri parkovaní. Ak na manuále necúvaš bez plynu (čo vie naozaj málo vodičov), tak pri podobnej situácii strácaš čas tým, že musíš najprv preložiť nohu z plynu na brzdu. Drobnosť pri nízkej rýchlosti, ale môže to rozhodovať o tom, či nezachytíš nejakého chodca, alebo či budeš platiť za lakovanie plechov.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený asd

US auta měla tlačitka pro.. | 11.2.2016 08:13reagovat
avatar

US auta měla tlačitka pro řazení běžně už před více jak 60. lety, takže to ASTON rozhodně nevymyslel. Příště než něco napíšete tak si to ověřte pane Bednář. Měla to tak řešené třeba i ruská Čajka.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Syčák

Souhlas, klasická posuvná.. | 11.2.2016 09:10reagovat
avatar

Souhlas, klasická posuvná páka u automatu je něco jako volant u auta, intuitivní, pohodlný a 100% funkční, kolečka, joysticky, tlačítka jsou u voliče automatu stejná kravina, jako nahradit volant joystickem nebo tlačítky.

Nepřihlášený Matej

Keby boli pri testoch na v.. | 11.2.2016 09:50reagovat
avatar

Keby boli pri testoch na vodičák povinné IQ testy tak by k tým nehodám asi nedošlo.

Podľa mňa dost primitívna obsluha voliča prevodovky ale...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený pedro

Mě teda ten systém v jeepu.. | 11.2.2016 10:50reagovat
avatar

Mě teda ten systém v jeepu přijde dost jednoduchý a prakticky k nerozeznání od standardní páky. Já jsem měl automat v oktávii s klasickým voličem a stejně jsem při řazení koukal na displej a ne na páku, protože při pohledu na páku jsem se párkrát spletl (ty stupně byly docela hustě za sebou a splést si třeba N a R nebyl problém, ovšem následky mohly být teoreticky katastrofální).

Nepřihlášený Driver

Reakce na: Keby boli pri testoch na v.. | 11.2.2016 10:53reagovat
avatar

To, že každá automobilka vymýšlí jiný standart řazení pro automat, a dokonce i různé pro různé modely, to je značně matoucí, a neintuitivní. Zejména v situaci, kdy jezdíš v jednom dni několika různými vozy. Nejlepší je to v Aston Martin, na palubce máš tlačítka, zmáčkneš D, jedeš vpřed, zmáčneš R... Nemusíš klopit zrak dolů.

A vždy, když někoho svezu v 4q Automatu v MB 190 (W201 1982-1993) tak nevěří, že nedokáže poznat, kdy to auto řadí, to stačí umět s plynem, a nepoznáte to. Takovou převodovku už nikdo neumí...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Marek Bednář

Reakce na: US auta měla tlačitka pro.. | 11.2.2016 13:22reagovat
avatar

Ano, měla, vím o tom, ale auty z USA z 50's dnes nikdo denně nejezdí a pro podpoření pointy není potřeba to vytahovat. Taky schéma P R N D nebylo pořád stejné od začátku existence automatu, ale tohle není exaktní článek o vývoji voličů automatu v historii.

Stejně tak měly ameriky ve 50's nastavitelné zrcadlo u tachometru, aby člověk vždycky viděl na tachometr dobře, ať je jak chce vysoký, ale k testu Peugeotu 308 to psát nebudu, protože to je zbytečné.

Nepřihlášený pedro

Reakce na: To, že každá automobilka v.. | 11.2.2016 18:27reagovat
avatar

Tyhle starý automaty měly "sametovost" danou už svojí konstrukcí (ikdyž některé byly samozřejmě sametovější než jiné). Taky si myslím, že ty staré automaty lépe seděly k větším atmosférickým motorům (kterých ubývá) a taky nesmíme zapomenout na to, že způsobovaly celkem znatelné ztráty a to je v době honění se za každým decilitrem spotřeby potřeba vzít rovněž v potaz.

Mě s benzínovým 110 kW motorem 4 stupňovej automat na pohodovou plynulou jízdu stačil, ale mít ten samej automat řekněme se 70 kW foukaným TDI, tak nadávám kudy jezdím.

Nepřihlášený On

Reakce na: Aj pri manuálnej prevodvke.. | 12.2.2016 00:45reagovat
avatar

ono na kazdom aute s normalnym motorom cuvas pomocou spojky/brzdy. len ked ma niekto nejaku fobiu 1.2 KDH tak mu to bez plynu zdochne. :D

Nepřihlášený fela

Máme niekoľko áut s automa.. | 14.2.2016 08:44reagovat
avatar

Máme niekoľko áut s automatom, a práve tam je bežná páka úplne zbytočná, iba zaberá miesto... Preto vítam riešenie tlačidlami na prístrojovke...

Nepřihlášený DDT

Fiat inovoval... | 14.2.2016 13:52reagovat
avatar

Fiat inovoval...

Nepřihlášený Tazik_125L_CZ

No asi shrnuti bych rekl t.. | 14.2.2016 13:54reagovat
avatar

No asi shrnuti bych rekl takhle.

1) Manualni prevodovka je proste nej a tim to hasne. Automat je jen vydobytek a vymysl pro lenive ridice co se chteji za volantem nudit ( nedovedu si s automatem predstavit co bych za tim volantem delal) Jakoze jenom sedet a hledet to je zazitek?... No ani bych nerekl. Ale budiz, nekdo to vymyslel tak to v autech je.

2) Osobni zkusenosti nemam, s automatem jsem nikdy nejel a neridil jsem takove auto, ale jestli to byli lidi tupci, pak dobre jim tak. Kdyz si dohaje kupuji jakoukoliv, ale naprosto jakoukoliv vec, kterou neznam-elektroniku, auto, hracku .... proste cokoliv a nejsem znaly toho co s tim muzu a nemuzu, co to umi a neumi atd..,.. Prectu si navod popripade se poptam atd. Jestli to byly tupci lidi, nebo nekdo kdo si poprve kupoval auto a zrovna sel po jeepu a chtel automat- meli si procist navod na pouzivani.... Moznosti je spousta od zeptani se dealera Jeepu, pres prirucky a brozury az po treba internetove navody ci videoinstruktaze.

3) Co je hlavni je to video co sem autori umistili. Neumim anglicky nic, snad jen vim co je brake, shifter, electronic, neco malilinko ano, Ale podle videa ja absolutne uplne jasne jak s tou hle veci zachazet. Slapnu po brzde, zmacknu tlacitko a kolikrat tuknu tolikrat se mi zmeni volic. neni to nic jineho nez jen prahobycejny joystick s pojistkou- tlacitkem. A je to to same jako kdyz v nejake pc automobilove hre s volantem klepete po saltrpace od sebe (razeni rychlostnich stupnu dolu), nebo k sobe smerem (razeni na rychlostnich stupnu nahoru). Smer je bohuzel dan fyzikalnima silama pohybu vozidla a ridice nahoru pri akceleraci, nebo dolu pri brzdeni, tam bych zmateni ridice bral, ze predpoklada- sunu radici paku od sebe-dopredu, radim rychlosti nahoru, sunu k sobe-dozadu, radim rychlosti dolu. Ale tohle neni zavodni auto skupiny WRC, A8 atd atd atd... Ale ovladani tohohle joysticku s tlacitkem mi prijde absolutne totalne primitivni a bez problemu ho zvkladne kazdy kdo zvladne skrtnou zapalovac..

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Ron Jeremy

Reakce na: No asi shrnuti bych rekl t.. | 14.2.2016 23:50reagovat
avatar

@Tazik_125L_CZ:

1) a 2)

Ale no tak... Jak může někdo, kdo automat v životě neřídil, tvrdí, že je manuál nejlepší a automat je výmysl. Je to asi jako tvrdit, že masturbace je nejlepší, a nikdy přitom nemít pohlavní styk.

Automat dává člověku možnost soustředit se na řízení a situaci kolem auta, a ne na prostocviky s fofrklackem a spojkou. Průjezd městem v zácpě s automatem se oproti manuálu mění v naprosto klidovou záležitost.

S podobným přístupem bychom mohli za zbytečný prohlásit i přerušovač blikačů, a blikat opakovanými pohyby páčkou nahoru a dolů, obdobně to dělat i se stěrači. Však co bych za tím volantem jinak dělal, že...?

Krom toho, když vidím, jak naprostá většina lidí zachází s manuálem, zcela bez citu pro techniku a s mizernou pohybovou koordinací, byla by pro takové lopaty za volantem automatická převodovka vysvobozením - pro ně i pro ty, co jejich jízdou trpí. (Rozhodně se nejedná jen o ženy, zastoupení neumětelů je bez rozdílu pohlaví.)

Vlastním manuál i automat, řídím střídavě automaty (skutečný s HD měničem i pseudoautomat DSG) i manuál. Jsem vychován na manuálu, a jezdit s ním mě baví, pokud se jedná o zábavnou jízdu. Moje pozorování je ale takové, že většinu času s manuálem řadím ne proto, že *chci*, ale proto, že *musím*. Takže jakékoliv další auto, které koupím, bude s automatickou převodovkou, kromě případu, že bych pořizoval vyloženě ryze "zábavné" auto.

3) Souhlasím, na automatu mám volič, který se vrací do výchozí polohy, a jízdní režim je indikován na ovladači rozsvíceným písmenem i na palubním štítu. Netuším, jak někdo s tímhle může mít problém... (No, a teď posaďte člověka, který s tímto má potíž, do manuálu - a hned je nějaké fail video na youtube :-) )

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše