Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou

Vozy řízené počítačem bourají více než 2x častěji oproti vozům řízeným lidmi. De iure viníky nejsou, právě to ale může vést až k zákazu člověka jako řidiče.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou

6.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vozy řízené počítačem bourají více než 2x častěji oproti vozům řízeným lidmi. De iure viníky nejsou, právě to ale může vést až k zákazu člověka jako řidiče.

Autonomní vozidla jsou častějšími účastníky dopravních nehod než vozidla řízená lidmi. Zjistila to studie dvou výzkumníků na Michiganské univerzitě. Autonomní vůz se podle ní dostane do nehody s víc než dvakrát větší pravděpodobností než v případě auta řízeného člověkem.

Výzkumníci udávají, že výsledky zčásti vycházejí z jejich odhadů, zcela vycucaná z prstu ale nejsou, mají reálný základ. Oficiální údaje říkají, že autonomí vozy se v USA dostanou do 9,1 nehody na milion ujetých vozomil, tj. 1,6 milionu vozokilometrů. U aut řízených lidmi je toto číslo 1,9, ovšem za předpokladu, že spousta drobných nehod není hlášena, výzkumníci toto číslo zvedli na 4,1 nehody na milion vozomil.

Studie popsala 11 typických nehod, kterých bylo účastníkem autonomní vozidlo. Ani v jednom případě autopilot nebyl viníkem, vždy nesl vinu člověk, řidič jiného auta, které se s tím autonomním srazilo. Ze zaznamenaných nehod je také u autonomních aut menší procento vážných nehod než u aut řízených lidmi; ani jedna nebyla čelní a jen 9,1 % bylo pod úhlem. Zranění při nehodách autopilotů byla jen lehká.

Ovšem, 1,2 milionu naježděných kilometrů v autonomním provozu je zanedbatelné množství ve srovnání s 3 biliony kilometry, které ročně najezdí lidmi řízená auta po amerických silnicích. Na vypočtení přesných statistik a dělání závěrů je tedy ještě brzy, přesto tyto výsledky naznačují to, co racionálně uvažující, zkušený řidič může očekávat i bez jakékoli podobné studie.

Že se autonomní vozy dostávají do nehod častěji, než auta řízená lidmi, není náhoda. Tato auta sice nehody nemusí přímo způsobovat, ale můžou jim napomáhat nedostatkem předvídavosti a schopnosti eliminovat následky omylů jiných. Totiž, řidič, který má aspoň trochu zkušeností, umí spoustu situací na silnici předvídat, odhadnout dopředu a podle toho se zachovat. Vzpomeňte si, kolikrát jste jen v poslední době unikli nehodě tak, že jste třeba na křižovatce na poslední chvíli kousek couvli před příliš rozšafně jedoucím autobusem, kolikrát jste spatřili ve zpětném zrcátku řidiče, který nebyl s to dobrzdit a udělali jste mu místo uprostřed sinice, kolikrát jste uhnuli někomu, kdo nesprávně předjížděl, kolikrát jste menší „myškou” zabránili kolizi s vozem, jehož řidič se pro lepší rozhled příliš tlačil do křižovatky, kolikrát... Je toho spousta.

Nemusíte dělat nic špatně, přesto se při každé druhé jízdě ocitnete v nějaké situaci, která by skončila nehodou, kdybyste sami něco neudělali na základě vlastního úsudku. Autopilot tohle neumí, mimo řady jiných věcí, a zřejmě nikdy umět nebude. Konec konců, existují i lidští řidiči, kteří bourají mnohokrát do roka a nikdy ne vlastní chybou. Smůla? Ani náhodou, prostě nepředvídají.

Ostatně u autonomních vozů je téměř polovinou nehod náraz do tohoto vozu zezadu. Proč, naznačují autoři popsané studie. „Jednou z možností, ale to spíš spekulujeme, je to, že autopiloty v určitých situacích reagují jinak než člověk. Možná prudčeji brzdí, možná zastavují tam, kde by řidič-člověk nezastavil,” říká Brandon Schoettle, jeden z autorů. Autopiloty tedy můžou být pro řidiče-člověka nepředvídatelné, což je další riziko.

Tato fakta o budoucnosti nenaznačují nic dobrého. Je totiž pravděpodobné, že čím více bude autopilotů na silnicích, tím víc bude vidět tento markantní rozdíl mezi nehodami běžných aut a nehodami autopilotů. Sice se jich budou častěji účastnit ta autonomní, jenže stále bude propagováno, že autopiloty jsou na vině jen minima nehod. Pak může snadno vzniknout tlak na to, aby auta řízená lidmi byla postavena mimo zákon pod premisou, že to sníží počet nehod - což se může, ale také nemusí stát.

Na podobné odhady ovšem bude čas až ve chvíli, kdy počet zcela autonomních vozů na silnicích bude větší než naprosto mizivý, což ještě zabere mnoho let. A na zrušení i „jen” většiny řidičů-lidí bude možné byť pomýšlet až tehdy, kdy autopiloty zvládnou každou příjezdovou cestu ke každé chatě uprostřed lesa se všemi jejími nástrahami. A to bude trvat asi ještě hodně dlouho...

{{0000224188?preview|autopilot ilustracni 02}


Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 1 - autopilot tesla ilustracni 01Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 2 - autopilot tesla ilustracni 02Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 3 - Tesla Autopilot dalsi 01Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 4 - Tesla Autopilot dalsi 02Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 5 - Tesla Autopilot dalsi 03Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 6 - Tesla Autopilot dalsi 04Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 7 - Tesla Autopilot dalsi 05Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 8 - Tesla Autopilot dalsi 06Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 9 - Tesla Autopilot dalsi 07Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 10 - Tesla Autopilot dalsi 08Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 11 - tesla funkce autopilota 01Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou - 12 - tesla funkce autopilota 02}
Podle nové studie bourají autopilotní vozy více než 2x častěji než vozy řízené lidmi, ale nehody nezaviňují, formálně

Zdroj: Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.