Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Aby se nezapomnělo: český bodový systém je totální šmejd
10.5.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Od roku 2006 u nás platí systém, který řidičům sčítá tresty za jejich prohřešky na silnici. Jako šmejd se zrodil a i po letošní aktualizaci šmejdem zůstává. Proč?
Přehled kapitol
Finanční pokuty k tomu. A ještě dle výše příjmu?
Aby toho nebylo málo, ke dvěma současným trestům dostanete ještě třetí, finanční. Proč? To mi nikdo nevysvětlí, pakliže nepřizná, že jde o skrytou formu zdanění. Není v tomto případě žádný důvod postihovat řidiče ještě finančním trestem, pokud za svůj skutek přijde o body a je mu ihned zakázáno řízení. Takový postih nemá v tomto případě žádný účinek, byl dávno překonán tresty tvrdšími. Nebo jste snad rychlou jízdou někomu způsobili finanční újmu, abyste ji museli hradit? Toto přece není občanskoprávní spor a o tom, že by třeba vrah musel státu platit pokutu za to, že někoho zabil, jsem ještě neslyšel. Finanční pokuty smysl mají, pokud je ale neprovází jiný trest vedoucí k zákazu řízení, nebo dokonce přímo zákaz sám.
Korunu už tak kulhajícímu řešení loni nasadil naštěstí již odstoupivší ministr dopravy Vít Bárta, když chtěl zavést pokuty dle výše příjmu řidiče (později nastavil jinou metriku, ale princip měl být stejný). O ryzí populistickou zhovadilost jde bez ohledu na cokoli dalšího. K výši trestu sice má být přihlédnuto s ohledem na charakter pachatele, nikoli však z tohoto hlediska. To už pak při trestu odnětí svobody můžeme rovnou přihlížet k tomu, kolika let se asi tak dvacetiletý násilník může dožít: „Zuby dobré, vlasy už trochu padají, ten to má do 50 spočítané, trest ve výši 25 procent zbývající délky života je tedy 7,5 roku. A ty holomku s vlasy jak Mauglí, ty to máš na 12, ty tu budeš ještě dlouho.” Copak to není spravedlivé? Oba si odsedí relativně stejně...
O tom se jistě můžeme dlouze přít, nesmyslnost tohoto návrhu ale vyplyne na povrch teprve když si uvědomíme, že už zde dávno máme tresty, které jsou zcela rovné pro všechny bez ohledu na to, kolik má kdo peněz, jaké má auto nebo jestli třeba nosí kalhoty z hadí kůže. Ať už pojedete 95 km/h ve městě s Ferrari nebo se Škodou 105, dostanete 5 bodů a zákaz řízení až na rok. Říci za takové situace, že systém je nespravedlivý a že bohatí piráti v luxusních limuzínách s klidem vytahují z portmonek směšně finanční pokuty (které jsou mimochodem také jedny z největších široko daleko a to i bez přihlédnutí k paritě kupní síly) a jedou si klidně dál nepřiměřenou rychlostí je přinejmenším znakem imbecility. Pravdou je, že řidič Ferrari pravděpodobně zaplatí oněch 5 až 10 tisíc Kč finančního postihu (ano, vážně je to tolik) snáze než řidič Škody 105, domů ale pojedou oba stejným vlakem. Je to opravdu tak nespravedlivé?
Pokud by něco mělo být uděláno s finančními postihy, pak by měly být zrušeny u deliktů, které jsou současně trestány mnohem přísněji. Žádné vyšší pokuty u opravdu nebezpečných přestupků nejsou třeba, už byly dávno přebity jinými, mnohem vyššími a na všechny nerozdílně dopadajícími postihy.
Příliš tvrdé tresty nemotivují
Další negativa současného BS již shrnu stručněji, neboť výcházejí ze zmíněného.
Především je známou věcí, že neadekvátně tvrdé tresty nepřinášejí o to větší motivací k dodržování pravidel, vedou spíše k rezignaci. Pokud je nejtvrdším trestem, co se dodržování rychlostních omezení týče, zákaz řízení na 6 až 12 měsíců při porušení limitu o více než 50 km/h mimo město, nemá na řadu skutečně rychlých řidičů žádný vliv. Méně než 140 km/h mimo město stejně nejezdí a jestli pojedou 180 nebo 220 km/h už jim může být jedno, protože nejvyšší trest přichází ke slovu v obou případech.
Je to podobné, jak když začnete rozdávat kulku do hlavy za všechno od krádeží po vraždu. Začne se kvůli tomu méně krást? Možná, ale pravděpodobné je i to, že řada lidí, kteří by jinak páchali méně závažnou činnost, začnou páchat i tu závažnější, vždyť kulku schytají stejně, tak proč se o něco snažit.
Zaklínadlem je zde zkrátka přiměřený trest. Těmi současný BS a vše kolem něj rozhodně neoplývá. K nejtvrdším možným postihům sahá již při relativně malých porušeních pravidel.
Stačí jet jedinkrát přes 140 km/h na podobné silnici a dostanete nejtvrdší možný trest. K čemu to motivuje opravdu rychlé řidiče?
Nesnaží se mít jiný než represivní účinek
Nejde ale jen o samotnou výši trestů. Pokud by měl BS fungovat, musel by se snažit dávat aktivně najevo, jaký počet bodů jste pozbyli a motivovat vás tak k tomu, abyste tomu své jednání přizpůsobili. Dělá něco takového český BS? V žádném případě.
Zatímco třeba v Německu budete po odebrání 8 bodů z 18 upozorněni a úřady se s vámi i nadále snaží „komunikovat”, u nás po vyčerpání všech 12 bodů přijdete o řidičák a hotovo. Tento neduh je samozřejmě dále umocněn tím, že existuje řada výše popsaných okamžitých testů, o kterých řada řidičů očividně neví a o jejichž existenci státní aparát bůh ví proč nemluví. Jedinci postižení těmito opatřeními tak jsou opět pouze trestáni, a to nám ostatním pranic nepomůže. My potřebujeme, aby se takoví chovali rozumně a k tomu je systém nutí možná rok poté, co vůbec neřídili. A to je příliš pozdě a příliš málo.
Dobrý bodový systém či jiné podobné řešení musí být především otevřené a čitelné. Český BS není ani jedno z toho, je to černá skříňka zabalená do řady dalších, obtížně čitelných postihů.
Poslední změny jsou pouze kosmetické
O BS se začalo opět hovořit v posledních měsících, kdy sněmovnami českého parlamentu putovaly novelizace všemožných „dopravních zákonů”. Minulý týden pak prošla poslaneckou mj. senátní verze úprav bodového systému, a tak se můžeme podívat, co přináší. Změny musí ještě posvětit prezident, ale předpokládejme, že to udělá a všechny novinky vstoupí v platnost od 1. srpna letošního roku tak, jak je plánováno.
S ohledem na výše zmíněné je klíčové, že se inovace nikterak nedotkly podstaty problému, tedy především toho, že bodový systém má fakticky pouze velmi omezený dopad a zůstává skryt za mnohem tvrdší represí. Níže si tak můžete projít tabulku klíčových bodových změn. Bylo zrušeno celkem 17 bodových postihů (celkový počet tedy klesl z 44 na 27), některé ze zbylých byly sníženy, jiné zvýšeny. Ani v jednom případě ale nedošlo k úpravě výše zmíněných souběžných okamžitých trestů v případě jediného nebo dvou po sobě jdoucích porušení stejného předpisu.
Můžeme tak na jednu stranu kvitovat, že byl zrušen třeba absurdní čtyřbodový postih za řízení vozidla bez registrační značky, což způsobilo v uplynulých letech mnoho zlé krve kvůli dopadu na řidiče, kterým značky zkrátka upadla při jízdě, současně ale zůstal zachován okamžitý trest spočívající v zákazu řízení na 6 až 12 měsíců. Co tedy tato změna přináší? Prakticky nic. Za zmínku stojí jen to, že pokud bude obsah alkoholu v těle řidiče nižší než 0,3 ‰, nebude uplatněn jiný než finanční postih, stejně tomu bude v případě porušení rychlosti do 5 km/h ve městě a do 10 km/h mimo něj.
Úpravy jsou tak především kosmetické, byl změněn hlavně make-up toho, co činí celé řešení skutečné represivním. Pod rouškou racionalizace systému tak dochází jen k málo faktickým změnám a nejvíce problematickým ustanovením se úpravy vyhnuly zcela.
Klíčové změny bodového systému, navrhovaný stav po schválení parlamentem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak už ztrácí pouhé 4 body včera 18:54
- V deštivém Sprintu dominoval až v úplném závěru král Sachsenringu Marc Marquez včera 15:23
- První Supersporty vyhrál Manzi, 17. Vostatek včera 14:53
- Pole Position pro Dixona; 14. Salač včera 14:36
- Překvapivé Pole Position v Moto3 pro Scotta Ogdena včera 13:45
Nejnovější články
Lamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
před 3 hodinamiAudi začalo u skvělých „rychlých” nabíječek elektromobilů nabízet zákazníkům program pro zkrácení dlouhého čekání
včeraMazda v nové CX-5 ošidila interiér přesně tak, jak to zákazníci otevřeně nesnáší. Po kritice říká: Chtěli to tak zákazníci
včeraVW zastavil prodej svého pokusu o elektrickou dodávku v USA. Nikdo ji nechce, Němci to ale svádí na Trumpa
včeraHyundai svému nejhůř prodávanému modelu přidalo na ošklivosti i marnosti, teď s ním určitě rozbije bank
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva