Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Australané změřili spotřebu „cinklého” TDI před a po opravě. Výsledek překvapil i VW
12.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselgate se zdá být dávnou historií, modifikace dotčených motorů ale stále probíhají. Nikoli ku spokojenosti všech a jak vidno, dost možná právem.
Kauza Dieselgate se již dávno nestará o palcové titulky médií, rozhodně ji ale nejde označit za věc minulosti. O naftových motorech se sice mluví poměrně často, většinou v souvislosti s jejich možným koncem, který ovšem šéfové automobilek odmítají, samotný skandál Volkswagenu se ale zdá být historií. Není tomu tak, minimálně ne pro majitele aut osazených dotčenými motory TDI. Pro ty jde stále o žhavé téma, a to kvůli návštěvám servisů vynucených probíhajícími aktualizacemi řídícího software motoru.
Už v minulosti se objevily zprávy o tom, že projev aut se po úpravě softwaru zhoršil. Německá automobilka sice připouští, že u jednotlivců k posunu špatným směrem mohlo dojít, nicméně se jedná pouze o výjimky. Všeobecně má ale převládat spokojenost za situace, kdy emise NOx poklesly.
Co je na tom pravdy? To se rozhodli zjistit v Austrálii, kde se diesely - pro leckoho možná kupodivu - nejen prodávají, ale těší se tam i docela slušné oblibě. Také u protinožců Volkswagen prodával vozy osazené motory TDI EA 189, přičemž dosud opravil 42 tisíc aut ze 100 tisíc svolaných exemplářů. Na výsledky modifikací si stěžují i tamní zákazníci, a tak firma Abmarc vzala na popud Australské automobilové asociace (AAA) jeden z dotčených vozů a provedla měření před i po přehrání nového softwaru.
Firma provedla testy v běžném provozu, neboť laboratorní výsledky jsou pro majitele aut irelevantní. Nepřekvapí tedy, že naměřené hodnoty spotřeby ani emisí neodpovídají těm tabulkovým, ale o to tu nešlo - cílem bylo zjistit, jakých výsledků dosáhne vůz před a po opravě a zda jsou stížnosti majitelů relevantní. A došla k zajímavým závěrům.
„Objektem zájmu“ se stal VW Golf Variant 2,0 TDI z roku 2010, který byl naladěn na 140 koní a osazen převodovkou DSG. Pro zajištění srovnatelnosti výsledků byla testovací trať projeta před i po úpravě několikrát a výsledky v rámci každé sady měření se lišily nanejvýš o 3,1 procenta. V případě emisí NOx došlo skutečně ke zlepšení - vůči původnímu stavu poklesly o 41 procent, což je podstatná změna. Výsledek sice stále 4,4krát překračuje povolený limit, ale jsme v běžném provozu, tady by na tom jiná dobová auta nebyla lépe.
Zajímavější je změna spotřeby nafty, která je též značně odlišná - značně horší. Vůz si po opravě v průměru řekne o 7 % paliva více než dříve, což bude zrovna pro šetřivé majitele TDI dost podstatné. Máme-li být konkrétnější, pak dodejme, že během testu se vůz pohyboval ve městě, po okreskách i po dálnicích. V první třicetikilometrové sekci bylo cíleno na průměr 30 km/h, ve druhé o délce 25 km se 71 km/h a ve třetí, opět dlouhé 25 km na 99 km/h. Mimo to byly brány v potaz studené a teplé starty.
Jak bylo zjištěno, spotřeba a jí přímo úměrné emise CO2 po přehrání softwaru vzrostly na 7,4 l/100 km a 197 g/km při studeném startu, respektive na 6,8 l/100 km a 181 g/km při startu teplém. Před modifikací softwaru činila byl průměr 6,4litrový při studeném i teplém startu. Neliší se tedy ani emise CO2 dosahující pokaždé 170 g/km.
Pokud jde o dílčí jízdní režimy, pak spotřeba paliva stoupla o 2 procenta ve městě, o 7 procent na okreskách a o 14 procent na dálnicích. Zejména při rychlé jízdě je evidentní, že motor používá mnohem více paliva pro snížení emisí NOx než dříve, což je nakonec logické - právě v tomto režimu jízdy lze eliminací „emisních systémů” spotřebě značně pomoci a původní podvodný software to zjevně dělal ve velké míře. A 14 procent je vážně hodně - představte si, že jezdíte po dálnici místo 7 za 8 litrů nafty na 100 km. To už při delších cestách poznáte.
S výsledky byl konfrontován také Volkswagenu, který je označil za překvapivé. Podle svého prohlášení „odmítá srovnávací výsledky dosažené pod taktovkou AAA” a odvolává se na německou autoritu KBA. Ta prý „schválila softwarový update Volkswagenu, neboť nemá žádný nepříznivý vliv na emise nebo spotřebu”. VW kromě toho dodává, že řada respektovaných automobilových organizací v Německu, Rakousku či Švýcarsku otestovala vozy před i po přehrání softwaru, nic negativního ale nezjistila.
Kdo má v tomto případě pravdu, nerozsoudíme, je to ale již poněkolikáté, co se dozvídáme o tom, že přehrání softwaru má na spotřebu paliva negativní vliv. Sami tedy zvažte, co za co jste ochotni vyměnit. A pokud už jste opravu u VW, Škody, Audi či Seatu podstoupili, podělte se o své zkušenosti - ostatní by je mohli ocenit...



Australský Abmarc otestoval dieselový VW Golf s původním...
Zjištěn byl nárůst spotřeby, emise NOx naopak v reálu klesly
Volkswagen tyto výsledky odmítá, ohání se certifikací KBA, dle které k žádným negativním výsledkům po modifikacích docházet nemá
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
před 11 hodinami„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejčtenější články
Max Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
14.5.2025Nissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
14.5.2025Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025Italové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
14.5.2025Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
14.5.2025