Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legendární pilot, který dokázal vyhrát Dakar na motorce i v autě, je po smrti
11.1.2021 | Petr Prokopec
Je to trochu ironie osudu. Tento pilot během svého života nesčetněkrát laškoval se smrtí v nejnáročnějším rallyovém závodě a nikdy jej nedostihla. Nakonec se Hubertu Auriolovi stal osudným COVID-19.
Je to smutné, ale zejména v České republice je kvůli chaotickému jednání politiků stále více těch, kteří pandemii koronaviru nemístně zlehčují. Většina lidí za uplynulý skoro rok postupně došla k závěru, že pokud jsou zdraví a relativně mladí, nemoc se jich prakticky netýká a vše lze vyřešit „ochranou ohrožených skupin”. Toto zaklínadlo je zdánlivě logický závěr, plyne ale jen z toho, že politici nejsou schopni opakovat jednu jednoduchou věc.
Nebezpečnost tohoto viru netkví primárně v tom, že je nebezpečný pro masy. Ale v tom, že je velmi, navíc bezpříznakově nakažlivý a ony masy snadno poslouží jako médium k jeho přenosu ke komukoli. Čím více nakažených pak je, tím pravděpodobněji se dostane k těm, kteří se proti němu dokážou bránit. A je iluzí, že tyto lidi lze někde izolovat - i kdyby šlo o 5 % populace, je to 500 tisíc Čechů, kam je chcete zavřít? Ostatní se tak musí aspoň trochu snažit, aby tuto nemoc nešířili a nedostávali ji k dalším a dalším lidem, ti nakonec ani nemusí vědět, že je pro ně vit nebezpečný. Stačí, abyste byli starší, měli jste nadváhu, byli jste diabetik, kardiak nebo více z toho dohromady a rázem spadáte mezi ty, kterým život ukončí se smutně vysokou pravděpodobností.
Že to tak je, připomíná další z jeho obětí. COVID-19 se stal osudný Hubertu Auriolovi, trojnásobnému vítězi Dakarské rallye. Francouzský závodník, známý pod přezdívkou Afričan kvůli místu narození v etiopské Addis Abebě, dlouhodobě bojoval s kardiovaskulárními potížemi. Nebyl tedy zdravý, mohl ale žít ještě mnoho let. V listopadu loňského roku se ale nakazil koronavirem a ve velmi vážném stavu skončil v jedné z pařížských nemocni. Z té se bohužel již nevrátil, včera ve věku osmašedesáti let zemřel.
Auriol byl přitom znám jako vůbec první účastník Dakaru, který závod dokázal opanovat jak na motorce, tak v automobilu. S jednostopými stroji přitom začal soutěžit již v roce 1973, přičemž o osm let později přišel první triumf. Podruhé pak nejnáročnější rallye světa ovládl v roce 1983 a rok na to skončil druhý. V roce 1987 pak měl našlápnuto k dalšímu vítězství, ovšem v předposlední den soutěže si zlomil oba kotníky a musel odstoupit, přestože byl v danou chvíli ve vedení.
Po tomto incidentu ovšem Auriol na Dakar nezanevřel, pouze vyměnil motocykly za auta. Stalo se tak přitom již následující rok, kdy začal závodit za Mitsubishi. Se značkou se třemi diamanty ve znaku sice zpočátku zaostával za Ari Vatanenem a jeho Peugeotem, v roce 1992 však dokázal znovu opanovat příčku nejvyšší. Stal se tak vůbec prvním člověkem v historii, který dokázal nejnáročnější rallye ovládnout ve dvou různých závodních kategoriích.
V roce 1994 se Auriol částečně přesunul zpoza volantu do organizace samotného závodu a od následující sezóny byl dokonce závodním ředitelem Dakaru. V této funkci zůstal až do roku 2004, aby následně musel poněkud smutně přihlížet stěhování celé soutěže z Afriky. Právě z toho důvodu nakonec napomohl zrodu nového závodu Africa Eco Race, který se jel od roku 2009.
Je přitom poněkud paradoxní, že zatímco Dakar se letos jede, Auriolův podnik byl pro letošek zrušen, a to právě kvůli obavám z koronaviru. Legendární závodník je tak opravdu smutnou obětí pandemie, přičemž po sobě zanechal manželku a tři děti. Těm nyní kondoluje celý svět a my se přidáváme.

Hubert Auriol (na snímku zcela vpravo) byl vůbec prvním člověkem, který vyhrál Dakar na motorkách i v autech, jak připomínají dobové snímky uvolněné mnichovskou automobilkou. Foto: BMW
Zdroj: NOS
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Nejnovější články
- Audi poslalo domů 10 tisíc lidí ze dvou největších továren, nemá pro ně práci
před hodinou - Američané našli způsob, jak nadobro zabránit mlžení čelního skla auta zevnitř
před 2 hodinami - Levně k mání je KITT, v němž jezdil i David Hasselhoff. Ale takový, o kterém možná ani nevíte
před 3 hodinami - Dohoda o Brexitu je pro automobilky časovaná bomba, vybuchne v roce 2023
před 4 hodinami - Nejkrásnější kousky propadáku VW ze závěru jeho výroby přestaly ztrácet hrdost
před 5 hodinami - Špinavé tajemství elektrických aut nemá řešení, detaily odhalují všechny reálné dopady
před 6 hodinami - Jeremy Clarkson prozradil víc k nové show s jeho vlastním Lamborghini v hlavní roli
před 7 hodinami - Němci vybrali nejúspornější SUV pro tahání přívěsů, ta teď mohou přijít vhod
před 8 hodinami - Dodnes neojetá poslední Škoda s motorem V6 je tip na nenápadný rychlík za slušné peníze
včera - Je to paradox, ale nejlevnější auto schopné pokořit 300 km/h si kupují stále bohatší lidé
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 14:49 - MadJoe
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan
- Koronavirus 12:25 - fast001
- Zabavne kabrio kolem 300tis 12:21 - fast001
- Rychlodotazy 10:55 - Arkis
- Volkswagen obecne 19:28 - Lachende Bestien
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 16:19 - Čičo
- Hyundai a vše kolem nich! 15:43 - hyundaiclub
- Nová Insignia (benzín nebo diesel) 15:39 - hyundaiclub
- Porucha diagnostického systému motoru EOBD 15:37 - hyundaiclub