Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše

Nejjasnějším znakem spokojenosti majitele vozu je další a další prodlužování doby jeho vlastnictví. Už 15 let je extrémně dlouhá doba, tato auta lidem nejčastěji slouží ještě déle.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše

15.1.2020 | Mirek Mazal

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejjasnějším znakem spokojenosti majitele vozu je další a další prodlužování doby jeho vlastnictví. Už 15 let je extrémně dlouhá doba, tato auta lidem nejčastěji slouží ještě déle.

Nová auta si první majitelé povětšinou nenechávají příliš dlouho, zvláště pokud jde o firmy využívající různé formy pronájmu. V takovém případě je užívání do značné míry omezeno délkou smlouvy, po jejímž uplynutí dochází k odprodeji a nahrazení dvou-, tří- nebo čtyřletého vozu novým.

V případě ostatních motoristů je typická doba vlastnictví delší, nicméně jen málokdo vydrží u jednoho auta několik desítek let. Povětšinou člověka od takového kroku odradí nezbytné investice spojené s dalším provozem - v určité chvíli je zkrátka levnější koupit si novější model, i když člověku starší auto stále vyhovuje. Existují ale vozy, které vydrží být fit tak dlouho, že je první majitelé ani po 10 nebo 15 letech vlastnictví nemají důvod prodat a právě na ty si dnes posvítíme.

Využijeme k tomu tradiční studie firmy iSeeCars, která byla právě publikována ve své nejnovější podobě. V jejím rámci bylo prověřeno přes 350 tisíc aut pocházejících z let 1981-2004 a která byla loni prodána. Vyčleněna z nich pak byla ta, u nichž si vůz největší procento prvních majitelů nechalo po 15 let nebo déle, což už je pořádný kus života. Výsledkem jsou následující žebříčky modelů a značek.

Mezi modely jsou Japonci jasným králem

Seznam modelů nejdéle sloužících prvním majitelům jednoznačně potvrzuje trvanlivost japonských aut, žádného Američana či Evropana zde nenajdete. Lídrem je Toyota, která má ve vrcholné patnáctce hned 10 (!) nzástupců. To je výsledek, který jen podtrhuje zisk celého pódia včetně bramborové medaile. Zlato bere Highlander, stříbro Sienna a bronz Tacoma před Tundrou.

Zajímavý je však pohled na devátou příčku. Nijak vysoko, ale přesto obdivuhodně se drží alternativní technika Toyoty Prius - tedy hybridního automobilu, jehož baterie i celá hybridní soustava zjevně předvádí statnější výdrž než mnohé spalovací jednotky. Je třeba podotknout, že jde o první generaci vozu, u které by člověk čekal, že se kombinace 1,5litrového benzinového čtyřválce, elektromotoru a nikl-metal-hydridových akumulátorů již dávno porouchá. Nebo také že četnost oprav a výše nákladů bude lézt majitelům už tak moc krkem, že se hybridu zbaví. Aktuální žebříček však prokazuje opak, i když v minulosti se vůz držel výše.

Abychom nesetrvávali jen u jedné značky, můžeme dodat, že do žebříčku se se čtyřmi „zářezy“ propracovala Honda. Posledním rekordmanem je pak páté Subaru Forester, které si věrnost majitelů vysloužilo jak stálým pohonem všech kol, tak nízkou spotřebou.

15 modelů aut, která si majitelé nejčastěji nechávají 15 a více let


Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 1 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele oprava 01

Co sportovní a luxusní auta?

Výše zmíněný přehled je plný SUV a pick-upů, povšimnout si ovšem můžeme i dvou minivanů, a sice druhé Toyoty Sienna a jedenácté Hondy Odyssey. Podle iSeeCars je jejich spolehlivost natolik ohromující, že řada lidí si je zkrátka ponechá i poté, co jim odrostou děti a takový typ automobilu již v rodině nepotřebují.

Spíše než rodinné přepravníky však naši pozornost zaujaly sportovní a luxusní vozy. V případě těchto aut lze s dlouholetým vlastnictvím počítat, pokud se jedná kupříkladu o vzácné modely, jež konstantně rostou na ceně. Takových je sice poměrně hodně, ovšem kusové množství je již minimální. Do žebříčku se tedy z tohoto ranku podívalo v podstatě jen Porsche 911, které si po více než 15 let ponechává pouze 5,9 % původních majitelů.

Daleko lépe je na tom Audi S4, které je rekordmanem mezi sporťáky a u prvních kupců zůstává v 7,9 % případů. Podle tvůrců žebříčku za tím stojí hlavně spolehlivost, což koneckonců platí také o vítězi segmentu luxusních aut. Tím je Acura MDX, která oslovuje praktičtěji smýšlející zákazníky, jež pak následně zachovávají věrnost vozu po dlouhou dobu.

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 2 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele oprava 02Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 3 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele oprava 03

Mezi značkami vystrkují zoubky Korejci

Finální zmínku již věnujeme pouze členění dle značek. S ohledem na výše zmíněné jistě nepřekvapí, že do čela žebříčku se nastěhovala Toyota, za kterou následuje Subaru a třetí Honda. Další japonskou značku, Mazda, najdeme až na pátém místě za Hyundai. Automobilku ze země vycházejícího slunce stíhá domácí Lexus ze šesté pozice před Kiou. Korejci dlouhodobě bodují v USA třeba v rámci spolehlivosti techniky. Ve srovnání s asijskými výrobci americké a evropské značky výrazně zaostávají, do desetičlenného výběru se vůbec neklasifikovaly.

10 značek, jejichž auta si majitelé nechávají 15 a více let

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 4 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele oprava 04

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 5 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 01Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 6 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 02Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 7 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 03
Největší loajalitu zachovávají lidé ve Státech nadále první generaci Toyoty Highlander

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 8 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 04Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 9 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 05Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 10 - Nejdele vlastnena auta dle iSeeCars.com 06
Na druhou příčku se dostal minivan Sienna...

Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 11 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele 03Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 12 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele 04Auta, která si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše - 13 - Auta slouzici nejdele u prvniho majitele 05
...jenž odsunul na bronzovou pozici Toyotu Tacoma

Zdroj: iSeeCars

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše