Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Aby se nezapomnělo: český bodový systém je totální šmejd
10.5.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Od roku 2006 u nás platí systém, který řidičům sčítá tresty za jejich prohřešky na silnici. Jako šmejd se zrodil a i po letošní aktualizaci šmejdem zůstává. Proč?
Přehled kapitol
Příliš mnoho ingrediencí
Současný BS platný v České republice je typickým produktem jedinečné české schopnosti, kterou Josef Čapek krásně vykreslil v jedné ze svých povídek. Jistě, myslím tu o pečení dortu dvěma zvířátky. Mohli jsme převzít systém německý, mohli jsme akceptovat ten italský, mohli jsme se poučit z rakouského přístupu. Ale ne, my jsme museli mít všechno najednou, a tak už pejsek Milan Šimonovský svého času ládoval do jednoho kýble všechno co jej napadlo. A přidali se další, šup tam s Francií, přidáme Holandsko, doplníme trochu Británie a pořádné zamícháme. Nad to všechno přišel loni kocourek Vít Bárta s cílem přímíchat trochu Švýcarska a Švédska. „Vždyť to tak dělají v zahraničí,” zní typický argument pro sebevětší pitomost. Odhlédnu-li od toho, že ne všechno co dělají jinde musíme dělat také, říkám především: možná to jiní dělají, ale ne všechno naráz.
Výsledkem popsaného procesu je samozřejmě nepoživatelný žvanec. Ale zatímco v Čapkově pohádce si na něm „pochutnal” jen zlý pes, v tomto případě si následky „vyžíráme” my všichni.
Do českých dopravních zákonů se chtěla otisknout řada osob. Ministru Šimonovskému se to podařilo, ministr Bárta to se svými obálkami tak daleko nedotáhl, zatím...
Řešení? Jedině zrušit a zavést nový
Český BS je taková slátanina, že nevidím žádnou cestu vedoucí k jeho nápravě. Ostatně je úsměvné, co byli zákonodárci schopni s celým řešení provést po téměř pěti letech zkušeností - prakticky nic. Celý BS bych i s dalšími navazujícími opatřeními okamžitě zrušil a začal nanovo s něcím úplně jiným.
Aby mi ale nebylo vyčítano, že jen kritizuji a nenabízím řešení, pak to druhé učiním. Alternativy totiž nejsou nikterak komplikované a jsou v zásadě tři:
1) Čistý bodový systém
Je to něco, co jsme mít mohli, možná i mít měli, ale nakonec nedostali. Takový by stanovil bodové postihy za vybrané přestupky, po nasbírání (nebo vyčerpání, to není podstatné) jisté části bodů by přicházelo jasné varování a možnost podrobit se opatřením, které zlepší řidičovo technické či lidské schopnosti přistupovat k řízení odpovědně a nějaký ten bod si zase připsat nebo odebrat. Nemám nyní na mysli školení od pana Patery v Mostě, který se dodnes nenaučil ani řadit (jakkoli i to je lepší než nic), ale smysluplné řidičské i „psychologické” kursy.
Podobný systém by nesměly provázet žádné souběžné nepřehledné tresty, v případě udělení bodů nevidím smysl ani ve finančním postihu. Ten by měl být na místě pouze v případě, že jde o menší a nebodované přestupky.
Jediný okamžitý trest by měl následovat na způsobení dopravní nehody. Neboť to už není „možná”, „mohl by”, „kdyby byl býval”, to už je jasný důkaz komplexního řidičského selhání, které mohlo mít kritické následky.
Mně je podobný systém ze všech nejbližší, zdá se mi být přehledný, spravedlivý, motivující. Podobný funguje v Německu.
2) Systém sledování pouze závažných přestupků
Jde o řešení podobné tomu, které jsme zde měli před příchodem BS. Za přestupky běžně existují finanční postihy, část těch velmi závažných je pak zaznamenávána a pokud jsou opakovaně spáchány v úzkém časovém rozmezí, přichází trest tvrdší.
Jde i tak o jistou kombinaci pokut a dalšího trestu, ale je opravdu jen vágní. Zatímco bodový systém zpravidla body neustále kupí (možnosti odečtení za „beztrestnost” jsou velmi omezené a třeba u nás v praxi obtížně funkční), tj. je sám o sobě průběžným trestem, tento nad obvyklým varovným prstem v podobě finančního postihu vytváří něco jen za situace, kdy se absolutně neosvědčíte a pokuty na vás evidentně nezabírají ani v nejmenším. O čem svědčí spáchání třech opravdu vážných dopravních přestupků během libovolných po sobě jdoucích dvanácti měsíců jsem ostatně rozebíral výše.
V rámci jakéhokoli a tedy i tohoto systému bych pak trval na tvrdých postizích za způsobené nehody. Fakt, že zejména toto dnešní „česká řešení” pomíjejí, považuji za velkou chybu.
Celá tato alternativa už mi nepřijde být tak čistá, ale představit si ji dokážu, dává nějaký smysl.
3) Systém založený čistě nebo převážně na finančních postizích
Pokuty mohou být variabilní, i velmi variabilní, musejí ale vycházet z něčeho jiného, než kolik si kdo vydělá v práci. Stačí udělat jasné odstupňování výše pokut podle toho, jak často se někdo dopouští toho či onoho skutku a bude to fungovat skoro tak dobře jako bodový systém. První porušení za 200, druhé za 1 000, třetí za 3 000 Kč, čtvrté za 10 a páté klidně za 30 tisíc korun. To už si dáte pozor, abyste příště jeli jak máte.
Má to svá úskalí, peníze mají opravdu pro různé lidi různou hodnotu, proto bych opět raději preferoval řešení první, ale i toto je možná cesta.
Do značné míry jí kráčejí v Rakousku, tamní systém je ale jakýmsi hybridem mezi cestou druhou a třetí. Klasický bodový systém u našich jižních sousedů neexistuje, jsou tam ale tvrději trestané vybrané závažné přestupky. Páteří systému jsou ale proměnlivé finanční postihy, které jsou obvykle velmi mírné. Jen někdo, kdo v Rakousku nikdy nedostal žádnou pokutu, může tvrdit, že jsou tamní finanční postihy přísné. Běžně nejsou, i relativně vysoké porušení rychlostí „spraví” 20 nebo 30 Eur, ale jen pokud se jej dopustíte poprvé, nebo podruhé. Pokud se jej dopouštíte opakovaně, postih stoupá až do výšin, které budou nepříjemné i bohatým lidem. Je také třeba dodat, že tamní policisté jsou obvykle dostatečně mentálně vyspělí na to, aby pochopili, že jet 170 km/h po dálnici není jednání podobné střílení na dvoře školy a věc vyřeší v klidu s adekvátní pokutou. Ale běda vám, pokud podobných prohřešků máte na svědomí hodně třebaže za posledních několik let. Na všechno se přijde a trest odpovídá.
Dokážu si představit i některé další cesty, které především budou ctít slovo „systém”. Český BS žádným systémem není, nemá hlavu ani patu, smysluplně nemotivuje a nedostává ze silnic ty opravdu nebezpečné. Nic s tím neudělaly ani poslední úpravy, které pouze pozměnily jeho „bodovou masku”, podstata zůstává stále stejně špatná - neviditelná a příliš tvrdá. Ve smyslu motivace řidičů k odpovědnějšímu jednání není horší kombinace vlastností...
Policie měří a měří, dokonce i hledí v dáli. Smysluplný bodový systém je ale v nedohlednu.
< Předchozí3 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nejnovější články
Lamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
před 3 hodinamiAudi začalo u skvělých „rychlých” nabíječek elektromobilů nabízet zákazníkům program pro zkrácení dlouhého čekání
včeraMazda v nové CX-5 ošidila interiér přesně tak, jak to zákazníci otevřeně nesnáší. Po kritice říká: Chtěli to tak zákazníci
včeraVW zastavil prodej svého pokusu o elektrickou dodávku v USA. Nikdo ji nechce, Němci to ale svádí na Trumpa
včeraHyundai svému nejhůř prodávanému modelu přidalo na ošklivosti i marnosti, teď s ním určitě rozbije bank
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva