Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek

Pokud bychom hledali obdobu Ferdinanda Piëcha na opačné straně Atlantiku, těžko bychom narazili na příhodnější jméno než Lee Iacocca. Stojí za novodobým úspěchem Fordu i záchranou Chrysleru před úpadkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek

3.7.2019 | Mirek Mazal

Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud bychom hledali obdobu Ferdinanda Piëcha na opačné straně Atlantiku, těžko bychom narazili na příhodnější jméno než Lee Iacocca. Stojí za novodobým úspěchem Fordu i záchranou Chrysleru před úpadkem.

Jedna z největších postav automobilové historie, Lido Anthony Iacocca, kterému nikdo neřekl jinak než Lee, je mrtev. Ve věku 94 let zemřel za zdmi svého domova v kalifornském Bel Air po dlouholetém boji s Parkinsonovou chorobou. Mimořádně schopný manažer s doutníkem mezi prsty byl obchodní talent od pánaboha a významnou postavou se stal už na přelomu 50. a 60. let minulého století.

Lee si zaslouží ocenění především za velkolepou záchranu Chrysleru po nástupu do jeho čela v roce 1978. Provedl nutnou restrukturalizaci krachujícího podniku a za zázrak je považována jím vyjednaná půjčka ve výši jedné miliardy dolarů, za kterou se tehdy zaručila sama americká vláda. Úvěr posvěcený politickou reprezentací byl excelentní tah, který poskytl automobilce záchranné lano, bez nějž by jistě padla na dno propasti.

Veškeré pohledávky ručené vládou byly splaceny již v roce 1983, protože si šéf Chrysleru prosadil vývoj a výrobu nových platforem sloužících do té doby nenabízeným modelům. Rozmanitější nabídka opírající se zbrusu novou techniku rychle vrátila Chrysler do zisku, a tak si pod dohledem Iaccocy mohl dovolit koupit i Jeep za 1,5 miliardy dolarů (dnes 33,8 mld. Kč). Po srovnání - nyní analytici z Wall Street oceňují hodnotu Jeepu na cca 32 miliard dolarů (721 mld. Kč).

Koncern Fiat Chrysler Automobiles nezapomněl na oddanost zesnulého manažera a na památku uvedl ve svém oficiálním prohlášení, že „Iacocca sehrál historickou roli v řízení Chrysleru v dobách krize. Z krachující firmy vytvořil skutečnou konkurenční sílu. Byl jedním z největších vůdců naší společnosti a automobilového průmyslu jako takového. Zastával rovněž silnou roli na národní scéně jako významný obchodník a filantrop. Lee nám dal způsob uvažování, který nás pohání ještě dnes - ten, který se vyznačuje tvrdou prací, oddaností a pevnou vůlí.“

Iaccoca se ale ve vedení Chrysleru neobjevil zničeho nic. Už před vrcholem své kariéry se pohyboval velmi vysoko a ve svých 36 letech se stal nejmladším viceprezidentem a generálním ředitelem Fordu. Z pozice respektované autority přesvědčil ostatní kolegy, aby v roce 1964 vyvinuli Mustang ve formě cenově dostupného kupé, které by mělo oslovit srdce a finanční konta Američanů. Trefa do černého, ze které Ford profituje dodnes, zabetonovala ambiciózního manažera v pozici nejvyššího šéfa celého Fordu. Tím zůstal až do roztržky s Henrym Fordem II. a následným přestupem ke Chrysleru.

V Michiganu čekalo to nejlepší v profesním životě kalifornského experta. Kromě Mustangu se Lee později podepsal pod vznik Dodge Viper. Schválení do výroby bylo otázkou jedné zkušební jízdy pod dohledem autorů prototypu. Testování před konečným odsouhlasením šéf firmy rychle ukončil s dotazem na vývojáře: „A na co ještě čekáte?“

Někteří nemohou zapomenout ani na slavnou tiskovou konferenci z roku 1991. Dnes už se s úsměvem vzpomíná na událost, kdy Lee nechal před novináře vystavit kupé Dodge Stealth, pomocí kterého jako by mimoděk uvedl převratné Lamborghini Diablo z italské továrny spadající tehdy též pod křídla americké korporace.

Je toho hodně, co Iaccoca automobilovému světu dal a čím je do jisté míry živ dodnes - na některé další momenty můžete zavzpomínat s pomocí fotek a videí z archivu Chrysleru níže. Na celém světě bychom našli opravdu jen pár lidí, kteří prožili tak dlouhou a tak úspěšnou kariéru v automobilovém světě. Lee Iaccoca je mrtev, jeho odkaz ale bude živ ještě hodně dlouho.


Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 1 - Lido Anthony Iacocca zemrel 01Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 2 - Lido Anthony Iacocca zemrel 02Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 3 - Lido Anthony Iacocca zemrel 03Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 4 - Lido Anthony Iacocca zemrel 04Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 5 - Lido Anthony Iacocca zemrel 05Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 6 - Lido Anthony Iacocca zemrel 06Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 7 - Lido Anthony Iacocca zemrel 07Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 8 - Lido Anthony Iacocca zemrel 08Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 9 - Lido Anthony Iacocca zemrel 09Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 10 - Lido Anthony Iacocca zemrel 10Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 11 - Lido Anthony Iacocca zemrel 11Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 12 - Lido Anthony Iacocca zemrel 12Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 13 - Lido Anthony Iacocca zemrel 13Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 14 - Lido Anthony Iacocca zemrel 14Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 15 - Lido Anthony Iacocca zemrel 15Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek - 16 - Lido Anthony Iacocca zemrel 16
Lee Iacocca spojil celý svůj život s automobilovým průmyslem, stal se strůjcem moderního úspěchu Fordu a Chrysleru

Zdroj: FCA

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše